درباره ی سریال مناسبتی شبکه دو؛

داستان عشق و یک اتفاق /قصه ی جدید جواد جوادی در بچه مهندس۴

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۱۰:۰۷:۳۲
کد خبر: ۱۱۶۹۴۸۹
داستان عشق و یک اتفاق /قصه ی  جدید جواد جوادی در بچه مهندس۴
مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» سریال مناسبتی شبکه دو سیما در ماه مبارک رمضان ، برای چهارمین سال پیاپی به پخش رسیده است.
 

به گزارش برنا ؛ مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» به عنوان سریال مناسبتی شبکه دو سیما در ماه مبارک رمضان برای چهارمین سال پیاپی به پخش رسیده است. 

با توجه به اینکه از ابتدا قرار بود این سریال به زندگی شخصیت نخبه و موفقی به نام جواد جوادی از زمان تولد تا بزرگسالی بپردازد، بنابراین قابلیت تبدیل آن به فصل های مختلف را داشت.
این فصل از بچه مهندس البته در مقایسه با فصول قبلی دارای دو تغییر مهم شده است. 

اول، تغییر کارگردان است؛ علی غفاری که کارگردانی سه فصل اول این سریال را به عهده داشت، به دلیل اشتغال در پروژه دیگری فرصت انجام کارگردانی «بچه مهندس 4» را نیافت. درنتیجه، کارگردانی این سریال به «احمد کاوری» سپرده شد. اما تغییر آشکارتر، بازیگر نقش اول این سریال است. روزبه حصاری که در بچه مهندس 3 ایفاگر نقش دوران جوانی جوادی بود، برای ادامه همکاری با دست اندرکاران فصل چهارم به توافق نرسید و «محمدرضا رهبری» جایگزین او شد.
«بچه مهندس 4» در ادامه قصه زندگی جواد جوادی ، یتیمی که هنوز هم پایبند به پرورشگاه دوران نونهالی اش است، امروز به شکوفایی رسیده و تجربیات و تحصیلات علمی اش را به منصه ظهور و کاربرد رسانده است و قصد ازدواج هم دارد. مثل فصل های قبلی «بچه مهندس» در فصل چهارم این سریال نیز همراه با روایت زندگی جوادی و اطرافیانش، برخی از وقایع و مناسبات جامعه امروز نیز به تصویر کشیده شده است.


این فصل از بچه مهندس نیز به یکی از موضوعات مهم در صنعت سینما و سریال سازی جهان که در ایران مغفول مانده پرداخته است؛ تصویر فرآیندهای علمی و زندگی دانشمندان یک سوژه بسار جذاب و مهیج برای ساخت فیلم و سریال است . این که در کشورهای صاحب صنعت فیلم و سریال به ویژه هالیوود و بالیوود به این موضوعات پرداخته می شود یک دلیل مهمش قطعا وجود جاذبه دراماتیک ذاتی در این موضوعات است که می تواند به ویترین سینمای کشورها تنوع و تکثر ببخشد و موجب بالا رفتن فروش سنیما و چرخش چرخ های اقتصادی در آن کشورها شود. اما در ایران به موضوعات علمی و صنعتی و زندگی نخبگان علمی کمتر پرداخته شده است. 

«بچه مهندس» از معدود تجربه های موفق در این زمینه است. فصل های قبلی این سریال، بیشتر در حوزه مسائل اجتماعی و عاطفی متمرکز بود. اما از فصل سوم و همچنین در فصل چهارم، محور اصلی این سریال، فعالیت های علمی و صنعتی جوادی و همکارانش است. این سریال بناست به روایت چگونگی تبدیل یک بچه یتیم به متخصص ساخت پهپاد بپردازد. جوادی این بار با طرح  های شگرف و نوآورانه اش قصد تحول در مهندسی هوافضا را دارد.
همین رویکرد، در بخش هایی سریال «بچه مهندس 4» را به سمت یک سریال استراتژیک متمایل ساخته است. به ویژه قسمت اول این سریال که با الهام از یک حماسه ملی، به ماجرای شکار یک پهپاد جاسوسی آمریکایی در آسمان ایران پرداخت.
یکی دیگر از سوژه های قابل تأمل «بچه مهندس 4» مسئله کودکان کار است. قشری از جامعه که همه ما هر روز آن ها را در معابر و نقاط مختلف شهرها می بینیم اما احتمالا از زندگی آن ها بی خبر هستیم. 

کار مثبتی که در این سریال رخ داده این است که به متن زندگی یکی از این بچه ها ورود کرده است و مشکلات و رنج ها و امیدهای او را به تصویر کشیده است. غیر از اهمیت محتوایی، این سوژه از نظر دراماتیک نیز به جذابیت «بچه مهندس 4» افزوده است؛ تداخل زندگی یک نخبه علمی و یک کودک کار و همراهی و همنشینی آن ها، یک متناقض نمای دلنشین و پرمفهوم را در این روایت، تشکیل داده است. شاید «امیر» این کودک کار که به تازگی به جمع بچه های پرورشگاه پیوسته، یک بچه مهندس جدید باشد و درآینده به یک جوادی دیگر تبدیل شود.
«بچه مهندس 4» در کنار این موضوعات اصلی، به مسائل مربوط به جوانان ازجمله در حیطه هایی چون ازدواج، دانشگاه و اشتغال نیز توجه کرده است. جواد جوادی در گذشته با مژگان درگیر یک رابطه عاطفی بود و این گذشته برای او عواقبی را ایجاد کرده است و از طرفی قصد ازدواج با همدانشگاهی خودش که فرزند استادش هم هست دارد. این تصمیم و آن گذشته، جوادی را با یک چالش بزرگ در ازدواج و تشکیل خانواده مواجه ساخته است. همچنان که او در دانشگاه نیز با موانعی مواجه می شود. به طور مثال، وقتی به عنوان استادیار به تدریس دعوت می شود، به خاطر جوانی و پایین بودن سنش با واکنش منفی برخی از دانشجوها روبرو می شود. در نتیجه، او در این بخش نیز یک زمینه مبارزه تازه را در پیش دارد. همه این مسائل و ماجراها باعث شده اند تا «بچه مهندس 4» نسبت به فصل های قبلی اش با روایتی پیچیده تر و پر از گره های مختلف توأم شود.
«بچه مهندس 4» یکی از سریال های پربازیگر سیما محسوب می شود. در این مجموعه نیز ترکیب گسترده ای از بازیگرها در نسل های مختلف حضور دارند. 

غیر از محمدرضا رهبری که بازیگر نقش اول این سریال است، فرهاد قائمیان، ثریا قاسمی، مهشید جوادی، عبدالرضا اکبری، علیرضا جلالی تبار، کوروش سلیمانی، سیما خضرآبادی، بهنام شرفی، عباس جمشیدی‌فر، سیاوش چراغی‌پور، شیوا خسرومهر، سهند جاهدی، شهین تسلیمی، عزت الله مهرآوران، رامین راستاد، اتابک نادری، رحیم نوروزی، امید روحانی، حمیدرضا هدایتی، ساغر عزیزی، وحید نفر، نسیم باقریان، فریده دریامج، کریم قربانی، حسن ولیخانی، مونا خوارزمی، پرویز بزرگی، سالار کریم خانی، روشنک سه‌قلعه‌گی، رضا نامداری، حسین شمس‌آبادی، مرضیه ایرانی، محمدرضا علیرضایی، وحید اسمی‌خانی، مسعود حسینی، حسین بیرنگ، امیر امیری، سحر گلشیرازی، محمود بیاتی، امیررضا فرامرزی، مانی اسلامی، مبین موسی لو، نسرین رضانژاد، رونیکا بهرام زاده و ... حضور دارند.

 

نظر شما