توماج دانش‌بهزادی:

به ایده فیلم‌تئاتر خوش‌بین نیستم / اجرای نمایش‌ها در سالن‌های روباز می‌تواند ایده بهتری در این شرایط باشد

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۰۵:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۶۷۳
به ایده فیلم‌تئاتر خوش‌بین نیستم / اجرای نمایش‌ها در سالن‌های روباز می‌تواند ایده بهتری در این شرایط باشد
توماج دانش‌بهزادی با انتقاد از اجرای ایده فیلم‌تئاتر برای اجرای نمایش‌ها در شرایط حاضر تأکید کرد که اجرای نمایش‌ها در سالن‌های روباز می‌تواند ایده بهتری برای کمک به تئاتر باشد.

توماج دانش‌بهزادی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: کشور ما برای پخش و اجرای نمایش‌های تئاتر در محیط‌هایی غیر از سالن‌های نمایش، پلتفرم‌های اینترنتی یا دیگر رسانه‌ها تجربه چندانی ندارد و من به شخصه به اجرای نمایش‌ها در استودیوها و پخش آن به صورت زنده در پلتفرم‌های اینترنتی حس خوبی ندارم.

دانش‌بهزادی تصریح کرد: تئاتر و نمایش تنها زمانی به وقوع می‌پیوندد که مخاطب و تماشاگر در یک سالن حضور داشته باشند و هیچ واسطه‌ای بین این دو نباشد اما با اکران آنلاین واسطه‌ای به وجود می‌آید که نمی‌توان آنچه که شاهدش هستیم را نمایش تئاتر دانست.

او افزود: برای نجات تئاتر و زنده نگاه داشتن این هنر در شرایط حاضر باید فکر بهتر و جدی‌تری داشته باشیم. به هر حال کرونا مدتی طولانی است که مشاغل مختلف را تحت‌الشعاع خود قرار داده و برای همه مشاغل تمهیداتی اندیشیده شده است و فکر می‌‌کنم در دنیا تئاتر به سمت اجرای نمایش‌ها در سالن‌های روباز می‌رود و ما هم بهتر است به فکر ساخت سالن‌های روباز و اجرای نمایش‌ها به این شکل باشیم. نمایش‌های تئاتر هم پیش‌تر در فضاهای باز و سالن‌های روباز اجرا شده‌اند که به عنوان تئاتر آلترناتیو آن‌ها را می‌شناسیم اما بهتر است در این شرایط نمایش‌های بیشتری به این شکل اجرا شوند.

این بازیگر در ادامه گفت: هدف از طرح‌هایی که برای تئاتر در نظر گرفته می‌شود حمایت از اهالی تئاتر است ولی نباید تئاتر با ایده‌هایی اینچنین به این سمت برود که مخاطبان آن را تنها در قالبی که در این شرایط برایش تعریف شده بشناسند. اگر چنین شود قطعاً این ایده‌ها نه تنها کمکی به تئاتر نمی‌کنند بلکه به آن آسیب می‌زنند. باید فکری بزرگ‌تر، دقیق‌تر و کارشناسانه‌تر به راهکاری برای کمک به تئاتر در این شرایط وجود داشته باشد و فکر می‌کنم یکی از راهکارهای مفید ساخت سالن‌های روباز است که حداقل در این شرایط می‌توانیم با احداث یک تئاتر این ایده را امتحان کنیم.

دانش‌بهزادی تصریح کرد: ایده‌هایی مثل فیلم تئاتر بیشتر شبیه حذف صورت مسئله است که به نوعی سعی بر این است با چنین کارهایی بار مسئولیت را از دوش مسئولان دولتی برداشته و باز هم همه چیز را به اهالی تئاتر واگذار می‌کنند. جهانی جدا، ناشناخته و بی‌ربط به تئاتر را به این عرصه وارد کردن می‌تواند به آن ضربه بزند. ما اصلاً نمی‌دانیم نمایش‌ها در این شرایط چگونه باید اجرا شوند و اصلاً مشخص نیست سرعت اینترنت کشورمان پاسخگوی نمایش تئاترها به صورت زنده هست یا خیر.

بازیگر فیلم سینمایی «لباس شخصی» در پایان گفت: برای سینما هم باید چنین تصمیمی گرفته شود. به هر حال سینما هنر گران قیمت‌تری است نسبت به تئاتر و باید برای نجات سرمایه‌هایی که با آن‌ها فیلم تولید شده است فکری شود و شاید سالن‌های روباز سینما هم بتواند به این هنر کمک کند. متأسفانه امروز درآمد سینمای ما به جای اکران به تولید بستگی دارد و امیدوارم تئاتر هیچگاه به این سمت نرود. مسئولان فرهنگی کشور باید بدانند که در شرایط بحرانی است که عملکرد مثبت آن‌ها دیده می‌شود و باید در این شرایط به نجات تئاتر و سینما فکر کنند و ما عملکردی مثبت از آن‌ها ببینیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز