معرفی کتاب؛

«درباره رنگ‌ها» نگاه پدیده‌شناختی ویتگنشتاین به مقوله رنگ‌

۱۴۰۰/۰۳/۲۳ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۰۹۸
«درباره رنگ‌ها» نگاه پدیده‌شناختی ویتگنشتاین به مقوله رنگ‌
کتاب «درباره رنگ‌ها» حاوی یادداشت های ویتگنشتاین است که پس از مرگ وی به همت خانم انسکومب منتشر شده است.

به گزارش برنا، لودویگ ویتگنشتاین در کتاب «درباره رنگ‌ها» بر آن است با قائل شدن تمایز میان رنگ سطح ها و رنگ مواد منطق حاکم بر مفاهیم رنگ ها را تبیین نماید. گفتنی است ویتگنشتاین مقوله رنگ را یک مقوله پدیده شناختی تلقی می کند.

این یادداشت ها، که ویتگنشتاین آن ها را در هجده ماهه پیش از مرگ خود نوشته است، پس از مرگ او به همت خانم انسکومب، ویراستار معروف آثار ویتگنشتاین،منتشر شدند. همانطور که پیش‌تر مطرح شد ویتگنشتاین در این کتاب قصد روشن کردن منطق مفاهیم مربوط به رنگ را دارد و با قایل شدن به تمایز های گوناگونی از قبیل تمایز میان رنگ سطح ها و رنگ مواد، می کوشد پیچیدگی این منطق را بنمایاند. توجه اصلی کتاب به نقاشی است و قصد دارد نشان دهد مسئله رنگ یک مسئله پدیده شناختی است. این یکی از جنبه های اصلی تفکر ویتگنشتاین در دوره متاخر کارش بود و کتاب حاضر می تواند به درک بهتر اندیشه های او در این دوره کمک کند.

کتاب «درباره رنگ‌ها» به قلم لیلی گلستان به فارسی ترجمه شده و توسط نشر مرکز به چاپ رسیده است.  این فیلسوف اتریشی در حوزه‌ی فلسفه زبان مقالات مشهوری دارد و باب‌های زیادی را در فلسفهٔ ریاضی، فلسفهٔ زبان، و فلسفهٔ ذهن گشوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز