امیر سمواتی:

«آتابای» بهترین گزینه برای حضور در آکادمی اسکار است / برای انتخاب نماینده ایران باید از اعضای صنوف رأی‌گیری شود

۱۳۹۹/۰۷/۱۲ - ۰۵:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۱۶۶
«آتابای» بهترین گزینه برای حضور در آکادمی اسکار است / برای انتخاب نماینده ایران باید از اعضای صنوف رأی‌گیری شود
امیر سمواتی معتقد است در شرایط حاضر و اعمال تحریم‌های ظالمانه دولتمردان آمریکا علیه مردم ایران ضرورتی برای ارسال فیلم به آکادمی اسکار وجود ندارد اما اگر قرار است حتماً فیلمی از سینمای ما در این آکادمی حضور داشته باشد، «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی بهترین گزینه است.

امیر سمواتی تهیه‌کننده سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: سیاستمداران آمریکایی کشور ما را تحریم کرده و سال‌هاست ما توسط همین کشور تحت فشار اقتصادی شدیدی هستیم و به نظرم ضرورتی ندارد که بخواهیم به یک جشن در این کشور که زانویش را روی گلوی مردم ایران گذاشته فیلمی بفرستیم.

سمواتی تصریح کرد: وقتی در این شرایط فیلمی به آکادمی اسکار می‌فرستیم سیاستی متناقض را نشان می‌دهد که به نوعی دهن‌کجی به سیاست‌های کشور خودمان محسوب می‌شود اما اگر فرض را بر این بگذاریم که مشکلی در ارسال فیلم به آکادمی اسکار وجود ندارد باید قواعد و قوانینی مشخص و منطقی را مدنظر قرار دهیم تا دیگر شاهد اتفاقات عجیبی مثل ارسال فیلم فرانسوی «گذشته» به جای فیلم کاملاً ایرانی «دربند» به اسکار نباشیم. اصغر فرهادی قطعاً از مفاخر کشور ما است و فیلمساز قابل احترامی است اما فیلم «گذشته» در واقع یک اثر فرانسوی است که یک سال به عنوان نماینده ایران به اسکار فرستاده شد.

او افزود: نکته دیگر درباره نحوه انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار است. به نظر من انتخاب این فیلم نباید از سوی یک شورا در خانه سینما یا بنیاد سینمایی فارابی صورت گیرد؛ انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار باید توسط افرادی اعم از پخش‌کننده‌های صاحب‌نام و معتبر، سینماگران موفق در عرصه بین‌الملل و افراد صاحب‌نظر که سال‌ها در این حوزه کار می‌کنند صورت بگیرد و به نظر من این انتخاب باید در یک نظرسنجی 500 تا 1000 نفره انجام شود. وقتی یک شورای 5 - 6 نفره درباره نماینده ایران در اسکار تصمیم‌گیری می‌کنند ممکن است چند نفر از اعضا با یک فیلمساز رابطه دوستانه خوبی داشته و به او رأی دهند اما در این شرایط که مطرح کردم چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نفس عمیق» در ادامه تصریح کرد: بنیاد سینمایی فارابی در انتخاب نماینده ایران در آکادمی اسکار سیاست‌های خود را اعمال می‌کند و اگر در نظر دارد که فیلمی مشخص به آکادمی ارسال کند، سلیقه‌اش را به اعضای شورای انتخاب هم تحمیل می‌کند. سینمای ما قبیله‌ای اداره می‌شود و به راحتی می‌توان تصمیمات قبیله‌ای را در آن دید؛ برای ارسال یک فیلم به اسکار مهم این است که افرادی از قبیله شما در شورا حضور داشته باشند.

سمواتی در پایان گفت: اگر قرار است فیلمی به اسکار 2021 ارسال کنیم به نظر من فیلم سینمایی «آتابای» به کارگردانی نیکی کریمی بهترین گزینه ممکن است. این فیلم کاملاً پتانسیل لازم برای درخشش در جشنواره‌های مختلف دنیا را دارد و فکر می‌کنم می‌تواند در اسکار هم حرفی برای گفتن داشته باشد. خلاقیت نیکی کریمی و هادی حجازی‌فر و محتوایی که در این فیلم گنجانده‌اند به نظر من فیلمی تولید کرده است که می‌تواند به عنوان یک اثر ویژه از طرف سینمای ایران به جشنواره‌های مختلف دنیا معرفی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز