ابوالحسن داوودی:

«خورشید» مناسب‌ترین گزینه سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۱ / صنوف برای انتخاب نماینده ایران باید سازماندهی مناسبی داشته باشند

۱۳۹۹/۰۷/۲۱ - ۰۷:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۱۱۹
«خورشید» مناسب‌ترین گزینه سینمای ایران برای اسکار ۲۰۲۱ / صنوف برای انتخاب نماینده ایران باید سازماندهی مناسبی داشته باشند
ابوالحسن داوودی فیلم سینمایی «خورشید» را گزینه مناسبی برای حضور در اسکار سال 2021 می‌داند و معتقد است که این فیلم می‌تواند توجه اعضای آکادمی را به خود جلب کند.

ابوالحسن داوودی کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: انتخاب نماینده ایران در اسکار بر اساس ساز و کارهای این آکادمی و دستورالعمل‌هایی است که اسکار مشخص می‌کند و سالیان سال است که انتخاب نماینده ایران در اسکار توسط هیأتی در بنیاد سینمایی فارابی صورت می‌گیرد.

داوودی تصریح کرد: پیش‌تر زمانی که من در هیأت مدیره خانه سینما مسئولیت داشتم انتخاب نماینده ایران برای حضور در آکادمی اسکار توسط اعضای صنوف صورت می‌گرفت ولی چند سالی است که این انتخاب از صنف به دولت جابجا شده است. آنچه که معمولاً در این انتخاب مورد نقد قرار می‌گیرد اعضای هیأت انتخاب کننده هستند که اهالی سینما بارها به چیدمان و افراد حاضر در شورای انتخاب کننده نماینده ایران به اسکار اعتراض کرده‌اند.

او افزود: معمولاً انتخاب اعضای شورا در بنیاد سینمایی فارابی که مسئولیت انتخاب و معرفی فیلم ایرانی به آکادمی اسکار را بر عهده دارد بر اساس شیوه‌نامه اسکار صورت می‌گیرد. انتخاب‌ اعضا معمولاً بر اساس شیوه‌نامه اسکار صورت می‌گیرد و سعی بر این است افرادی در این شورا حضور داشته باشند که از هر صنف مهم که در آکادمی اسکار نیز مورد توجه است نماینده‌ای حضور داشته باشد و لازم است افرادی که در این کمیته حضور دارند مورد تأیید آکادمی باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «رخ دیوانه» در ادامه گفت: انتخاب‌ها در دیگر کشورها هم همینطور است. در کشورهایی که فضای سیاسی بسته‌تری دارند انتخاب توسط دولت صورت می‌گیرد و در دیگر کشورها اعضای صنوف هستند که نماینده کشورشان را انتخاب می‌کنند. من شرایط ایده‌آل را شرایطی می‌دانم که انتخاب از سوی صنوف صورت بگیرد اما این مهم، مشروط بر این است که یک سازماندهی درست و کارآمد در صنوف خانه سینما وجود داشته باشد تا بتوانند پس از انتخاب فیلم از حواشی احتمالی جلوگیری کنند.

داوودی در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: متأسفانه امروز امور صنفی ما مثل بسیاری از مشکلاتی که در کشور شاهد هستیم دچار مشکلاتی است که این امکان را سخت کرده و البته در مقایسه با مشکلات فراوانی که در کشور و به تبع آن در سینما وجود دارد این وضعیت را می‌توان تا حدی طبیعی دانست.

این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به فیلم‌هایی که امسال دیده‌ام فکر می‌کنم فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی با استانداردهای اسکار همخوانی بیشتری دارد و با توجه به سیاست‌های این آکادمی که البته هر سال شاهد تغییراتی در آن هستیم فکر می‌کنم «خورشید» بتواند گزینه مناسب‌تری نسبت به دیگر فیلم‌ها باشد. از طرفی با توجه به حضور این فیلم در جشنواره ونیز و جایزه‌ای که دریافت کرده این قابلیت در «خورشید» وجود دارد که بتواند توجه گروهی را به خود جذب کند. به نظر من چشم‌اندازی که فیلمساز در «خورشید» مدنظر دارد هم می‌تواند امتیاز مثبت دیگری برای آن باشد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز