گزارش ویژه برنا؛

روند صعودی فروش فیلم‌ها، نویدبخش بازگشت رونق به سینماهای کشور

۱۴۰۰/۰۸/۰۹ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۲۷۹۶
روند صعودی فروش فیلم‌ها، نویدبخش بازگشت رونق به سینماهای کشور
سینمای ایران در دو سال اخیر شرایط بسیار سختی را سپری کرد. تعطیلی سینماها، متوقف شدن پروژه‌های سینمایی لطماتی جدی به سینمای کشور زد و در ادامه با رونق گرفتن پلتفرم‌ها به طور کل فرهنگ سینما رفتن و در واقع فیلم دیدن در سالن‌های سینما با خطری جدی روبرو شد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این آسیب ماندگاری طولانی مدتی خواهد داشت.

به گزارش برنا، قطعاً لازمه حل معضل شکل‌ گرفته در سینما بازگشت کشور به شرایط پیش از شیوع کرونا است اما در شرایط حاضر نیست باید راهکارهای موجود را مورد بررسی قرار داد و از تأثیرگذارترین راهکار ممکن برای نجات سینمای کشور داشت.

در یک سال اخیر به دلیل عدم درآمدزایی سینماها شاهد تعدیل نیرو و حتی تخریب و تغییر کاربری سینماها بودیم و قطعاً اگر این وضعیت ادامه‌دار باشد آسیب‌های ریشه‌ای و جدی‌تری را در سینمای کشور شاهد خواهیم بود. یکی از راه‌های نجات سینما می‌تواند اکران فیلم‌های پرمخاطب باشد و این مسئله‌ای است که اکثریت سینماداران به آن تأکید دارند.

در سال 1399 که شیوع کرونا و تعطیلی طولانی مدت سینماها را برای اولین بار تجربه کردیم نجات‌بخش بودن این راهکار را کاملاً تجربه کردیم. با وجود اینکه بارها در زمان اکران فیلم «شنای پروانه» سینماها تعطیل شدند یا حتی نسخه قاچاق فیلم در فضای مجازی در اختیار عموم قرار گرفت، «شنای پروانه» توانست مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشاند، به طوری که فروش آن به 3 میلیارد و پانصد میلیون تومان رسید.

تجربه اکران «شنای پروانه» در شرایط بسیار بدی که این فیلم تجربه کرد این نکته را گوشزد می‌کند که در صورت تداوم شرایط و عدم تعطیلی سینماها می‌توان با تکیه بر حمایت‌های سازمان سینمایی اطمینانی برای صاحبان آثار ایجاد کرد که فیلم‌های پرمخاطب در شرایط حاضر اکران شوند؛ از طرفی رشد واکسیناسیون سراسری ترس سینما رفتن و ابتلا به کرونا را کاهش داده و قطعاً با اکران فیلم‌های مناسب می‌توان به بازگشت رونق به سینماها امیدوار بود.

در سال جاری از عید نوروز تا امروز چند فیلم مهم بر پرده سینماها نمایش داده شدند که برخی از این آثار توانستند فروش خوبی داشته باشند ولی نکته جالب توجه درباره اکران سال 1400 این است که اگر توجهی به میزان فروش آثار داشته باشیم متوجه می‌شویم که به مرور فیلم‌هایی که در اواسط سال اکران شده‌اند فروش بیشتری از فیلم‌ها اول سال داشته‌اند و این مسئله نشان‌دهنده این است که کم‌کم با بهتر شدن شرایط کشور و اطمینان از کم شدن خطر ابتلا به کرونا در سالن‌ها، مردم به استقبال آثار سینمایی می‌روند.

در نوروز 1400 فیلم‌های «خورشید»، «خون شد»، «هفته‌ای یک بار مرد باش»، «تک‌ خال» و «لاله» اکران شدند که تقریباً هیچ یک از آثار را نمی‌توان فیلمی موفق در گیشه دانست. پرفروش‌ترین فیلم در بین این آثار «خورشید» مجید مجیدی بود که اکران خود را با 1 میلیارد و 650 میلیون تومان به پایان رساند و دو فیلم «هفته‌ای یک بار آدم باش» و «تک خال» نیز هر کدام به ترتیب 1٬512٬367٬250 و  982٬183٬140 تومان فروش داشتند.

پس از این چند فیلم سینماها دوباره رکود را تجربه کردند که در دهم تیرماه فیلم کمدی «دینامیت» توانست رونق را دوباره به سینماها بازگرداند. این فیلم به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان پس از اینکه سه سال از ساخت آن می‌گذشت با فروش قابل توجهی که داشت توانست به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران در دوران کرونا تبدیل شود. تا امروز «دینامیت» توانسته بیش از 17 میلیارد تومان فروش داشته باشد.

ابراهیم عامریان، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دینامیت»، اوایل آبان در گفت‌وگویی با خبرنگار برنا، تأکید کرد این فیلم همچنان هر هفته 1/5 میلیارد تومان فروش دارد و قطعاً اگر در شرایط عادی اکران می‌شد فروش این فیلم بسیار بیشتر از شرایط حاضر بود.

انتظار می‌رفت که از فیلم‌هایی که در شرایط حاضر اکران می‌شوند شهرداری و صداوسیما در تبلیغات حمایت کنند اما عامریان تأکید دارد که هیچ حمایتی از سوی این دو نهاد صورت نگرفته است. عامریان با اشاره به اینکه اکران «دینامیت» تا عید نوروز ادامه دارد در پایان این گفت‌وگو اظهار داشت: تا امروز تنها یک چهارم میزانی فروشی که در شرایط عادی انتظار داشتیم به دست آمده ولی امروز با توجه به اینکه «دینامیت» راه را باز کرده و کم‌کم شرایط عادی به سینماها برمی‌گردد فکر می‌کنم سینماگران و صاحبان آثار با خیال راحت‌تری می‌توانند فیلم‌شان را اکران کنند. من از سینماداران خواهش می‌کنم که فراموش نکنند «دینامیت» سینما را احیا کرد و امروز اگر فیلم‌های مخاطب‌پسند اکران شوند قطعاً می‌توانند فروش بالایی داشته باشند.

پس از فیلم «دینامیت» دیگر هیچ فیلمی نتوانست فروش قابل توجهی داشته باشد. فیلم‌های «سیاه‌باز» و «مدیترانه» با فاصله‌ای اندک نسبت به «دینامیت» اکران شدند اما این دو فیلم به ترتیب توانستند 95٬566٬000 و 320٬028٬400 تومان فروش داشته باشند.

سوم شهریور فیلم سینمایی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان اکران شد که انتظار می‌رفت این فیلم بتواند فروشی در حد و اندازه «دینامیت» داشته باشد اما آنطور که انتظار می‌رفت فیلم مهدویان نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند و تا امروز تنها نزدیک به دو میلیارد و 800 میلیون تومان فروش داشته باشد که البته تا امروز دومین فیلم پرفروش سال 1400 به حساب می‌آید.

طی روزهای گذشته فیلم‌های سینمایی «کله‌ پوک»، «گیسوم» و «تک تیرانداز» نیز اکران شده‌اند که فیلم «کله پوک» 146 میلیون تومان، «تک تیرانداز» 140 میلیون تومان و «گیسوم» تنها 70 میلیون تومان فروش داشته است.

سعید سعدی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «گیسوم»، در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، با تأکید بر اینکه دیده شدن فیلم «گیسوم» برای او در اولویت بوده خاطرنشان کرد: متأسفانه امروز در سینمای ایران شرایطی فراهم است که معمولاً فیلم‌ها با عدم بازگشت سرمایه اکران می‌شوند. توقع ما این بود که در این شرایط فیلم را به هر شکل اکران کنیم تا دیده شود که تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دادیم.

فیلم سینمایی «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و تهیه‌کنندگی محمدرضا مصباح 28 مهر در سینماهای کشور اکران شد. این فیلم که می‌توان آن را اثری متفاوت در سینمای ایران دانست تا امروز توانسته فروش نسبتاً خوبی داشته باشد و فروش قابل توجه این فیلم در شرایط حاضر خود اتفاقی تازه در سینمای ایران به حساب می‌آید. فیلم سینمایی «پوست» به شکل غافلگیرکننده‌ای تا امروز بیش از 350 میلیون تومان فروش داشته و استقبال خوب از این اثر بومی از احتمال فروش بیشتر در ماه‌های آینده خبر می‌دهد.

محمدرضا مصباح که موفقیت «پوست» در گیشه را اتفاق مهمی برای سینمای بومی ایران می‌داند در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، با اشاره به اینکه در شرایط حاضر نمی‌تواند انتظار چندانی برای فروش داشت تأکید کرد: موفقیت فیلم «پوست» در گیشه، اتفاق بزرگی برای سینمای بومی ایران است و این اتفاق را می‌توان نقطه عطفی در سینمای کشور دانست. متأسفانه تا امروز شهرداری هیچ همکاری برای تبلیغات این فیلم با ما نداشته اما با تلویزیون مشغول رایزنی هستیم و به ما قول داده‌اند تیزر این فیلم را پخش کنند که البته هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

این تهیه‌کننده در پایان اظهاراتش تأکید کرد: فیلم سینمایی «پوست» تا زمانی بر پرده سینماها است که فروش بالای آن ادامه داشته باشد. اگر همین رویه فروش را شاهد باشیم می‌توان گفت اکران «پوست» همچنان ادامه دارد.

موفقیت فیلم «پوست» و فروش جالب توجه این اثر سینمایی می‌تواند نویدبخش نزدیک شدن به روزهای پیش از کرونای سینما باشد اما نکته مهمی که در برنامه‌ریزی اکران فیلم‌ها وجود دارد اکران چندین اثر سینمایی در فاصله زمانی اندک است که به نوعی خطر فیلمسوزی را گوشزد می‌کند. قطعاً یکی از اصلی‌ترین معضلات حال حاضر سینمای ایران تعداد بالای فیلم‌های در صف اکران است و بهتر است به جای فیلمسوز مسئولان راهکارهای بهتری را انتخاب کنند تا علاوه بر رونق گرفتن سینماها صاحبان آثار نیز تا حد امکان با ضرر مالی مواجه نشوند.

فیلم سینمایی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی که موفقیت‌های بین‌المللی متعددی داشته و به عنوان نماینده ایران در آکادمی اسکار انتخاب شده از چهارشنبه 5 آبان اکران خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز کرده و می‌توان به فروش بالای این فیلم در گیشه امیدوار بود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان «قهرمان» می‌تواند رکورد فروش فیلم‌های سینمایی در دوران کرونا را جابه‌جا کند. این فیلم در روز اول اکران توانست بیش از 300 میلیون تومان فروش داشته باشد و فروش بالای اثر جدید فرهادی می‌تواند سینماهای کشور را از روزهای رکود نجات دهد و رونق را دوباره به سینماها بازگرداند.

با این وجود نباید فراموش کرد که بازگشت رونق به سینماهای کشور تنها با اکران یک فیلم میسر نیست و از طرفی اکران چندین فیلم همزمان شاید بتواند منجر به سینما رفتن قشر عظیمی از مردم شود اما قطعاً شکست مالی صاحبان آثار می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیر دیگری به بدنه سینمای ایران وارد کند. لازم است تمهیداتی اندیشیده شود تا علاوه بر تشویق مردم به خرید بلیت و دیدن آثار در سالن‌های سینما، صاحبان آثار نیز متحمل ضررهای مالی چندانی نشوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز