آمین صحرایی:

پایان تلخ «سنگبال» در ذهن می‌ماند

۱۴۰۰/۰۷/۱۲ - ۰۵:۴۰:۰۷
کد خبر: ۱۲۴۱۹۷۴
پایان تلخ «سنگبال» در ذهن می‌ماند
کارگردان فیلم «سنگبال» معتقد است که این فیلم نماد تمام دخترانی‌ست که نمی‌توانند حرف بزنند و موانعی بر سر رویاهایشان دارند.

به گزارش برنا، آمین صحرایی کارگردان فیلم کوتاه «سنگبال» که در بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» روی پرده سینماهای هنروتجربه است درباره این فیلم به موج گفت: «سنگبال» داستان دختر بچه‌ای است که پدرش به اجبار می‌خواهد وزنش را زیاد کند تا به عقد یک مرد افغان درآید و ۲ برابر وزن او، شیربها دریافت کند.

او ادامه داد: «سنگبال» نماد تمام دخترانی‌ست که نمی‌توانند حرف بزنند و موانعی بر سر رسیدن به رویاهایشان دارند، کاراکتر این فیلم لال است و پر جمع می‌کند که بالی درست و پرواز کند اما درنهایت سقوط می‌کند. سکانس آخر این فیلم بسیار دلخراش است و خیلی‌ها از من خواستند که آن را حذف کنم اما به نظر من فیلمی که تراژدی‌ست و می‌خواهد پیامی را برساند باید تلخ تمام شود تا در ذهن باقی بماند.

صحرایی درباره واقعیت فیلم تاکید کرد: داستان «سنگبال» برگرفته از چند داستانی‌ست که اطراف استان لرستان رخ داده است؛ پدری قصد داشت دخترش را که زیر سن قانونی بود به عقد یک مرد در بیاورد که آن مرد در واقعیت افغان نبود ولی علت اینکه می‌خواستم در فیلم اقتباسی از یک کاراکتر افغان داشته باشم این است که آن‌ها معمولا شیربها پرداخت می‌کنند.

به گفته این کارگردان، به دلیل صحنه آخر فیلم، «سنگبال» برای افراد بالای ۱۵ سال مناسب است.

کارگردان «پنجره» درباره سانسور و ممیزی فیلم تصریح کرد: فیلم «سنگبال» که برای حضور در سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران قبول شده بود، در ارشاد به ممیزی خورد تا جایی که می‌خواستند آن را از جشنواره حذف کنند اما من تمام تلاشم را کردم که این اتفاق نیفتد، درنهایت بدون هیچگونه سانسوری به جشنواره برگشت و نمایش داده شد، جالب این بود که صحنه‌هایی که با آن مخالف بودند در تلویزیون هم پخش شد.

او درباره علت سانسور و ممیزی فیلم عنوان کرد: فکر می‌کنم به ۲ دلیل این فیلم دچار ممیزی شد؛ اول به دلیل موضوع آن و مصادف شدنش با قتل رومینا و دوم به دلیل اینکه دختر بچه فیلم که زیر سن تکلیف بود، حجاب نداشت.

این کارگردان درباره تاثیر تجربه‌های پیشین خود در زمینه فیلمسازی بر فیلم «سنگبال» خاطرنشان کرد: اولین فیلم من «مرگ تدریجی»‌ست که همراه با «سنگبال» دومین فیلم من، در بسته فیلم کوتاه «شکست زمان» درحال اکران است، تجربه‌هایی که دراثر ساخت «مرگ تدریجی» کسب کردم بسیار در کار دوم به من کمک کرد و باعث شد تجربه‌های کسب شده را بهتر و موثرتر در «سنگبال» پیاده کنم.

کارگردان «بمبئی» درباره تاثیر «سنگبال» بر ساخت آثار بعدی‌اش، تصریح کرد: به نظر من با هر اثری که ساخته می‌شود، تجربه جدیدی کسب می‌کنی، هر فیلمی که می‌سازم به تجربه‌ها و ارتباطم با عوامل اضافه می‌کند.

صحرایی در پایان درباره اکران فیلم‌های کوتاه در سینماهای هنروتجربه مطرح کرد: اتفاق بسیار خوبی‌ست، از دست‌اندرکاران هنروتجربه که مسئولیت همه چیز را برعهده می‌گیرند بسیار سپاسگزارم، خیلی خوشحالم که باتوجه به شرایط کرونا از فیلم‌ها استقبال شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز