مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما:

اکثر ممیزی‌ها به صداوسیما ربطی ندارد/ حل مشکل «کتونی زرنگی» در حیطه وظایف ما نیست/ فصل دوم «نجلا» در فضای دفاع مقدس روایت می‌شود

۱۳۹۹/۱۲/۰۳ - ۱۰:۵۳:۵۰
کد خبر: ۱۱۳۹۷۱۲
اکثر ممیزی‌ها به صداوسیما ربطی ندارد/ حل مشکل «کتونی زرنگی» در حیطه وظایف ما نیست/ فصل دوم «نجلا» در فضای دفاع مقدس روایت می‌شود
مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما از برنامه‌ریزی برای ساخت سریال‌های مختلف در سال 1400 خبر داد و تأکید کرد که فصل دوم سریال «نجلا» ساخته می‌شود که قصه آن در فضای دفاع مقدس روایت می‌شود.

مهدی آذرپندار مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه سیما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: یکی از اولویت ها از ابتدا برای ما این بوده که در سریال سازی ژانرهای مختلفی را تجربه کنیم و در این جهت، شبکه سه برنامه‌ریزی‌های بسیاری داشته که در سال 1400 هم ادامه خواهد داشت. البته ما هنوز در فضای کمدی مشکلات بیشتری نسبت به دیگر گونه‌ها داریم؛ گرچه سیر کمی کمدی در شبکه سه نسبت به چند سال گذشته رو به رشد بوده، اما در بخش کیفی، هنوز اتفاقی را که باید رخ دهد، شاهد نیستیم. در واقع کمدی ساختن در تلویزیون کار بسیار سختی شده است، چرا که کمدین‌های مطرح ما اکثراً در شبکه نمایش خانگی مشغول به کار هستند و با ارقامی پنج برابر آنچه که تلویزیون برای یک سریال هزینه می‌کند، سریال می سازند.

او درباره مسئله ممیزی و تأثیر آن بر کیفیت آثار تلویزیونی گفت: مشکل ما ممیزی نیست؛ البته قطعا خط قرمزهای اشتباهی وجود دارد که همه آن‌ها را نباید به تلویزیون مربوط دانست و اتفاقا خیلی از این موارد، به ظرفیت پایین اقشار گوناگون در مواجهه با رسانه مرتبط است. مثلا اگر بعضی قشرها در برخی موارد ملایمت به خرج دهند، صداوسیما هیچ گاه درباره برخی ممیزی‌ها سخت گیری نخواهد کرد. به عنوان مثال در سریال «باخانمان»، کاراکتر نخست ما طلبه بود، اما از بیم برخی واکنش ها و بر اساس تجربیات قبلی رسانه، آن را به استاد دانشگاه معارف تغییر دادیم. این تغییرات و این تصمیمات تنها مربوط به صداوسیما و ممیزی‌های آن نمی‌شود. اقشار مختلف ما باید اجازه دهند که در سریال‌ها و آثار نمایشی به آن‌ها پرداخته شود و تا زمانی که این همراهی وجود ندارد، شاهد همین محدودیت‌ها هستیم و این مشکل ارتباطی با صداوسیما ندارد. یا در سوی دیگر، با وجود اینکه من همیشه تأکید داشتم که سریال‌های ما باید به شهرستان‌ها هم بپردازند و همه قصه‌ها نباید در تهران روایت شوند، اما متأسفانه بازخورد سریال های شهرستانی، معمولا اعتراض نمایندگان مجلس آن شهر و استان است که چرا فلان و بهمان.

مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه در ادامه تصریح کرد: مثلا شما سریال «نجلا» را ببینید که به هیچ قومیتی توهین نمی‌کند و هیچ اتفاق بدی در قصه آن رخ نداده و تنها از احترام و شرافت مردم جنوب می‌گوید، اما همین سریال هم وارد حاشیه می‌شود و می‌بینیم که نماینده مجلس علیه آن مصاحبه می‌کند و سریال را در روزهای پخش به حاشیه می‌برد و ما مدام در استرس آن هستیم که مبادا به دلیل پخش این سریال در شهرهای جنوب اتفاقی رخ دهد و اعتراضی شکل بگیرد. چنین اتفاقاتی باعث می‌شود که در نهایت خیلی‌ها از سریال‌سازی در این حیطه فاصله بگیرند و به ما پیشنهاد می‌دهند که اصلاً بهتر است برای سریال‌سازی به شهرستان‌ها نرویم و به همین تهران فکر کنیم.

آذرپندار در ادامه اظهاراتش گفت: این در حالی است که ما برای ساخت سریال «نجلا» زحمات بسیاری کشیدیم و در گرمای شدید آبادان و شرایط سخت کرونایی در این منطقه تصویربرداری را در تابستان انجام دادیم. البته مشکل ما با مردم نیست و مشکل اصلی ناشی از رفتار کسانی است که دست روی احساسات مردم و تعصباتشان می‌گذارند و از این مسائل سوءاستفاده می‌کنند تا ناکامی‌های خود در مجلس شورای اسلامی یا دیگر بخش‌های مدیریتی‌شان را جبران کنند. برخی مسئولان وقتی نمی‌توانند پاسخگوی مطالبات مردم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و... باشند، سعی می‌کنند از طرق مختلف خود را نگران مردم شهر خود نشان دهند. به هر حال، مطالبه کم شدن خط قرمزها در تلویزیون قطعاً مطالبه‌ای منطقی و درست است که به اندازه کافی هم از سوی سازمان شنیده شده است، اما واقعاً تا زمانی که چنین مسائلی وجود دارد و نگاه‌های بسته قرار است حاشیه‌ساز باشند شرایط پیچیده‌ای وجود دارد که نمی‌توان به بهتر شدن شرایط و باز شدن فضا فکر کرد.

آذرپندار درباره پخش سریال «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلی‌پور گفت: حل مشکل و پخش این سریال در حیطه وظایف ما نیست و اگر سازمان صداوسیما علاقه‌مند به حل مشکل این سریال و پخش آن باشد، قطعاً این سریال پخش خواهد شد.

او افزود: در سال 1400 سعی داریم ادامه چند سریال موفق مثل «نجلا» را داشته باشیم، سریال بلند «برف بی صدا می‌بارد» کار آقای بهبهانی‌نیا را در سال آینده داریم که بعد از مدت‌ها سریالی طولانی از صداوسیما شاهد هستیم و تلاشمان بر این است که سریال «بی‌همگان» آقای مهام را هم داشته باشیم؛ سریالی که بازگشت علیرضا کاظم‌پور بعد از چند سال به تلویزیون محسوب می‌شود و «نیمروز تا تهران» آقای پورکیانی هم اثر خاص و قطعاً بحث‌برانگیزی است که با توجه به سوژه‌ای که دارد اثر جذابی است و حسین نمازی کارگردانی آن را بر عهده دارد. چند اثر دیگر هم در دست تهیه و تولید است که تلاش می‌کنیم اتفاقات خوبی در سال 1400 رقم بخورد.

آذرپندار در پایان اظهار داشت: سریال «برف بی صدا می‌بارد» سریالی است که در فضای همیشگی کارهای آقای بهبهانی‌نیا روایت می‌شود و یک ملودرام اجتماعی است و در نیمه دوم سال پخش می‌شود و قصه آن از دهه 1360 شروع می‌شود و در زمان‌هایی دیگر ادامه خواهد داشت. در مورد فصل دوم نجلا هم پیش‌تولید آغاز شده و نگارش فیلمنامه سریال «نجلا» در حال انجام است، فصل دوم این سریال تولید سنگین‌تری خواهد داشت و در فضای دفاع مقدس روایت می‌شود. در حال حاضر مشغول مذاکره با بازیگران هستیم، سعی ما بر این بوده که تیم موفق فصل اول حفظ شود و امیدواریم که فصل دوم نیز بتواند موفقیت فصل اول سریال را تکرار کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز