انتخاب سخت مسئولان برای اکران بهار؛

اگر صلاح می دانید در نوروز ۱۴۰۰ با سینما یقه ی مردم را نگیریم!/یادتان باشد اشک مان دم مشک مان است!

۱۳۹۹/۱۲/۰۴ - ۱۴:۴۳:۳۷
کد خبر: ۱۱۴۱۶۵۹
اگر صلاح می دانید در نوروز ۱۴۰۰ با سینما یقه ی مردم را نگیریم!/یادتان باشد اشک مان دم مشک مان است!
یادداشت - مجتبی احمدی، دبیر سرویس فرهنگ و هنر برنا؛خیلی ها عطش فیلم دیدن در سالن سینماها را با جشنواره فیلم فجر فروکش کردند اما با اینحال افرادی هم این روزها منتظر اعلام لیست فیلم های نوبت اکران بهار هستند تا در تعطیلات نوروز در کنار خانواده دوباره فیلم دیدن را روی پرده نقره ای تجربه کنند. باید دید در شرایط پیش رو مسئولان انتخاب فیلم های نوبت اکران نوروز 1400 به چه لیستی و چه ژانرهایی در فیلم های متقاضی رضایت دارند .

هرساله یکی از نوبت های پرطرفدار اکران برای صاحبان فیلم والبته برای طرفداران سینما فصل بهار و اکران نوروزی است که اصولا از سوی مسئولان سینمایی و تصمیم گیرندگان و سیاستگذاران اکران با وسواس خاصی در آیتم های مختلف از جمله ژانر،  محتوا و حتی تیم بازیگری انتخاب می شود.

معمولا بعد از جشنواره فیلم فجر یکی دو فیلم منتخب و چند فیلم باقیمانده از سال گذشته در نوبت اکران نوروزی قرار می گیرند و اصولا باتوجه به علاقمندی مردم به تماشای فیلم در سالن های سینماو تعطیلی چند روزه ماه فروردین شاهدرکوردهایی در گیشه نیز هستیم که معمولا این دلایل باعث می شود تهیه کنندگان و مدیران پخش با رایزنی های مختلف برای اکران نوروزی سرو دست می شکنند. 

اما باید گفت در یکی دوسال اخیر همه چیز تحت تاثیر شرایط کرونایی تغییر کرده است و برنامه ریزی های نوبت اکران در طول سال برای سالن های سینما نیز برهمین اساس دچار خلل و خدشه شده است که این مساله در بازگشت سرمایه سرمایه گذاران سینمایی و حتی از آب و تاب افتادن برخی فیلم ها موثر بوده است. برای نمونه محمدحسین مهدویان که سال گذشته با فیلم «درخت گردو» داستان تلخی از فاجعه سردشت را به تصویر کشید در جشنواره فجر 39 با «شیشلیک» برای اولین بار به سمت ساخت اثری کمدی با رگه های فانتزی رفت که حالا هر دو پشت خط اکران هستند و هرکدام می توانند گزینه های درست یا غلط اکران نوروزی باشند.

مرتضی شایسته خبر از نامناسب بودن آثار درخواستی برای اکران نوروز داده است و معتقد است فیلم هایی که خواهان دیده شدن در بهار 1400 هستند شرایط مناسب و منطقی برای این نوبت خاص را ندارند در حالی که شنیده می شود صاحبان سینما که قاعدتا در این مسیر بیش از دیگران از شکست اکران نوروزی متضرر خواهند شد با شایسته نظری متفاوت دارند و گویا اکران «درخت گردو» را برای نوروز می پسندند.

اگر چه تجارب صاحبان سینما و فیلسمازان با فاکتورهای متفاوتی مواجه است و در بهار به جریان های متفاوتی مرتبط می شود اما باید با وضعیت روحی و روانی مردم در بهار 1400 براساس شرایط حاضر تصمیم گرفت اصولا نمی شود بر مبنای قواعد همیشگی آثار منتخب سینمای نوروز را چیدمان کرد چرا که در موقعیت پیش رو تمام اهرم های فرهنگی و سرگرمی ساز کشور می بایست در بالا بردن شرایط روحی و روانی مردم هم صدا و همراه باشند و بدیهی است که تلویزیون و سینما و در شرایط عادی سالن های تئاتر می توانند به سمت تولیدات مفرح و شاد بروند تا برای دقایقی هم که شده حال و احوال مخاطب را به موقعیتی مطلوب برسانند.

انتخاب فیلم هایی چون «درخت گردو» که اتفاقا جزء آثار قابل دفاع مهدویان است در موقعیت نوروز حتما اشتباه است، چرا که فضای فیلم و سبک روایت به حدی تلخ و آزاردهنده هست که تماشاگر را با خود به دورانی عجیب و غریب از تجربه دفاع مقدس ببرد.

بدیهی است که سینما در وضعیت فعلی در ماموریت های خطیرش می تواند به سمت تولیدات کمدی حتی سطحی برود اما برای دقایقی لبخند را روی لبان تماشاگر سینما بنشاند. 

طبق اعلام مرتضی شایسته - دبیر شورای صنفی نمایش - جلسه یکشنبه، سوم اسفندماه این شورا برخلاف قرار قبلی برای اکران نوروزی به نتیجه قطعی نرسیده و لیست فیلم‌ها هفته آینده مشخص و اعلام خواهد شد.

شنیده می شود،  برای اکران نوروزی چند فیلم در این جلسه به عنوان متقاضی معرفی شده‌اند ولی برای اکران نوروزی مناسب تشخیص داده نشده و به همین دلیل بررسی و برنامه‌ریزی ادامه خواهد داشت چرا که سینمادارها در تلاش هستند تا صاحبان فیلم‌های «درخت گردو» محمد حسین مهدویان، «دینامیت» مسعود اطیابی و «چپ‌ راست» حامد محمدی را برای اکران در نوروز راضی کنند.

پیش‌تر اسامی این فیلم‌ها به همراه «بی‌همه چیز» محسن قرایی به عنوان متقاضی اکران نوروزی مطرح شده بود، اما پخش‌کننده‌های برخی از این فیلم‌ها این مسئله را رد کرده و تاکید کردند که برای اکران در این نوبت باید شرایط حمایتی متفاوتی فراهم شود، چرا که آن‌ها نگران هستند آنچه در اکران «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف» در این سال کرونایی رخ داد و منجر به شکست آن‌ها در اکران شد، بار دیگر در نوروز 1400 تکرار شود.

قطعا نمی توان توقع داشت بخش خصوصی در این مسیر پیش بیفتد و فیلمی را که از سرمایه شخصی ساخته شده است با ریسک به اکران نوروزی برساند. پر واضح است که در این اقدام اضطراری فرهنگی دولت هم می تواند به کمک سینما بیاید و به نفع مردم فیلم های جذاب را برای اکران در بهار سرخط آورد.

فراموش نکنیم که این تصمیم مهم مسئولان سینما و حتی اقدام سینماگران در شرایط خاص پیش رو می تواند در تاریخ ماندگار شود و در روزگاری که بسیاری از افراد با مشاغل مختلف در خط اول مبارزه با ویروس کرونا از جانشان مایه گذاشته اند خانواده فرهنگی کشور نیز با پایین آوردن شعله ی نگاه بیزینسی شان در اکران فیلم ها، آغاز سالی جذاب را برای سینما کلید بزنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز