هفته کتاب در جلب نظر مردم به حوزه کتاب موفق عمل کرده است

۱۴۰۰/۰۸/۲۹ - ۱۲:۱۷:۵۳
کد خبر: ۱۲۶۳۵۳۶
هفته کتاب در جلب نظر مردم به حوزه کتاب موفق عمل کرده است
اسماعیل امینی با بیان این‌که ما به هر دلیلی که بتوانیم توجه جامعه و تصمیم گیرندگان را به حوزه کتاب جلب کنیم مهم و موثر است، عنوان کرد: هفته کتاب ابتکاری است که باید توجه مردم و تصمیم گیرندگان را به کتاب و امر کتابخوانی جلب کند و به نظرم تاکنون هم موفق عمل کرده است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ اسماعیل امینی ضمن اشاره به این‌که هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اتفاق خوبی است، بیان کرد: این هفته همچون سایر مناسبت‌های مهم حالت نمادین دارد و برای یادآوری است. درواقع این‌گونه نیست که سروکار ما با کتاب محدود به یک هفته باشد. به هر حال در طول سال همه کسانی که سواد دارند، اهل تحقیق و مطالعه هستند یا عموم مردم با کتاب سروکار دارند. هفته کتاب تنها برای جلب‌نظر و یادآوری عموم مردم جامعه، علاقه‌مندان به کتاب و فعالان این عرصه است.

او درباره نقش و جایگاه هفته کتاب برای ترویج کتاب‌خوانی اظهار کرد: مبحث ترویج‌ کتاب‌خوانی علاوه بر برگزاری هفته‌ای با این عنوان به پشتیبان‌های دیگری نیز نیاز دارد. یکی از این موارد زمینه تعلیم و تربیت است که باید دیدگاه‌مان نسبت به مطالعه آزاد کتاب تغییر کند؛ همچنین در حوزه اقتصاد نشر نیز باید از این وضعیتی که اکنون در آن هستیم خارج شویم؛ کیفیت آثاری که چاپ می‌شود هم مهم است و باید به صلاحیت کسانی که مجوز نشر می‌گیرند توجه کرد زیرا که بسیاری از آن‌ها سررشته و علاقه‌ای به کتاب ندارند و وارد این حوزه می‌شوند. مجموعه‌ای از این‌ها باید باشد که هفته کتاب نیز بخشی از آن است.

وی با بیان این‌که ما به هر دلیلی که بتوانیم توجه جامعه و تصمیم گیرندگان را به حوزه کتاب جلب کنیم مهم و موثر است، عنوان کرد: هفته کتاب نیز ابتکاری است که باید توجه مردم و تصمیم گیرندگان را به کتاب و امر کتابخوانی جلب کند و به نظرم تاکنون هم موفق عمل کرده است؛ به هرحال این رویداد تحرکی در جامعه و در میان علاقه‌مندان به حوزه کتاب اعم از ناشران، مولفان، توزیع‌کنندگان، کتابفروشان و مخاطبان ایجاد می‌کند و از این منظر در امر ترویج کتاب‌خوانی موفق بوده است‌.

این شاعر ضمن مطرح‌ کردن این نکته که باید به شرایطی برسیم تا برای فروش کتاب نیاز به پشتیبان نداشته باشیم، تصریح کرد: به واقع باید پشتیبان‌ها بیشتر معنوی و تبلیغاتی باشد. ولی ابتکاراتی چون برگزاری طرح‌های فصلی فروش کتاب یا نمایشگاه مجازی کتاب تحرکی در بازار نشر ایجاد می‌کند.

اسماعیل امینی در پایان گفت: شرایط آرمانی این است که ما کتاب‌هایی را در بازار ببینیم که به آن‌ها نیاز است؛ متاسفانه از میان این همه آثاری که وارد بازار کتاب می‌شود شاید بیش از ۱۰ درصد آن‌ها جزو آثاری هستند که نیاز بازار است و خواننده دارد، ۹۰ درصد آن‌ها کتاب‌هایی هستند که به دلایلی غیر از رسیدن به مخاطب منتشر می‌شود. این امر نیز با نظارت دولتی تغییر نخواهد کرد؛ بلکه باید تغییراتی در فرهنگ و نوع نگاهمان به کتاب صورت گیرد.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده تا یکم آذرماه ۱۴۰۰با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور  ادامه خواهد داشت. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز