گزارش هفته؛

سینمادارها مخالف پخش مناظرات انتخاباتی در سالن‌های سینما

۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۰۸:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۷۸۲۰
سینمادارها مخالف پخش مناظرات انتخاباتی در سالن‌های سینما
تعطیلی طولانی مدت سینماها در سال گذشته بحران اقتصادی بزرگی به وجود آورد که شاهد تعدیل نیرو در سینماها و حتی اقداماتی برای تغییر کاربری سالن‌های سینما بودیم. این اتفاقات تلخ و ناراحت‌کننده باعث می‌شود نگرانی‌های بسیاری برای آینده سینمای ایران به وجود آید که نیاز است قطعاً در این شرایط صحبت‌های مدیران سینماهای مختلف و راهکارهایی که آن‌ها پیشنهاد می‌دهند را بشنویم.

به گزارش خبرنگار برنا، ایده‌هایی چون پخش مناظرات انتخاباتی در سینماها، پخش مسابقات فوتبال، اکران فیلم‌های قدیمی یا حتی سریال‌های شبکه نمایش خانگی و از طرفی حمایت‌های لازم که انتظار می‌رود از سوی سازمان سینمایی و دیگر نهادهای فرهنگی وجود داشته باشد از سوی مدیران سینمایی مطرح شده و باید ببینیم که در روزهای پیش‌رو کدام ایده‌ها برای نجات سینماها مطرح و اجرایی می‌شوند.

در گفت‌وگو با چند سینمادار این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که در ادامه می‌خوانید:

عبدالله علیخانی: تا امروز به هیچ سینمایی اجازه تغییر کاربری داده نشده / نمایش مناظرات انتخاباتی در سینماها ایده‌ای احمقانه است / نه به سینما کمک می‌کند نه به انتخابات

عبدالله علیخانی مدیر سینما عصر جدید در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره موضوع تغییر کاربری سالن‌های سینما اظهار داشت: تا جایی که من اطلاع دارم در حال حاضر به هیچ یک از سینماها اجازه تغییر کاربری داده نشده است و ما هم در سینما عصر جدید مشکلاتی داریم که آن‌ها را در سازمان سینمایی مطرح کرده‌ایم و تا زمانی که این مشکل حل نشود و به نتیجه نرسیم درباره این موضوع بحثی نداریم.

علیخانی خاطرنشان کرد: من درباره اینکه تغییر کاربری سینماها اتفاقی مثبت است یا خیر نظری ندارم و از آنجا که این موضوع پیش‌تر از سوی من مطرح شده است نمی‌خواهم بیشتر از این موضوع تغییر کاربری را مطرح کنم تا اگر چنین اتفاقی رخ داد همه چیز به نام من تمام شود.

او درباره نمایش مناظرات انتخاباتی در سینماهای کشور گفت: پخش مناظره‌های انتخاباتی در سینماهای کشور به هیچ‌وجه تصمیمی منطقی نیست و قطعاً استقبالی هم صورت نمی‌گیرد. سینما تعریفی دارد و سالن‌هایش برای فیلم دیدن مناسب هستند و حتی تصور اینکه مناظره‌ها در سالن‌های سینما پخش شوند احمقانه است.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: شاید با چنین رویکردی این پیشنهاد مطرح شود که وقتی یک جمعیت مشغول دیدن مناظره است شور انتخاباتی در جامعه ایجاد می‌شود و بحث‌های جدی‌تری شکل می‌گیرد اما من معتقدم که اینگونه نخواهد بود. اگر کسی قصد دارد مناظره‌ها را دنبال کند در خانه‌اش در حالیکه راحت مقابل تلویزیون نشسته و احیاناً چای‌اش را می‌نوشد به بحث‌ها و صحبت‌ها گوش دهد. قطعاً در سینما این راحتی وجود ندارد و کسی حاضر نیست بلیت خریداری کند و به سینما برود تا مناظرات انتخاباتی را ببیند.

علیخانی در پایان اظهار داشت: کاملاً با ایده پخش مناظره‌ها مخالف هستم و به اعتقاد من نه در جهت بازگشت مردم به سینماها و اطلاع‌رسانی درباره بازگشایی سینماها کارکرد دارد و نه شور انتخاباتی و بحث سیاسی در جامعه ایجاد می‌کند.

همایون فربد: تغییر کاربری سینماها اتفاق تلخی است اما نمی‌شود به صاحبان سینماها اعتراض کرد / سینما تنها با اکران فیلم‌های خوب رونق می‌گیرد

همایون فربد مدیر پردیس سینمایی هروی سنتر در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: تنها اتفاقی که امروز می‌تواند سینما را نجات دهد اکران فیلم مناسب است و این نکته را هر بار در مصاحبه‌هایم مطرح کرده‌ام که باید تنها به اکران فیلم‌های خوب فکر کنیم.

فربد خاطرنشان کرد: مردم از بازگشایی سینماها مطلع هستند و تنها فیلم خوب و پرفروش است که می‌تواند مردم را به سینماها بکشاند. فیلم سینمایی «شنای پروانه» این مسئله را ثابت کرد و دیدیم که در روزهای اکران بسیار بیشتر از روزهایی که اکران آنلاین داشت به فروش رسید. اگر امروز وضعیت به این شکل است به نظر من قطعاً به دلیل عدم اکران فیلم مناسب است و با احترام به همه صاحبان آثار اکران نوروزی باید بگویم که این آثار برای وضعیت امروز سینماها مناسب نبودند.

او افزود: پس از اکران فیلم‌های مناسب مسئله اطلاع‌رسانی درست از سوی تلویزیون مطرح است. رسانه ملی باید درباره بازگشایی سینماها اطلاع‌رسانی و مردم را به رفتن به سینما تشویق کند. با این حال اگر شرایط برای اکران فیلم مناسب فراهم نیست من با هر ایده‌ای که مردم را به سینماها بکشاند موافق هستم.

مدیر سینما هروی سنتر در ادامه اظهاراتش درباره پخش مناظرات انتخاباتی در سالن‌های سینما گفت: البته باید بگویم که پخش مناظرات انتخاباتی نمی‌تواند چندان نتیجه‌بخش باشد. من بیش از هر چیز به اکران مسابقات مهم فوتبال اعتقاد دارم که پیش‌تر هم نتیجه داده و مردم زیادی را به سینماها کشانده است. با پخش مسابقات فوتبال هم می‌توان به فروش بلیت فکر کرد و هم اینکه مردم بیشتری از بازگشایی سینماها مطلع می‌شوند.

فربد در ادامه گفت: متأسفانه شیوع ویروس کرونا همه مشاغل را دچار مشکل کرده است و نمی‌شود به مالکان سینماها اعتراض کرد که چرا قصد تغییر کاربری دارند. به هر حال سینما و حیات آن مستلزم حضور مردم است و اگر مردم به سینما نیایند سرمایه و زندگی افراد بسیاری به خطر می‌افتد. تعطیلی سینماهایی مثل عصر جدید که همه ما با این سینما خاطره داریم اتفاقی تلخ و غم‌انگیز است اما وقتی حمایتی نیست انتظاری جز رخ دادن چنین اتفاقاتی نداریم.

او در پایان تصریح کرد: مشکل اصلی به مدیریت کلان برمی‌گردد که واکسیناسیون را به اندازه کافی جدی نگرفته و بر خلاف همه کشورهای اروپایی و برخی کشورهای پیشرفته آسیایی که کم‌کم به شرایط عادی برمی‌گردند ما همچنان مجبور به تحمل این وضعیت هستیم و واکسیناسیونمان را دیر و به کندی انجام داده‌ایم. امیدوارم هر چه زودتر شرایط بهتر شود و دوباره روزهایی را شاهد باشیم که سینماها رونق گرفته‌اند.

محمد قنبری: مسابقات یورو 2020 یا بازی‌های مهم استقلال و پرسپولیس می‌توانند در سینماها نمایش داده شوند / مناظرات انتخابی برای مخاطبان سینما جذابیتی ندارند

محمد قنبری مدیر سینما مگامال در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره تغییر کاربری سالن‌های سینما اظهار داشت: تغییر کاربری موقت یا دائمی سینماها به دلیل عدم استقبال مردم از فیلم‌های سینمایی و عدم اکران فیلم‌های مناسب تصمیمی کاملاً اشتباه و غلط است. سینما یک محیط فرهنگی است و قرار است در آن اتفاقات فرهنگی رخ دهد و نباید اجازه دهیم که هر روز تعداد سالن‌ها کمتر شود یا اتفاقاتی غیر فرهنگی در آن رخ دهد.

قنبری خاطرنشان کرد: تا امروز تقریباً همه سینماها تعدیل نیرو داشته‌اند و نیروهای خود را به بیمه بیکاری معرفی کرده‌اند تا در این دوران بحرانی حداقل حقوقی داشته باشند. ما در سینما مگامال این کار را انجام نداده‌ایم که به نظرم اشتباه است. علاوه بر حقوق و دستمزد نیروهای سینما بحث شارژ و هزینه‌های جاری سینما نیز مطرح است که باید این هزینه‌ها هم به نحوی تأمین شوند.

او افزود: سینما مگامال از 26 اسفند ماه تعطیل است چرا که اطمینان داشتیم با فیلم‌های انتخاب شده برای نوروز هم اتفاقی رخ نمی‌دهد و همین شرایط سخت حکمفرما خواهد بود. با تغییر کاربری قطعاً مخالف هستم و اعتقاد دارم که سینما را به هر نحوی با فیلم‌های خارجی، تله‌تئاترها یا فیلم‌های جدیدی که سازمان سینمایی از آن‌ها باید حمایت کند، می‌توان زنده نگاه داشت اما متأسفانه نه تنها از هیچ یک از فیلم‌ها برای اکران حمایت چندانی صورت نگرفته بلکه هیچ یک از این ایده‌ها هم اجرایی نشده است.

مدیر سینما مگامال در ادامه درباره پخش مناظرات انتخاباتی در سینماها گفت: مناظرات انتخاباتی به نظر من در تلویزیون هم مخاطبی نخواهند داشت و قطعاً کسی حاضر نیست بلیت خریداری کند و به سینما بیاید تا مناظره انتخاباتی ببیند. کسانی که به سینما می‌آیند قصد سرگرمی و تفریح دارند اما مناظره‌های انتخاباتی هیچ یک از این جنبه‌های تفریحی و سرگرمی را ندارند. چنین تصمیمی کاملاً اشتباه است که نتیجه‌ای نخواهد داشت و قطعاً این ایده با شکست مواجه می‌شود.

قنبری در ادامه تأکید کرد: پیشنهاد من پخش بازی‌های فوتبال یورو 2020 است که سال گذشته به تعویق افتاد و به زودی برگزار می‌شود. این بازی‌ها قطعاً برای علاقه‌مندان به فوتبال که در کشور ما جمعیت زیادی هم هستند جذاب خواهد بود و با توجه به تجربیات قبلی در نمایش بازی‌های مهم فوتبال در سالن‌های سینما فکر می‌کنم این بازی‌ها هم مورد استقبال قرار بگیرند.

او در پایان افزود: پخش بازی‌های مقدماتی جام جهانی تیم ملی فوتبال کشورمان یا مسابقات حساس دو تیم پر طرفدار استقلال و پرسپولیس یا حتی پخش سریال‌های شبکه نمایش خانگی هم می‌تواند ایده‌هایی باشد که ممکن است نتیجه‌بخش و سازنده باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز