عکاس پیشکسوت دفاع مقدس:

با هر بار اعزام به جبهه واحدی از دانشگاه را پاس می کردم

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۰۹:۲۶:۱۲
کد خبر: ۱۰۶۵۷۸۲
با هر بار اعزام به جبهه واحدی از دانشگاه را پاس می کردم
عکاس پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه با هر بار اعزام به جبهه واحدی از دانشگاه را پاس می کردم، گفت: دوربین در جبهه اسلحه من بود.

به گزارش گروه روی خط رسانه خبرگزاری برنا، «علی فریدونی»، عکاس ایرنا و عکاس پیشکسوت دفاع مقدس اظهار کرد: در آن دوران با امکانات کم با دوربینهای آنالوگ بدون نورسنج اتومات لحظه های ناب را ثبت می کردیم که کار دشواری بود.

وی با بیان اینکه شروع کار عکاسی خبری من از نخستین روزهای جنگ تحمیلی بود، افزود: من برای رفتن به جبهه داوطلب شدم اول مخالفت و سپس موافقت شد و نخستین گزارشهای تصویر من از آواره های جنگ در شهر و روستا بود.

9a7a84cf-52e1-4cf1-9e8d-4ea8df319eaa

این عکاس پیشکسوت دفاع مقدس افزود: در آن دوران امکان ارسال سریع عکس به دفتر خبرگزاری نبود باید هفته ای یک یا دو بار که هر بار یک هفته تا 10 روز به طول انجامید نگاتیوها را به دفتر خبرگزاری در تهران می رسانیدم.

فریدونی افزود: چون تا آن زمان به خدمت سربازی نرفته بودم در عملیات شکست حصر آبادان جزو اولین نفرات بودم با قایق ماهیگیری به مدت 7 تا 8 ساعت مسیر اهواز تا آبادان را طی کردم وقتی در دفتر خبرگزاری آن واحد مستقر شدیم بمباران شهر آبادان و حملات هوایی آغاز شد در این حمله هوایی خمپاره ای در وسط شهر اصابت و حفره وسیعی را ایجاد کرد این اولین تجربه من در حوادث جنگی بود.

وی با بیان اینکه همیشه 48 ساعت پیش از آغاز عملیات در منطقه حاضر میشدیم و تا مدتها پس از عملیات در منطقه حضور داشتیم، در ادامه خاطرنشان کرد: در آن زمان دکتر خرازی مدیرعامل ایرنا و با حفظ سمت رئیس سازمان تبلیغات جنگ بودند و در جلسه شورای عالی دفاع و جلسات محرمانه شرکت می کردند از اینرو از بسیاری از مأموریت رزمندگان اطلاع داشتند.

این عکاس پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه من در رفتن به جبهه از روی احساسات تصمیم نگرفتم و بر حسب وظیفه شرعی به جبهه اعزام شدم، افزود: رمز موفقیتم صمیمیت و برقراری ارتباط با بچه های رزمنده و بسیجی بود که من از آن دوران تجربه های بسیاری اندوختم.

فریدونی با بیان اینکه به عنوان عکاس خبری می کوشیدم شیرین ترین لحظات رزمندگان را ثبت کنم، ادامه داد: تمام لحظات زندگی رزمندگان از استراحت، خوذدن و آشامیدن، نیایش و .... برای من سوژه خبری بود که عکاسی از این لحظات جزو اولویت برنامه های وقت استراحتم بود.

وی خاطرنشان کرد: رزمندگان شب قبل از عملیات که غذای گرم میخوردند بتدریج خود را برای عملیات آماده می کردند و در این مدت رزمندگان با صداقت و قلب پاکشان فضای روحانی را حاکم می کردند و کار عکاسی من از همان زمان شروع و تا رد شدن از زیر قرآن و تا خط مقدم ادامه داشت.

این عکاس پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه همنشینی با رزمنگان بر روی اخلاق، کردار و رفتار من اثر گذاشت، در ادامه تصریح کرد: در این 8 سال بیش از 40 ماه فقط در عملیات حضور داشتم در تمام این دوران بشدت مراقب دوربینهایم بودم چون تنها اسلحه من در جبهه بود.

فریدونی افزود: به یاد دارم در عملیات رمضان 61 رزمندگان در دمای بیش از 50 درجه خوزستان روزه می گرفتند در حالی که امام فتوا داده بود روزه داری در این شرایط حرام است اما رزمندگان بقدری اعتقاد داشتند روزه هم می گرفتند.

وی ادامه داد: اواسط سال 61 برای افزایش سرعت ارسال عکس خبری ایرنا مجهز به دستگاه تله فتو شد تا عکسها سریع تر به تهران مخابره شود در طول این مدت یکبار هم به علت اشتباه سهوی یکی از همکاران نگاتیو عکسها غیر قابل استفاده شد .

این عکاس پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه در این مدت 3 تا 4 بار در مناطق جنگی مجروح شدم، گفت: یک بار وقتی در مدرسه ای پناه گرفته بودیم با صدای غرش هواپیما و آژیر قرمز بمباران شروع و یک بمب به سقف مدرسه و ترکشها هم به من اصابت کرد.

فریدونی افزود: در زمانی که مجروح شده بودم یکی از رزمندگان با دوربین عکاسی من چندین فریم عکس از من گرفت و این بار آنها لحظه ها ثبت کردند.

وی یادآور شد: تجربیات خوبی را از دوران انقلاب داشتم که به عکاسی در دوران دفاع مقدس کمک بسیاری کرد.

منبع:  معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران

 

نظر شما