هفته کتاب یک رویداد بزرگ و عظیم است

۱۴۰۰/۰۸/۳۰ - ۰۹:۱۶:۳۱
کد خبر: ۱۲۶۳۸۸۴
هفته کتاب یک رویداد بزرگ و عظیم است
احسان عباسلو با بیان این‌که انتظار می‌رود در هفته کتاب حرکت عظیم و بزرگی صورت گیرد، تصریح کرد: از این رو که هفته کتاب یک رویداد بزرگ و عظیم است و باید اتفاقات مهم و قابل توجهی در ایام برگزاری آن صورت پذیرد نیاز به فعالیت‌های بیشتر دارد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ احسان عباسلو درخصوص هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: به نظر من هفته کتاب ماهیتا و ذاتا خوب است اما دچار تکرار شده است و معمولا همان برنامه‌های هرسال برگزار می‌شود و کسی به فکر نوآوری در آن نیست. هفته کتاب باید به تناسب زمان و مکان خود باشد؛ اکنون که ما گرفتار کرونا هستیم و صنعت نشر خوابیده است باید به این اندیشید که چه کارهایی انجام دهیم تا نشر پا بگیرد. باید برنامه‌هایی که به نوعی متناسب نیاز روز باشد برگزار شود و همچنین نباید درگیر آمار شد.

وی افزود: در ایام برگزاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران می‌توان بنری از اطلاعات نویسنده‌های هرشهر را در محله آن نویسنده نصب کرد تا مردم بیشتر با آن‌ها آشنا شوند و این کار می‌تواند ساکنین آن شهر را به مطالعه کتاب ترغیب کند. همچنین بهتر است در هفته کتاب در هر شهر نمایشگاهی با حضور نویسندگان و ناشران همان شهر برگزار شود.

او با بیان این‌که انتظار می‌رود در هفته کتاب حرکت عظیم و بزرگی صورت گیرد، تصریح کرد: از این رو که هفته کتاب یک رویداد بزرگ و عظیم است و باید اتفاقات مهم و قابل توجهی در ایام برگزاری آن صورت پذیرد نیاز به فعالیت‌های بیشتر دارد. همچنین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران می‌تواند محوریت بسیاری از حرکت‌ها همچون نقد و معرفی کتاب و برگزاری جلسات رونمایی و... باشد.

این نویسنده همچنین مطرح کرد: در این هفته همه نهادهای مختلف می‌توانند با ابتکارعمل فعالیت‌های مختلفی را برنامه‌ریزی کرده و عملیاتی کنند و از اجرای برنامه‌های تکراری بپرهیزند تا بتوان فاصله بین مخاطب و کتاب را کم کرد. اکنون شرایط تغییر کرده و کرونا نشر را در تمام جهان تحت‌تاثیر قرار داده است و از این رو برنامه‌ها نیز باید متحول شوند.

احسان عباسلو در پایان با اشاره به این که آمارها در طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب) خوب بود، گفت: در این حوزه نیز باید کارهایی صورت گیرد که ناشران و‌ نویسندگان شهرستانی نیز دیده شوند. نباید تنها به جنبه اقتصادی آن نگاه کنیم؛ درواقع هفته کتاب و طرح‌های فصلی فروش کتاب فرصت‌هایی است تا ناشر شهرستانی و به ویژه نویسنده شهرستانی دیده شوند و باید برنامه‌هایی نیز در این حوزه اجرایی شود. دیده شدن ناشران و نویسندگان به مبحث کتاب و کتابخوانی نیز کمک می‌کند.

بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از بیست‌وچهارم آبان‌ماه آغاز شده و تا یکم آذرماه ۱۴۰۰با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُرکنیم» در سراسر کشور ادامه خواهد داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز