«صفر مطلق» روایتی قهرمانانه از رزمندگان دفاع مقدس

۱۳۹۹/۰۷/۰۴ - ۲۳:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۸۲۰
«صفر مطلق» روایتی قهرمانانه از رزمندگان دفاع مقدس
«صفر مطلق» رمانی اجتماعی و جریان‌محور است که در آن شخصیت‌های داستان هر کدام ماجرای خود را دارند و این تکّه‌های جدا در کنار هم یک رمان منسجم را تشکیل می‌دهند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، این رمان یکی از بهترین رمان‌های دوران دفاع‌مقدس است که در آن شخصیت‌پردازی، فضاسازی و ترتیبِ اتفاقات بسیار دقیق و جذاب توصیف شده‌ و دور از کلیشه هستند. 

صفر مطلق روایتی قهرمانانه از رزمندگانی است که در عرصه‌ی دفاع مقدس ایستاده‌اند و در برابر هجوم بی‌رحمانه‌ی دشمن مقاومت و پایداری کرده‌اند. روایتِ رزمندگانی که هیچ ترسی به دل راه نداده‌اند و آرزوها و آرمان‌ها و جانِ خود را در این راه نثار کرده‌اند‌.

ماجرای کتاب در خوزستان است. محور اصلی این قصه رویاروییِ مرگ و زندگی است. جنگِ تلخی که مرگ به همراه دارد و جنگی دیگر برای ادامه‌ی زندگی. 

هر کدام از شخصیت‌های این رمان به نوعی یک نماد و قهرمان  هستند، امّا اسطوره و مبالغه‌آمیز نیستند. آن‌ها مردمان ساده‌ای هستند که دقیق و واقع‌بینانه ترسیم شده‌اند. نمادهایی از تلخی، بدبختی، رنج، انتظار، عشق و...

نویسنده در فصل‌هایی از این رمان تبعات جنگ را ارزیابی می‌کند و زندگی مردمی را نشان می‌دهد که زیر بمباران و حمله‌های موشکی و هوایی دشمن قرارگرفته‌اند و با ترس و وحشتی فزاینده زندگی می‌کنند. در بخشی از داستان زندگی زنان و دخترانی نشان داده می‌شود که مستقیم درگیر جنگ نیستند اما از دل‌وجان در این راه قدم برداشته و منتظر بازگشت مردهای خانه هستند.

قسمتی از متن کتاب:

با خودش فکر کرد جنگ چه‌قدر خانه‌ها که خراب نکرده. چه‌قدر جان‌ها که نگرفته. چه‌قدر جنین‌ها که توی شکم مادر نکُشته. چه‌قدر عشق‌ها که ویران نکرده. مثلِ عشقِ سلما و یاسر… که مثلِ بخاری از روی چای برخاست و توی فضا محو شد!

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز