دانستنی هایی جالب درباره پروانه ها که تا کنون نشنیده اید/منجزی پور: از خواندن فیلمنامه «گاندو۲» شوکه شده بودم

۱۴۰۰/۰۶/۲۴ - ۱۴:۰۲:۲۸
کد خبر: ۱۲۳۳۹۸۸
دانستنی هایی جالب درباره پروانه ها که تا کنون نشنیده اید/منجزی پور: از خواندن فیلمنامه «گاندو۲» شوکه شده بودم
سارا منجزی پور و علیرضا نادری مهمان های بیست و سوم شهریور ماه «شب نشینی» بودند.

به گزارش برنا؛ در بخش اول برنامه گفت و گو محور «شب نشینی» علیرضا نادری پروانه شناس ایرانی به عنوان مهمان معرفی شدو نادری گفت: کودکی من هم شبیه کارتن های بچگی گذشت که یک کودک با یک تور به دنبال گرفتن پروانه ها بود. در خانه باغچه بزرگی داشتیم که در آن از بچگی شروع به گرفتن پروانه ها کردم. از همین پروانه گرفتن ها به طبیعت علاقه پیدا کردم و 12 سالم بود که تصمیم گرفتم پروانه شناس شوم.

وی تصریح کرد: پروانه شناسی یا گروه های حشرات برای ارتقای سطح زندگی انسان ها و محیط زیست بسیار مناسب هستند. با شناسایی گونه های پروانه ها می توانیم اطلاعات دقیقی از محیط زیست اطراف به دست آوریم. شناسایی گونه های خاص پروانه ها به ما نشان می دهد که تا چه اندازه فرسودگی و آسیب در طبیعت آن اقلیم وجود داشته است زیرا پروانه ها موجوداتی بسیار آسیب پذیر بوده و به دو دسته گیاه وابسته هستند که یکی گیاهانی هستند که باید روی آنها تخم بگذارند و یکی گیاهانی که از شهد آن ها به عنوان غذا استفاده می کنند. نبود هر یک از این دو دسته گیاه باعث می شود پروانه ها دیگر در یک اقلیم یافت نشوند.

این پروانه شناس درباره انواع بومی پروانه در ایران افزود: برخی از موجودات بومی یک کشور هستند یعنی فقط در آن اقلیم و منطقه یافت می شوند. 20 هزار گونه پروانه در دنیا داریم که تا کنون 450 گونه پروانه در ایران یافت شده اند و از این تعداد 70 گونه بومی ایران بوده اند یعنی فقط در مرزهای ایران چنین پروانه هایی دیده می شوند و گونه انحصاری کشور هستند.

نادری بیان کرد: در کلکسیونی که از پروانه ها جمع آوری کرده ام و در قاب های علمی نگهداری می کنم همه گونه پروانه های ایران به جز ده گونه را دارم. بعضی از گونه های کشور در معرض انقراض هستند اما تا کنون گونه منقرض شده ای نداشته ایم.

وی ادامه داد: تفاوت باغ پروانه ها و خانه پروانه ها را اینطور تبیین کرد: باغ پروانه ها زمانی است که در یک محیط گل ها و گیاهان مناسب با رشد و تولید مثل پروانه ها ساخته شود و پروانه های آن منطقه به زندگی بر روی گل ها و گیاهان آن محیط بپردازند اما اگر شرایط زندگی برای پروانه های دیگر مناطق را فراهم کنیم و آن ها را به محیط مدنظرمان بیاوریم بیاوریم خانه پروانه ها ساخته ایم.

این پروانه شناس اظهار داشت: پروانه ها تاکنون ضرری نداشته اند. همه حشرات در طبیعت وظیفه ای داشته و در اکوسیستم گرده افشانی و زنجیره غذایی حضور دارند که اگر نباشند طبیعت دچار اختلالات جدی می شود.

نادری درخصوص طرح ها و نقش های روی بال پروانه ها گفت: راه گرفتن پروانه ها تور است البته با تله ها مواد غذایی جذاب برای پروانه ها می توان آن ها را جذب کرد. تنوع رنگ و طرح های روی بال های پروانه ها به دلیل پولک هایی است که زیر و روی بال هایشان وجود دارد.پروانه ها تنها گروه از حشرات هستند که پولک دارند. برخی از پروانه ها ابل هایشان در اصل یک رنگ دارد اما پولک های موجود بر روی بال های آن ها باعث می شود بازتاب نور به چشم ما جور دیگری باشد و طرح روی بال های آن ها را متفاوت به ما نشان می دهد.

وی تصریح کرد: پروانه ها رفتارها و شخصیت های متفاوت دارند؛ پروانه ها بعضا قلمرو طلب، خوش اخلاق و بد اخلاق هستند ولی در نهایت خطری برای انسان ندارند. ایران به دلیل اینکه بر روی نوارهای بیابانی نیمکره شمالی قرار دارد به خاطر داشتن کوه ها زیستگاه خوبی برای این حشرات به شمار می رود. 80 درصد تنوع گونه ای پروانه ها در مناطق کوهستانی است.

این پروانه شناس افزود: اگر در زندگی اشخاصی باشند که علاقه به پروانه ها را ترویج کنند از این عرصه استقبال می شود. پدر و مادرها باید بگذارند بچه ها به طبیعت علاقه مند شوند حتی اگر رشته خاص و ویژه ای در طبیعت را هم برای فرزند مشخص نکنند اما خود طبیعت افراد را راهنمایی می کند.

نادری بیان کرد: برخی وقتی می بینند بال پروانه ای شکسته است سعی می کنند آن را بهبود دهند اما واقعیت این است که پروانه ها عمر کوتاهی دارند و باید بگذارند طبیعت کار خود را پیش ببرد. در دنیای حشرات هم جراحی وجود دارد برای مثال گاهی در کندوهای عسل مغز ملکه را جراحی می کنند تا ملکه جدید پرورش دهند.

وی درباره ریشه علاقه پروانه به شمع که در ادبیات فارسی معروف است ادامه داد: آن هایی که به شمع جذب می شوند در واقع پروانه نیستند و بید هستند.200 گونه بید داریم که در شب به نور های موجود جذب می شوند و این علاقه مشهور بین شمع و پروانه داستانش همین است.

این پروانه شناس اظهار داشت: پروانه ها روی پاهای جلوی خود سنسورهایی دارند که هورمون های گیاهی را به وسیل آن ها شناسایی کرده و گیاه مناسب برای خوردن شهد و یا تخم گذاری را تشخیص می دهند. بین همه موجودات شباهت های زیادی وجود دارد؛ تلاش پروانه ها برای بقا دقیقا شبیه انسان است و باید بگذاریم در تلاششان موفق باشند. پروانه ها بسیار آرامبخش هستند.

در بخش دوم برنامه سارا منجزی پور بازیگر سینما و تلویزیون به عنوان مهمان برنامه با محمد سلوکی به گفت و گو نشست. منجزی پور گفت: در حال حاضر سر پروژه «کلبه عموپورنگ» هستم که انرژی مثبت زیادی را به من منتقل می کند. بین همه اتفاقات تلخ این پروژه یک اتفاق خوب برای من بود. مدت ها بود که خودم را فراموش کرده بودم، به خاطر مشغله روزانه و زندگی مدتی بود از ته دل نمی خندیدم و حالا «کلبه عموپورنگ» دارد مرا به روزهای فراموش شده ام بر می گرداند. به خاطر بچه ها آن را قبول کردم و حالا دامپزشک حیوانات کلبه عموپورنگ هستم. این مجموعه بسیار آموزنده است بزرگسالان هم این برنامه را دوست دارند.

وی تصریح کرد: پیش از این جسته و گریخته کلبه عموپورنگ را می دیدم. وقتی این مجموعه به من پیشنهاد شد در مسیری بسیار سخت بودم و رفته بودم که پیشنهاد را رد کنم اما انقدر فضای خوبی بین اعضای تیم حاکم بود که فهمیدم چقدر می توانم تاثیر گذار باشم و چقدر می توانم به پدر و مادر این بچه ها کمک کنم به خاطر همین این نقش را قبول کردم.

بازیگر سینما و تلویزیون که اخیرا پدرش را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده است در این باره افزود: در دوران فوت پدرم حال بدی داشتم، بعد از فوت پدرم بزرگ شدم و یک سارای دیگر شدم. آدم با غم از دست دادن عزیزانش پیر می شود.

منجزی پور ادامه داد: زمانی که پدرم در بیمارستان بستری بود فقط به من نگاه می کرد و با من حرف می زد. در آن زمان با لباس های مخصوص به ICU می رفتم و داروهای پدرم را خودم به او می دادم و از این کار لذت می بردم. چون پدرم چشمانش باز بود و مرا می دید. بعد از این مراقبت ها حال او خوب شد و پدر را به خانه منتقل کردیم. از خدا برای پدرم عمر با عزت خواستم و قسمت بود که برود چون دوست نداشتم اذیت شود. از جمله تسلیت متنفرم چون هنوز باور نکرده ام و نمی خواهم باور کنم که پدرم را از دست داده ام.

وی از دوران قبل از بازیگر شدنش گفت: اصلیتم بختیاری است اما بزرگ شده اهواز هستم. متولد اهواز هستم پدرم هم متولد اهواز است. پدرم مسئول ماشین آلات شهرداری بود زمانی هم شهردار بود اما علاقه مند به کارهای عملیاتی بود. سه برادر و یک خواهر ناتنی دارم. پیش از بازیگری در یکی از شرکت های دوست پدرم مدیر مخازن نفتی بودم مدیریت را دوست دارم این خاصیت افراد دی ماهی است. دوست دارم از همه چیز سر در بیاورم.

بازیگر سریال «کلاه پهلوی» بیان کرد: یازده سال است وارد حرفه بازیگری شده ام و به صورت ناگهانی پا به این عرصه گذاشتم. بازیگری را دوست نداشتم و به آن فکر نمی کردم، قبل از کلاه پهلوی هم تجربه بازیگری نداشتم. با پیشنهاد «کلاه پهلوی» شغلم را کنار گذاشتم و به این حرفه وارد شدم. آقای دری انسان بزرگی بودند که حیف بود چنین انسانی را از دست بدهیم. کلاه پهلوی رمانی زیبا بود. مدت ها بود برای این سریال به دنبال نقش دختر ارمنی می گشتند تا اینکه مرا برای این نقش انتخاب کردند و این سریال برای من کلاس بازیگری بود. هرروز از 7 صبح سرکار می رفتیم و من از کار در کنار چنین بازیگرانی لذت می بردم.

منجزی پور اظهار داشت: بعد از اینکه تصمیم گرفتم تغییر شغل بدهم با استعفای من موافقت نمی شد یک روز خودم دیگر سرکار نرفتم. معتقد بودم برای کاری که می خواهم انجام دهم باید مطالعه زیاد داشته باشم و کاملا متمرکز باشم و نمی توانستم هر دو کار را در کنار یکدیگر پیش ببرم.

وی ادامه داد: وقتی در مسیر سینما قدم اول را گذاشتی و دیده شدی برگشتی وجود ندارد. در کار قبلی خودم مسیری جداگانه داشتم و حالا مسیر دیگری دارم.

بازیگر معروف تلویزیون درباره علایقش به ورزش و موسیقی گفت: در گروه هایی با هنرمندان گلف بازی می کردیم، فوتبالی هستم و تنیس هم بازی می کنم. در حوزه موسیقی هم طرفدار همایون شجریان هستم و موسیقی سنتی را خیلی دوست دارم. بیشتر وقتم را فیلم و سریال می بینم و از این کار لذت می برم، یکی از فیلم هایی که توصیه می کنم همه مردم ببینند «درخت گردو» است.

منجزی پور تصریح کرد: زیاد اهل ریسک هستم، عجول هستم یعنی زود تصمیم می گیرم و زود آن تصمیم را عملی می کنم و از تغییر نمی ترسم.

وی درباره علاقه اش به مطالعه کردن افزود: متاسفانه مدتی است که فقط کتاب را حمل می کنم؛ قبلا امکان نداشت که حداقل روزی ده صفحه کتاب نخوانم حتی کمپین کتاب خوانی داشتم اما این روزها آنقدر خسته و درگیر هستیم که کتاب خواندن را هم فراموش کرده ایم. کتاب «جاناتان مرغ دریایی» و «نامه های عاشقانه به همسرم» را خیلی دوست دارم. قرار است دوباره برنامه ای بریزیم که مجبور شویم روزی حداقل 5 صفحه کتاب بخوانیم که به شناختمان و به نگاهمان کمک می کند.

بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص آزیتا حاجیان بیان کرد: علاوه بر اینکه 3 سال از خانم حاجیان بازیگری را یاد گرفتم، درس زندگی از او گرفتم. بانوی بسیار توانمندی است. یکی از اصول بازیگری این است که وقتی در قالب یک شخصیت می رویم باید از اتفاقی که تجربه کرده ایم کمک بگیریم تا بتوانیم آن را بازی کنیم. من دلتنگی را نمی فهمیدم و آزیتا حاجیان دلتنگی را به من نشان داد، ویژگی که زمان به آدم آن را یاد می دهد.

منجزی پور ناگفته هایی را از بازی اش در سریال «گاندو2» مطرح کرد: جواد افشار مرد نازنین و محترمی است. قرار بود برای سریال «کیمیا» با او همکاری کنم که نشد. برای «گاندو2» به من کاری را پیشنهاد کرد، نقش سختی بود ولی گفتند به من کمک می کنند تا بتوانم از پس آن بر بیایم. شخصیت واقعی بود و قرار شد اطلاعات دقیق و جزئی در اختیار من قرار گیرد و من آن را زندگی کنم. فیلمنامه خوب به بازیگر قدرت می دهد که فیلمنامه گاندو به شدت قوی و خوب بود. وقتی فیلمنامه را خواندیم و فهمیدیم که واقعی است همه ما شوکه شده بودیم. خیانت به وطن چیز عجیبی است نمی دانم چطور افراد می توانند به میهنشان خیانت کنند و معتقدم در همین دنیا جواب کارهایشان را می گیرند.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شب‌های مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini.irani بارگذاری می شود.

نظر شما