جبار آذین در گفت و گو با خبرگزاری برنا؛

فقر تولید آثار انقلابی یکی از معضلات تلویزیون است/«با خانمان» ها موفق تر از «روزهای ابدی» عمل کرده اند!

۱۳۹۹/۱۱/۲۶ - ۰۵:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۲۷۱۶
فقر تولید آثار انقلابی یکی از معضلات تلویزیون است/«با خانمان» ها موفق تر از «روزهای ابدی» عمل کرده اند!
جبار آذین منتقد و نویسنده سینما و تلویزیون در خصوص کم و کیف دو مجموعه تلویزیونی در حال پخش «روزهای ابدی» و «با خانمان» با خبرگزاری برنا به گفت و گو پرداخت و با نگاهی پیش بینانه سه سریال جدید سال 1400 را از لحاظ کیفیتی از نظر گذراند و با پیشنهادی به مسئولین تلویزیون به کلام خود پایان داد که به شرح زیر است.

جبار آذین، نویسنده و منتقد نظرش را در خصوص هر یک از این دو سریال «روزهای ابدی»، «با خانمان» بیان کرد و به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: یکی از معضلات اساسی تلویزیون فقر تولید آثار انقلابی است. از همین رو تولید اینگونه آثار تحت عنوان تولیدات استراتژیک در محافل فرهنگی و هنری یاد می شود یکی از تولیدات جدیدی که در این ارتباط ساخته شده سریال «روزهای ابدی» است.

متاسفانه روزهای ابدی به دلیل ضعف های مفرط ساختاری، محتوایی و نداشتن جذابیت های بصری، نمایشی نتوانسته به درستی روایتگر دوران انقلاب یا برخی وقایع موفق آن زمان باشد. از همین رو لازم است که برای تولید آثار استراتژیک از مضمون، داستان، فیلمنامه و عوامل و کارگردانی استراتژیک هم استفاده شود  در غیر این صورت مضمون خوب دوران انقلاب و حتی دفاع مقدس در این گونه آثار که به صورت سطحی ساخته می شوند می توانند دفاع بعد از انقلاب تلقی شوند در واقع روزهای ابدی به دلیل ضعف های هنری و ناموفق بودن در روایت بخش هایی از انقلاب اسلامی نتوانسته آن چنان که باید از دفاع، دست آورد و ارزش های انقلاب نقشی بر خاک زند.

او در خصوص سریال «با خانمان» گفت و ادامه داد: برزو نیک نژاد در کارنامه تلویزیونی، ضبط و سینمایی خود آثار نسبتا بهتری تولید می کند و در حال حاضر نیز با مجموعه تلویزیونی با خانمان این کیفیت را تایید کرده است.

با خانمان یک سریال متوسط خانوادگی و اجتماعی است که عنوان طنز تلویزیونی را هم یدک می کشد در حالی که نه به لحاظ کار طنز و حتی آثار خانوادگی و اجتماعی دارای پردازش مضمونی، محتوایی و ساختاری نیست به همین دلیل این سریال جزو سریال های متوسط خانوادگی تلویزیون به حساب می آید.

این منتقد در این راستا که با وجود ساخته نشدن پایتخت چه پیش بینی در خصوص کیفیت سریال های جدید تلویزیون در سال 1400 از جمله « ن.خ3»، «همبازی» و « بوتیمار» دارد خاطرنشان کرد: به نظر من تاریخ مصرف سریال «پایتخت» تمام شده است در واقع در فصل های اخیر ماجرا سازی، حادثه پردازی و تکرار طنز های کلیشه ای پایتخت را سرپا نگه داشته بود. در غیر این صورت این سریال حرف جدیدی برای گفتن ندارد در واقع فصل های نخست این سریال به دلیل نوآوری در فضا سازی و همچنین توجه به فرهنگ بومی و ملی و استفاده به جا و درست از طنز و شوخی مورد توجه قرار گرفته بود اما به مرور از مضامین اصلی خود فاصله گرفت و اکنون هیچ شانسی برای ادامه تولید آن وجود ندارد مگر آنکه در مضمون، محتوا و همچنین ساختار هنری تغییرات اساسی صورت بگیرد و در آن سلیقه مخاطب لحاظ شود.

فصل نخست سریال «ن. خ» از نگاه مخاطبان با موفقیت همراه بود اما فصل دوم این سریال نتوانست موفقیت های پیشین را تکرار کند در واقع این اثر در حد  متوسط بود و در طنز پردازی، ارائه ی جغرافیا و فرهنگ هموطنان کُرد به توفیق نرسید چرا که طنز های استفاده شده در این سریال بسیار کلیشه ای و پیش پا افتاده بود. لذا بعید است که فصل سوم ن.خ بتواند موفق شود.

سریال «همبازی» در صورتی می تواند موفق شود که نگاه و سلیقه مردم در آن لحاظ شود. متاسفانه در تلویزیون به ویژه در سال های اخیر به جای توجه به نظر و سلیقه مردم، سلیقه مداری مدیران تلویزیون و اسپانسر های آن مد نظر قرار گرفته است. از همین رو  دیگر از نظر و سلیقه مردم  استفاده نمی شود. تلویزیون باید به صورت حرفه ای و استاندارد در این شرایط بحرانی که به علت  شیوع ویروس کرونا  آشفتگی های اجتماعی و مردمی  در جامعه حاکم شده است  آثار شاد و مفرح  که سر تا سر امید بخش است تولید و پخش کند در غیر این صورت اگر قرار بر این باشد که همچنان سریال های ضعیف و زیر متوسط در تلویزیون ادامه داشته باشد مسلما به هدر رفت بیت المال و توانایی هنرمندان منجر خواهد شد و مردم نیز رضایت از آن نخواهند داشت و متاسفانه ممکن است باعث قهر بیشتر مردم و رویگردانی آن ها از تلویزیون و روی آوری به ماهواره های غربی شود.

سریال بوتیمار نیز اگر بتواند اثر خوبی تولید کند و همسو با سلیقه های مردم باشد و از عوامل حرفه ای در تولید خود بهره ببرد می توان امیدوار بود که تلویزیون در جهت خاص مردم حرکت کرده است. در غیر این صورت تا زمانی که این سریال تولید و پخش نشده است نمی توان در مورد کم و کیف آن قضاوت کرد.

جبار آذین به عنوان کلام آخر پیشنهادی به مسئولین تلویزیون در نوروز 1400 داد و تصریح کرد: تلویزیون باید از پایه و اساس دچار تغییر و تحولات شود. یعنی نگاه مدیران بایستی از سلیقه مداری و توجه به اسپانسر ها به ملی گرایی و توجه به مردم معطوف شود و با دعوت از هنرمندان که مدت ها است در تلویزیون کار تولید نداشته اند به سمت تولید آثار شایسته و با محتوا و حتی طنز اجتماعی و خانوادگی حرکت کنند در غیر این صورت تلویزیون فقط به هدر دادن بودجه کمک می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز