مجید کاشانی:

بهترین دوره طراحی پوستر فیلم‌های سینمای ایران به دهه ۱۳۴۰ مربوط می‌شود / امروز نگاهی تخصصی به این حرفه وجود ندارد

۱۳۹۹/۱۱/۱۳ - ۰۵:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۱۳۵
بهترین دوره طراحی پوستر فیلم‌های سینمای ایران به دهه ۱۳۴۰ مربوط می‌شود / امروز نگاهی تخصصی به این حرفه وجود ندارد
مجید کاشانی بهترین دوره طراحی پوستر فیلم‌های سینمای ایران را مربوط به دهه 1340 می‌داند و معتقد است امروز نگاهی تخصصی به این حرفه و هنر وجود ندارد.

مجید کاشانی گرافیست و طراح پوستر سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره وضعیت طراحی پوستر در سینما اظهار داشت: وضعیت طراحی پوستر در سینمای ایران اصلاً خوب نیست و در 10 یا 15 سال اخیر هیچ نگاه حرفه‌ای و تخصصی به این حرفه و هنر شاهد نبودیم.

کاشانی تصریح کرد: در دهه 1340 که سینمای اصطلاحاً روشنفکری ما رشد کرد و کارگردان‌های موج نو شروع به فیلمسازی کردند را می‌توان درخشان‌ترین دوره طراحی پوستر در سینمای ایران دانست.

او افزود: به نظر من ابزار و تکنیک در این موضوع اهمیت چندانی نداشته باشد و بیش از هر چیز فکر کسی که طراحی می‌کند حائز اهمیت است. اندیشه و فکری که طراح دارد می‌تواند منجر به خلق اثری درخشان شود. ما پس از ورود فتوشاپ به این عرصه هم آثار بسیار خوبی داریم، نمی‌توان استفاده از فتوشاپ را مخرب دانست و به نظر من مهم سواد، تبحر و دغدغه طراح است.

طراح پوستر فیلم سینمایی «وارونگی» در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی در نزول کیفی آثار به بودجه و هزینه برمی‌گردد. تهیه‌کننده‌ها تمایل چندانی به هزینه کردن برای طراحی پوستر ندارند و به همین دلیل نمی‌خواهند با طراحان حرفه‌ای برای بیشتر یا کمتر شدن هزینه طراحی پوستر بحث و جدل داشته باشند و حتی حاضرند طراحی پوستر را به فردی بی تجربه و کارنابلد بسپارند.

این طراح پوستر فیلم در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: پوستر تنها عنصر یک فیلم در حوزه تبلیغات است که در طول تاریخ باقی می‌ماند و از بین نمی‌رود. تیزر و سایر اقلام تبلیغاتی به مرور کنار می‌روند، در دسترس نیستند و فراموش می‌شوند اما پوستر اینگونه نیست، ما همچنان پوستر فیلم‌های کلاسیک را می‌بینیم و به نوعی پوستر را می‌توان تنها عنصر ماندگار خارج از فیلم دانست.

کاشانی درباره طراحی پوستر فیلم در دیگر کشورهای جهان گفت: وضعیت نزول کیفیت طراحی پوستر فیلم‌ها را در همه جای دنیا می‌توان دید. اگر نگاهی به فیلم‌های اسکار و فیلم‌های جشنواره کن داشته باشید متوجه این موضوع می‌شوید که در اسکار که نگاه تجاری غالب است کیفیت پوسترها پایین‌تر است اما در جشنواره‌ای چون جشنواره فیلم کن هنوز هم می‌توان پوسترهای با کیفیت هنری دید. قطعاً معضل بی‌توجهی به کیفیت پوستر فیلم‌های سینمایی را می‌توان در همه جای دنیا دید اما در ایران وضعیت به مراتب بدتر از این کشورها است.

او در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: پوستر فیلم دو کارکرد دارد و یک کارکرد مربوط به تبلیغات اثر می‌شود که شاید با توجه به پر رنگ شدن فضای مجازی در زندگی افراد و رشد آن شاید این کارکرد پوستر امروز کم‌تر شده باشد اما یکی دیگر از کارکردهای اصلی پوستر فیلم می‌تواند به ثبت یک فیلم با نشانه‌ای خاص در تاریخ سینما باشد. وقتی فیلم شما مخاطب خاص دارد طراحی پوستر می‌تواند به شکلی باشد که نظر او را هدف قرار دهد و توجهش را به خود جلب کند و این کارکرد پوستر برای فیلم شما همیشه باقی می‌ماند. در کتاب «صد و پنج سال اعلان و پوستر فیلم در ایران» اگر نگاهی به پوسترهای طراحی شده پس از انقلاب داشته باشیم شاید تنها 20 پوستر از بین این همه اثر وجود داشته باشد که بتوان گفت کیفیت خوبی دارند و واقعاً سال‌هاست پوستری شاهد نبودیم که اتفاقی نو و تازه در این عرصه رقم زده باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز