محمد متوسلانی:

توقیف «رستاخیز» تولید فیلم تاریخی- مذهبی را متوقف کرد / حمایت از سانسور عملکردی علیه مردم است

۱۳۹۹/۰۶/۳۱ - ۰۴:۲۰:۰۵
کد خبر: ۱۰۶۰۷۷۷
توقیف «رستاخیز» تولید فیلم تاریخی- مذهبی را متوقف کرد / حمایت از سانسور عملکردی علیه مردم است
محمد متوسلانی معتقد است سانسور نه تنها سرنوشت یک فیلم را تغییر می‌دهد بلکه موجب تغییر سرنوشت سینمای کشور می‌شود. او تأکید دارد که با توقیف «رستاخیز» ساخت فیلم تاریخی-مذهبی با ریسک بالایی همراه شد و به همین دلیل تولید این گونه آثار در کشور متوقف شد.

محمد متوسلانی کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: از زمان ورود و تأسیس سینما به کشور ما سانسور مقوله مهمی بوده که همیشه با آن درگیر بوده‌ایم. از زمانی که به یاد دارم سینماگران با سانسور دست و پنجه نرم کرده و مدام به آن اعتراض داشته‌اند اما متأسفانه هیچ‌گاه این اعتراض به جایی نرسیده و سانسور همچنان کار خود را انجام می‌دهد.

متوسلانی تصریح کرد: مشکل عمده درباره سانسور این است که همواره خیلی از مسائل مطرح شده درباره آن قابل تعدیل و تفسیر است. هیچکس به صورت قطعی نمی‌تواند بگوید چه چیز باید گفته شود یا چه چیزی را نباید گفت. هر کس که در سمت مدیریت سینما قرار گرفته نسبت به شعور، دیدگاه و اعتقادات خود مسائل را تفسیر و عمل می‌کرد.

او افزود: مشکلات در بحث سانسور به قدری زیاد است که حتی یک فیلم مذهبی هم با نظرات مختلف نسبت به سانسور یا حذفش مواجه می‌شود. در بسیاری مواقع دیده‌ایم حتی وقتی مراجع عظام تقلید درباره یک فیلم اظهار نظر مثبتی داشته‌اند آن فیلم با نظر یک مرجع یا حتی گروه دیگر سانسور یا حذف شده و به اکران نرسیده است. یک نمونه مشخص درباره این اتفاق فیلم سینمایی «رستاخیز» است.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش، تأکید کرد: احمدرضا درویش کارگردان قدیمی و کارکشته‌ای است که با محدودیت‌ها آشنایی دارد و قطعاً همه تمهیدات برای اکران «رستاخیز» را در ساخت آن در نظر گرفته اما باز هم نتوانسته فیلمش را از سانسور و توقیف نجات دهد. این اتفاقات نه تنها بر سرنوشت یک فرد یا یک فیلم تأثیر می‌گذارد که سرنوشت سینمای ایران را هم تغییر می‌دهد. مطمئناً اگر چنین مشکلی برای فیلم درویش پیش نمی‌آمد قطعاً تا امروز فیلم‌های زیادی با موضوع ائمه و عاشورا ساخته شده بود اما توقیف «رستاخیز» جلوی این اتفاق را گرفت.

کارگردان فیلم سینمایی «کفش‌های میرزا نوروز» خاطرنشان کرد: باید با یک نگاه بازتر به مسائل نگاه کرد و لازم است که در ارزیابی‌ها تجدید نظر شود تا نتایج بهتری را از سیاست‌گذاری‌ها در سینما شاهد باشیم. ما نباید همه چیز را در کشورمان تجربه کنیم و بهتر است به جای اینکه خود را از همه جای دنیا جدا بدانیم از تجربه کشورهای دیگر در برخورد با سانسور استفاده کنیم. متأسفانه هر گاه که علیه سانسور حرفی زده می‌شود، طرفداران آن با ادعای حمایت از حق و حقوق مردم از سانسور دفاع می‌کنند اما کاری که انجام می‌دهند کاملاً علیه مردم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز