علی لهراسبی:

کنسرت آنلاین یک ایده شکست‌خورده است / موسیقی در ایران برای درآمدزایی هیچ راهی غیر از برگزاری کنسرت ندارد

۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۰۴:۵۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۳۰۸۹
کنسرت آنلاین یک ایده شکست‌خورده است / موسیقی در ایران برای درآمدزایی هیچ راهی غیر از برگزاری کنسرت ندارد
علی لهراسبی با اشاره به اینکه دیگر کنسرت آنلاینی در روزهای شیوع کرونا برگزار نمی‌شود، تأکید کرد که این ایده یک ایده کاملاً شکست‌ خورده است.

علی لهراسبی خواننده پاپ در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: امروز زمان مناسبی برای ارزیابی وضعیت موسیقی نیست چرا که در شرایط عادی نیستیم و در واقع یه شرایط بحرانی را تجربه می‌کنیم. هیچکس تکلیف خودش را نمی‌داند و مشخص نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد.

لهراسبی تصریح کرد: در این شرایط تمهیداتی اندیشیده شد و تجربیاتی مثل کنسرت آنلاین داشتیم که تجربه‌های موفقی نبود؛ کنسرت آنلاین ایده‌‌ای کاملاً شکست‌خورده به حساب می‌آید که اگر غیر از این بود ادامه داشت و می‌بینیم دیگر کنسرت آنلاینی برگزار نمی‌شود.

او افزود: زمانی نتیجه معنوی و مادی آثاری که یک خواننده منتشر می‌کند، حاصل می‌شود که او بتواند کنسرت برگزار کند و امروز که هیچ کنسرتی برگزار نمی‌شود هیچ نتیجه مادی و معنوی به دست نمی‌آید. این نتیجه فقط مربوط به خواننده نمی‌شود و تیم تولید هم تنها در اجراهای صحنه‌ای است که می‌تواند به لحاظ مادی و معنوی حاصل کارش را ببیند.

این خواننده در ادامه گفت: شرایطی که در جامعه حاکم است باعث شده موسیقی هم مثل همه حرفه‌ها تحت‌الشعاع آن قرار بگیرد. ما در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌بریم که حفظ سلامت و زنده ماندن در این شرایط در اولویت همه مسائل قرار دارد.

لهراسبی خاطرنشان کرد: من هم برنامه‌ای برای کنسرت آنلاین داشتم که لغو شد. آنچه که درباره کنسرت آنلاین بررسی کردم این بود که صدابرداری خوبی صورت نمی‌گرفت و خروجی باکیفیتی به دست نمی‌آمد. از طرفی کنسرت نیاز به یک فضاسازی دارد که توسط افراد حاضر در سالن به دست می‌آید و در شرایطی که سالن خالی است هیچ حسی به خواننده منتقل نمی‌شود و آن اجرایی که باید از حس مردم و به تبع آن خواننده را شاهد باشیم، به دست نمی‌آید. دلایل متعدد بسیاری برای ناموفق بودن ایده کنسرت آنلاین می‌توان مطرح کرد که دو دلیل اصلی این اتفاق خروجی بی‌کیفیت و منتقل نشدن حس مناسب در کنسرت اصلی‌ترین آن‌ها است.

او افزود: در کشور ما برای خواننده‌ها امکان درآمدزایی از راه‌های دیگری جز کنسرت که در کشورهای دیگر مرسوم است امکانپذیر نیست. متأسفانه قانون کپی‌رایت در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود. اگر این قانون اجرایی می‌شد امروز فرهنگ موسیقی در کشور ما شکل دیگری داشت و در این بحران شاهد این رخوت نبودیم. البته یک سری درآمدزایی‌های دیگری هم هست که در فضای مجازی بدست می‌آید اما با توجه به هزینه ساخت کلیپ، موزیک و تبلیغ درآمدزایی از این طریق برای خواننده و گروه تولید به هیچ‌وجه به صرفه نیست.

لهراسبی در ادامه اظهار داشت: موسیقی ما هیچ درآمدی غیر از کنسرت ندارد اما اگر نظارتی بر دانلود غیر مجاز آثار بود شرایط به طور کل فرق می‌کند. در فضای مجازی گاه شاهد دانلود یک موزیک هستیم که شاید 20 میلیون بار دانلود شده باشد. اگر از این 20 میلیون دفعه‌ای که این آهنگ دانلود شده هر نفر 100 تومان پرداخت می‌کرد درآمد قابل توجهی برای تولیدکنندگان اثر به دست می‌آمد. 100 تومان قطعاً برای کسی که یک موزیک را می‌خواهد دانلود کند و گوش دهد رقمی نیست اما می‌تواند در مقیاسی بزرگ‌تر درآمدی بالا برای تولیدکنندگان اثر باشد.

این خواننده درباره ایده‌های دیگر برای اجرای کنسرت در روزهای کرونایی گفت: ایده‌هایی مثل کنسرت ماشین وجود داشت که قرار بود برگزار شود. در این شرایط کنسرت ماشین بهتر از این است که هیچ اجرایی نداشته باشیم اما همین اتفاق هم شاید در این شرایط خطرناک و غیرقابل اجرا باشد. اگر یک نفر در یک کنسرت به کرونا مبتلا شود بهتر است آن کنسرت به هیچ‌وجه اجرا نشود.

او در پایان خاطرنشان کرد: برای همه آرزوی سلامتی دارم و امیدوارم هر چه زودتر ویروس کرونا در دنیا و کشور ما نابود شود. مردم ایران پیش از کرونا در وضعیت اقتصادی مناسبی نبودند و متأسفانه شیوع این بیماری مزید بر علت شده که در شرایط بدتری قرار بگیریم و امیدوارم مشکلات اقتصادی هم در کنار این مشکل بزرگ از بین برود.

نظر شما