مجید قناد:

وضعیت هنر اصلا خوب نیست/ کودکان نیازمند به خوراک فرهنگی هستند/ با پخش فیلم تئاتر به رشد و سواد کودک و نوجوان کمک کنید!

۱۴۰۰/۰۷/۰۹ - ۰۸:۵۹:۰۰
کد خبر: ۱۲۴۰۲۰۵
وضعیت هنر اصلا خوب نیست/ کودکان نیازمند به خوراک فرهنگی هستند/ با پخش فیلم تئاتر به رشد و سواد کودک و نوجوان کمک کنید!
مجید قناد، مجری و کارگردان برنامه‌های کودک و نوجوان در گفت و گو با برنا به نکاتی در خصوص شرایط نامساعد تئاتر کودک و نوجوان و کم شدن آثار جذاب برای این قشر حساس اشاره کرد که در ذیل از نظر می گذرانید.

مجید قناد، مجری و کارگردان برنامه‌های کودک و نوجوان، در پاسخ به این سوال که تئاتر کودک در دوران کرونا چه وضعیتی دارد و چه اقداماتی برای حفظ آن در شرایط حاضر صورت گرفته است؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: در شرایط حاضر وضعیت هنر متاسفانه اصلا خوب نیست و اگر با دست‌اندرکاران تئاتر به خصوص تئاتر کودک صحبت کنید متوجه می‌شوید این عزیزان حداقل در سال دوبار کاری را اجرا می کردند و از لحاظ مالی و کاری به نقطه قابل توجهی می رسیدند و هم اینکه سعی می کردند محتوای قابل توجهی را برای بالا بردن سطح فرهنگ کودکان و نوجوانان به انضمام خانوادهها به وجود بیاورند.

او افزود: نزدیک به دو سال است که یکی از قشر هایی که واقعا به آن ها سخت گذشته است عزیزان و دست‌اندرکاران تئاتری هستند چراکه نمی توانند اجرایی داشته باشند به این دلیل که به مردم این اجازه را نمی‌دهند در این بحبوحه بیماری به سالن ها بیایند و دور هم جمع شوند تا تماشاگر نمایش‌هایشان باشند و علاوه بر آن هیچ جایگاه خاصی را برای آن نگذاشته اند. ای کاش حداقل یک ارتباطی توسط سایت یا رسانه صورت می گرفت تا به نوعی این افراد می توانستند تامین شوند و هم  بتوانند فعالیت هایی داشته باشند و تهیه و تولید کنند و از طریق برنامه های مجازی یا رسانه ها به نوعی فعالیت شان از سر گرفته شود. اگر این امکان به وجود بیاید که مسئولین راهگشا و هدایت کننده با تمهیداتی که به کار می گیرند بتوانند یک روز را در این شرایط وخیم کرونایی در  رسانه ها و برنامه های مجازی به تئاتر کودک اختصاص دهند بسیار عالی خواهد شد.

این مجری و کارگردان کودک و نوجوان در این باره که چرا از آثار نمایش کودک در دوران کرونا استقبال نمی‌شود گفت: دلیل چنین چیزی کاملا روشن و مبرهن است کودکان در این امور تصمیم گیرنده نیستند و پدر و مادر برای آن تصمیم می گیرد و آن ها اینگونه فکر می کنند که اگر در این شرایط کنونی فرزندانشان را خارج از خانه نبرند بهتر است. به هرحال اگر کودک را به حال خود رها کرد با کمال میل به سوی تئاتر خواهد رفت اما حق انتخاب ندارد. باید راهی را یافت که کودکان بتوانند از این بستر خوب استفاده کنند و هم افرادی که تحصیل کرده این رشته هستند از همه نظر کار خود را خوب به سرانجام برسانند. اگر مسئولین در شبکه های سیما از یک ساعت مشخص برای کودکان فیلم تئاتر پخش کنند به نوعی از به رشد و سواد آن ها نیز کمک زیادی شده است و از نظر مالی هم فشار زیادی بر دوش آن ها نیست.

مجید قناد در این باره که آیا تئاتر کودک می تواند با توجه به اینکه رسانه های سرگرمی ساز در حوزه فیلم، انیمیشن و حتی بازیهای کامپیوتری به رشد رسیده اند حرفی برای گفتن داشته باشد یا برای رقابت با این رسانه ها برنامه ریزی شده یا خیر؟ خاطرنشان کرد: تئاتر نامش مشخص است یعنی حضوری و چشم در چشم مخاطب یعنی کودکی که تماشاگر آن نمایش است باید کاملا آن را لمس و احساس کند.درحقیقت تئاتر مانند فیلم دیدن نیست و دنیای دیگری دارد به طوری که می تواند بیشتر کودک و نوجوان را آگاه کند من گمان می‌کنم حتی می شود کودکان از طریق بزرگ‌ترها آموزش ببینند اما باز هم این کافی نیست.

این مجری کودک در این باره که چقدر می توان برای گروه کودک و نوجوان به سراغ تئاتر سنتی و آیینی رفت و چقدر در شناخت انواع نمایش ایرانی موثر هستند خاطرنشان کرد: اصل قضیه فعلا به حضور کودکان بر می گردد و مسئولین امر باید به این قضیه بپردازند و با افرادی که در تئاتر مشغول هستند این مشکل را حل کنند بعد از آن می توان در این مورد هم فکر کرد. در پایان می خواهم بگویم که کودکان نیاز به خوراک فرهنگی دارند و از این جهت نباید آن ها را به حال خود رها کرد چراکه در آینده تک تک آن ها جایگاه خاص خود را دارند و آینده ساز هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز