پوران درخشنده:

توقیف فیلم حمید نعمت‌الله در سالی که گذشت تلخ و ناراحت‌کننده بود / وقتی فیلمی با نمونه مشابه قبلاً اکران شده توقیف «قاتل و وحشی» بی‌منطق است

۱۴۰۰/۰۱/۰۴ - ۰۵:۰۲:۳۹
کد خبر: ۱۱۴۵۳۷۰
توقیف فیلم حمید نعمت‌الله در سالی که گذشت تلخ و ناراحت‌کننده بود / وقتی فیلمی با نمونه مشابه قبلاً اکران شده توقیف «قاتل و وحشی» بی‌منطق است
پوران درخشنده با اشاره به اینکه توقیف فیلم «قاتل و وحشی» در سال گذشته تلخ و ناراحت‌کننده بود، تأکید کرد که وقتی فیلمی با نمونه مشابه قبلاً اکران شده توقیف «قاتل و وحشی» بی‌منطق است.

پوران درخشنده کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: امسال مشکلات بسیاری را در سینما شاهد بودیم که همه هنرمندان در شرایط بسیار سختی بودند و روزهای سختی را پشت سر گذاشتند. در این بین از دست دادن برخی هنرمندان خوب کشورمان خسارت‌های بزرگی است که متأسفانه برای جلوگیری از این اتفاقات و عبور از مشکلات بسیاری که داریم برنامه‌ریزی و همت خاصی نمی‌بینم.

درخشنده خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ها باری به هر جهت است و سیاست‌های عجیبی را شاهد هستیم مثل برگزاری جشنواره فیلم فجر با 16 فیلم که واقعاً نمی‌دانم بر چه اساسی این تصمیمات گرفته می‌شوند. در این برهه زمانی نیاز به نگاهی جدی‌تر به مقوله کرونا داریم تا هر روز شاهد شکل‌گیری یک معضل جدید نباشیم و مدام مجبور نباشیم به یکدیگر فقط تسلیت بگوییم.

او افزود: سینماهای کشور در سالی که گذشت تقریباً تعطیل بودند و سینما نتوانست فروش چندانی داشته باشد، در این شرایط تنها راهی که برای ما باقی ماند اکران آنلاین بود که البته باید پیش‌تر از این زمان اکران آنلاین را تجربه می‌کردیم و کرونا به رخ دادن این اتفاق سرعت داد اما متأسفانه ما در این موضوع هنوز ابتدای راه هستیم و فیلم‌های ما در اکران آنلاین خیلی راحت پخش می‌شوند و هیچ متولی درستی وجود ندارد.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: اگر در بحث آنلاین و VODها برنامه‌ریزی داشته باشیم قطعاً پتانسیل زیادی در آن وجود دارد. ما به ناچار باید اکران آنلاین را جدی بگیریم و حتی پس از دوران شیوع ویروس کرونا زمانی که شاهد بازگشایی سینماها بودیم اکران آنلاین می‌تواند همانطور که در دیگر کشورهای دنیا شاهد هستیم ادامه داشته باشد اما در حال حاضر بستر امنی در این مورد وجود ندارد و هر فیلم که به صورت آنلاین اکران شود به راحتی نسخه قاچاقش بیرون می‌آید و خیلی راحت در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «شمعی در باد» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: باید خیلی جدی برای VODها و اکران آنلاین برنامه‌ریزی داشته باشیم تا حقوق صاحبان آثار حفظ شود و کسانی که فیلم‌ها را قاچاق می‌کنند بدون هیچ زحمتی از دسترنج این افراد به سود نرسند. اکران آنلاین باید از این باندبازی و باری به هر جهت بودن بیرون بیاید. سرنوشت سینمای ایران را مردم مشخص می‌کنند و باید سلیقه و نظر مردم را در نظر داشته باشیم و حتی فیلم ساختن در ژانرهای مختلف را باید در سینمای ایران شاهد باشیم.

درخشنده خاطرنشان کرد: متأسفانه سال گذشته شاهد توقیف یک فیلم سینمایی پیش از برگزاری جشنواره فیلم فجر بودیم که اتفاق بسیار تلخ و ناراحت‌کننده‌ای بود. من نمی‌دانم چرا وقتی نمونه مشابهی از مورد فیلم «قاتل و وحشی» که موجب توقیفش شده قبلاً در سینمای ایران وجود داشته و هیچ سانسور و توقیفی هم اتفاق نیفتاده چرا برای این فیلم باید مشکل‌ساز شود و جلوی نمایشش را بگیرد. وقتی بحث آزادی اندیشه مطرح می‌شود این اتفاقات واقعاً ناراحت‌کننده است و مانعی بزرگ در برابر آزادی اندیشه به حساب می‌آیند. به نظر من بهتر است تمهیداتی اندیشیده شود تا شاهد این اتفاقات نباشیم و به این فیلم که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخته شده است هم باید مجوز نمایش داده شود. توقیف به هیچ‌وجه نگاه درستی نیست و دلیل این توقیف که بی حجاب بودن یک زن با موهای تراشیده است را نمی‌توان منطقی دانست.

کارگردان فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» تأکید کرد: ما باید حرف فیلم را مدنظر قرار دهیم و آن را بفهمیم. چنین نگاه‌های غلطی باعث می‌شود به راحتی مسائلی کوچک را اینقدر بزرگ کنیم که یک فیلم در محاق توقیف قرار بگیرد. برای پویایی و رونق سینما باید اجازه دهیم همه نگاه‌ها و سلایق در آن حضور داشته باشند و مسئولان سینمایی هم باید بدانند که سینماگران چارچوب‌ها را می‌شناسند و با توجه به همین چارچوب‌ها فیلم می‌سازند اما در بسیاری مواقع متأسفانه اقدامات سلیقه‌ای چنین مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

این کارگردان در پایان اظهار داشت: همه سینماگران چارچوب‌های منطقی که وجود دارند را می‌شناسند و به آن احترام می‌گذارند و بهتر است نظارتی منطقی در سینما حاکم باشد و مدیران سینمایی به سازندگان و نظرات آن‌ها احترام بگذارند. وقتی یک فیلم حرفی برای گفتن دارد باید اجازه دهیم که این حرف‌ها زده شوند و مردم درباره آن‌ها قضاوت کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز