سیدجمال ساداتیان در گفت وگو با خبرگزاری برنا:

رسانه‌ای که با آثار رایگان هم نمی‌تواند مخاطب جذب کند، صلاحیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی را ندارد

۱۴۰۰/۰۸/۲۶ - ۰۵:۰۴:۰۳
کد خبر: ۱۲۳۲۸۴۶
رسانه‌ای که با آثار رایگان هم نمی‌تواند مخاطب جذب کند، صلاحیت نظارت بر شبکه نمایش خانگی را ندارد
سیدجمال ساداتیان با اشاره به اینکه تلویزیون حتی با سریال‌هایی که رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد هم نمی‌تواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند تأکید کرد که این رسانه صلاحیت نظارت بر محتوای شبکه نمایش خانگی را ندارد.

سیدجمال ساداتیان، تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «چهارشنبه‌ سوری»، «برف روی کاج‌ها» و «متری شیش‌ و نیم»، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، درباره درخواست اتحادیه تهیه‌کنندگان در روز ملی سینما از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بازگشت نظارت بر محتوای آثار شبکه نمایش خانگی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر در زمانی که هنوز نظارت بر محتوای آثار شبکه نمایش خانگی به سازمان صداوسیما واگذار نشده بود برخی تهیه‌کنندگان اظهاراتی مبنی بر موافقت با این اتفاق مطرح کرده‌اند اظهار نظر شخصی خودشان بوده و بیانیه‌ای که روز ملی سینما منتشر شد در واقع موضع این اتحادیه در برابر این مسئله بوده است.

ساداتیان خطارنشان کرد: ما مخالف نظارت سازمان صدا و سیما بر محتوای آثار شبکه نمایش خانگی هستیم چراکه آثار تلویزیونی با آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی تفاوت‌های ساختاری بسیاری دارد که تلویزیون نباید بر آثار شبکه نمایش خانگی نظارت داشته باشد. لازم نیست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را با ادعاهایی کوچک کنیم، اگر مشکلی در پرسنل این وزارتخانه وجود دارد باید اصلاح شود و پاک کردن صورت مسئله هیچ‌گاه تصمیم درست و سازنده‌ای نبوده است.

او افزود: تلویزیون مدعی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مدتی که نظارت بر آثار شبکه نمایش خانگی را بر عهده داشته عملکرد مناسبی از او دیده نشده اما اگر اینگونه است چرا تلویزیون که ده‌ها میلیارد تومان بودجه برای تولیدات نمایشی‌اش در نظر گرفته می‌شود و سریال‌ها به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد مخاطب اندکی دارد و هر روز شاهد ریزش مخاطب این رسانه هستیم؟ رسانه‌ای که حتی نمی‌تواند برای آثار رایگان خود مخاطب جذب کند چطور می‌تواند بر آثاری که قرار است مردم پولی جهت دیدنشان هزینه کنند نظارت داشته باشد؟

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «متری شیش‌ونیم» تأکید کرد: پلتفرم‌ها با آثار خود نظر مخاطبان را جلب کرده و توجه مردم را از شبکه‌های خارجی به آثار داخلی معطوف کرده‌اند. با توجه به این اتفاق باید از پلتفرم‌ها حمایت می‌شد اما متأسفانه نمی‌دانم چه دست‌هایی پشت پرده است که با شعارهای مردم فریب به پلتفرم‌ها آسیب می‌زنند و به نوعی آب به آسیاب دشمن می‌ریزند. آثاری که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن‌ها مجوز داده برای مردم جذاب‌تر بوده‌اند و دیدیم که مردم حاضر بودند برای دیدن این آثار هزینه کنند و بازار خوبی نیز شکل گرفته بود اما تلویزیون با بودجه‌های هنگفت خود همچنان در جذب مخاطب ضعیف است و صلاحیت و توانایی مدیریت بر این رسانه را ندارد.

ساداتیان درباره درخواست حذف پروانه ساخت گفت: برخی تهیه‌کنندگان که سال‌هاست در زمینه تولید آثار سینمایی فعالیت می‌کنند شناخت کافی درباره اقتضاعات تولید دارند و می‌توانند ریسک ساخت فیلم بدون پروانه ساخت را بپذیرند. برخی تهیه‌کنندگان حاضر هستند که چنین ریسکی کنند و به نظر من درخواست حذف پروانه ساخت یک درخواست منطقی است اما در این بین اگر برخی تهیه‌کننده‌ها حاضر به پذیرش این ریسک نیستند می‌توانند برای صدور پروانه ساخت به وزارت ارشاد مراجعه کنند.

این تهیه‌کننده در پایان اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از اظهار نظرها درباره آثار سینمایی در زمان صدور پروانه ساخت یا پروانه نمایش واقعی نیست و اعمال سلیقه‌هایی صورت می‌گیرد که شرایطی تحمیلی به وجود آورده و به کلیات قصه آسیب می‌زند. قطعاً حذف پروانه ساخت به نفع سینمای ایران است و باید به تهیه‌کنندگان این اجازه داده شود که خودشان به هر شکل که صلاح می‌دانند ریسک کنند و فیلم بسازند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز