مجتبی بهزادیان:

در بهترین حالت تعداد مراجعه‌کنندگان به سینما در یک روز به تعداد مسافران یک واگن مترو هم نمی‌رسد / فقط «خورشید» می‌توانست فروش مناسبی داشته باشد

۱۴۰۰/۰۱/۱۴ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۸۱۶۴
در بهترین حالت تعداد مراجعه‌کنندگان به سینما در یک روز به تعداد مسافران یک واگن مترو هم نمی‌رسد / فقط «خورشید» می‌توانست فروش مناسبی داشته باشد
مجتبی بهزادیان با ابراز تأسف از تعطیلی مجدد سینماها تأکید کرد که در بهترین حالت تعداد مراجعه‌کنندگان به سینما در یک روز به تعداد مسافران یک واگن مترو هم نمی‌رسد.

مجتبی بهزادیان مدیر سینما فرهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: متأسفانه امسال برای اکران نوروزی برنامه‌ریزی درست و دقیقی شاهد نبودیم و تا اواخر اسفند اصلاً مشخص نبود که چه فیلم‌هایی اکران می‌شوند و فقط 24 اسفند سه فیلم «لاله»، «خون شد» و «تکخال» معرفی شدند که بعد از آن 25 اسفند دو فیلم «خورشید» و «هفته‌ای یک بار آدم باش» برای اکران نوروز 1400 معرفی شدند.

بهزادیان تصریح کرد: در واقع وضعیت به شکلی بود که تا 27 اسفند حتی سینمادارها هم نمی‌دانستند چه فیلم‌هایی اکران خواهند شد و در نهایت فقط فیلم «خون شد» از 27 اسفند اکران شد و دیگر فیلم‌ها نه آماده بودند و نه هیچ تبلیغی برای آن‌ها صورت گرفته بود که به همین دلیل از اول فروردین شاهد اکران آثار بودیم.

او افزود: نه تبلیغ مناسبی برای فیلم‌ها صورت گرفته بود و نه این آثار در زمان مناسبی اکران شدند چرا که هر سال اکران فیلم‌های نوروز چند روز پیش از عید و با تبلیغات مناسب انجام می‌شد. در بین این آثار تنها فیلم «خورشید» مجید مجیدی است که شانس بالایی در فروش داشت؛ در جشنواره فیلم فجر سال 1398 نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و در جشنواره فیلم کودک و نوجوان نیز استقبال خوبی از این فیلم شاهد بودیم. به نظر من قطعاً چهار فیلم دیگر به هیچ‌وجه حتی در شرایط عادی نیز نمی‌توانستند به موفقیت در گیشه امیدوار باشند.

مدیر سینما فرهنگ در ادامه تأکید کرد: این تصور اشتباهی است که فکر کنیم در ایام نوروز هر فیلمی اکران شود می‌تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد و با استقبال روبرو شود. فیلم‌ها باید کیفیت لازم را برای جلب نظر مخاطب داشته باشند. در سال 98 اگر به فیلم‌های موفق در گیشه نگاه کنید از بین حدود 80 فیلم اکران شده، آثار انگشت‌شماری هستند که توانستند فروش بالای 10 میلیارد داشته باشند.

این سینمادار در ادامه گفت: در بین فیلم‌های اکران شده تنها فیلم «خورشید» بود که می‌توانست فروش نسبتاً خوبی داشته باشد. متأسفانه صاحبان آثار حاضر نشدند با شرایطی که وجود دارد فیلمشان را اکران کنند و با اتفاقاتی که رخ داد و تعطیلی که شاهد هستیم امروز می‌توان به آن‌ها حق داد که اعتماد نکنند و ترجیح دهند فیلمشان در این وضعیت اکران نشود. باید تمهیدی اندیشیده شود که سینماها بتوانند به حیات خود ادامه دهند و حداقل در این مدت بتوانند با فروش بلیت هزینه‌های جاری خود را تأمین کنند چرا که در این شرایط کسی به سود نمی‌تواند فکر کند و فقط باید به ادامه حیات و حداقل جلوگیری از بیکاری پرسنل فکر کرد.

بهزادیان تأکید کرد: در اکران نوروزی امسال که تا 8 فروردین سینماها باز بودند تقریباً می‌توان گفت که از روز 6 و  7 فروردین کم‌کم فروش بهتری را شاهد بودیم و مردم با تیزرهای تلویزیون که تازه پخششان شروع شده بود و اندک اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفته بود متوجه شده بودند که سینماها باز هستند و چند فیلم جدید اکران شده است. در روز شنبه 7 فروردین ما در سینما فرهنگ بیشترین فروش را داشتیم و با این وجود که این روز را می‌توان بهترین روز فروش در سینما دانست در 20 سانسی که داشتیم 110 نفر بلیت خریدند و این تعداد به طور میانگین هر سانس 5 نفر می‌شود.

او افزود: واقعاً جای تأسف دارد که مراکز فرهنگی در اوج‌گیری شیوع کرونا همیشه اولین قربانی‌ها هستند و رستوران‌ها و مراکز خرید که به گفته کارشناسان از خطرناک‌ترین مکان‌ها هستند تعطیل نمی‌شوند اما سینماها که هیچ خطری برای مخاطبان ندارند خیلی زود تعطیل می‌شوند. در روز 7 فروردین که ما بیشترین فروش را داشتیم تعداد مراجعه‌کنندگان به سینما در طول یک روز به اندازه تعداد مسافران یک واگن قطار مترو یا دو اتوبوس هم نیست.

بهزادیان در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: بیش از یک سال است که مراکز تفریحی و فرهنگی تعطیل هستند و باید آلترناتیوی برای تفریحات مردم در نظر گرفته شود چرا که قطعاً این وضعیت منجر به افسردگی مردم می‌شود. می‌دانم که سازمان سینمایی هم برای اینکه سینماها تعطیل نشوند برنامه‌ریزی‌هایی داشته و بسیار تلاش کرده که سینماها از مشاغل گروه سه به گروه دو منتقل شود اما مقاومت ستاد کرونا جلوی این اتفاق را گرفته است که نمی‌دانم دلیلش چیست. متأسفانه در این مدت سینما را با تصمیمات اشتباه نابود کرده‌اند و اگر همین امروز هم شیوع ویروس کرونا تمام شود سینما مثل بیماری که مدتی طولانی در کما بوده تا یک سال نمی‌توان به شرایط عادی برگردد.

نظر شما