سالور: منافع برخی افراد به ابتذال در سینما وابسته است/ مقابله با ابتذال نباید به معنی حذف سینمای کمدی باشد

۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۰۵:۵۸:۰۲
کد خبر: ۱۲۶۷۲۱۰
سالور: منافع برخی افراد به ابتذال در سینما وابسته است/ مقابله با ابتذال نباید به معنی حذف سینمای کمدی باشد
سامان سالور با حمایت از عدم ارائه مجوز به فیلم‌های مبتذل تأکید کرد مقابله با ابتذال در سینما نباید به معنی حذف سینمای کمدی سرگرم‌کننده باشد.

سامان سالور، نویسنده و کارگردان سینما، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: من قطعاً با جلوگیری از ساخت فیلم‌های مبتذل موافق هستم اما مسئله اصلی در این مورد به این موضوع مربوط می‌شود که باید مسئولان و مدیران مربوطه تعریفی درست درباره مفهوم ابتذال ارائه دهند.

سالور تصریح کرد: مبارزه با ابتذال نباید اینگونه باشد که فیلم‌های کمدی سرگرم‌کننده به طور کل حذف شوند. سینما به اینگونه آثار نیاز دارد و ما آثار درخشانی چون «اجاره‌نشین‌ها» داریم که همچنان دیدنی هستند. تعریف ابتذال باید دقیق و موشکافانه باشد و امیدوارم به این شکل رئیس سازمان سینمایی تصمیمی که برای مقابله با آثار مبتذل دارد را اجرایی کند.

این کارگردان در ادامه اظهاراتش گفت: سینمای مبتذلی که امروز در ایران شاهد هستیم مربوط به یک‌سری فیلم می‌شود که شوخی‌های تلگرامی و اینستاگرامی را دنبال می‌کنند و به نوعی فیلمساز همین شوخی‌ها را به فیلم تبدیل کرده در حالیکه ما امروز به واسطه پر رنگ شدن فضای مجازی در زندگی شخصی‌مان با حجم عظیمی از سطحی‌نگری روبرو هستیم و نیازی به دنبال کردن آن در سینما نیست. سینما و هنر باید از جامعه جلوتر باشد تا بتوان آن را عامل موثر و مثبت در فرهنگ‌سازی دانست.

کارگردان فیلم سینمایی «سه کام حبس» خاطرنشان کرد: از نظر من باید موضوع مطرح شده توسط محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی که خود از تهیه‌کنندگان با تجربه سینمای است، برای مبارزه با سینمای مبتذل با جدیت دنبال شود و حتی می‌توان در سازمان سینمایی کارگروهی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل داد. قدم بعدی برای مقابله با این پدیده آسیب‌زننده حمایت و سرمایه‌گذاری بر فیلم‌های فرهنگی است. امیدوارم همانطور که تصمیمی برای مقابله با سینمای مبتذل وجود دارد به فیلم‌های اجتماعی و فرهنگی نیز برچسب‌هایی چون «تلخ» و «سیاه‌نمایی» نزنند و اجازه دهند سینمای اجتماعی و فرهنگی ما زنده بماند.

سالور در پایان اظهاراتش درباره حجم آثار مبتذل در سینمای ایران گفت: سال‌های گذشته سیاستگذاری‌هایی در سینمای ایران صورت گرفت که به خاطر موفقیت در گیشه به فیلم‌های مبتذل مجوز داده شد و حتی این آثار تشویق شدند. بعضاً شاهد بودیم فیلمی کاملاً به جشنواره نیامده یا اصلاً راه پیدا نکرده اما به همان فیلم اکران نوروز را داده‌اند و این خود نوعی سیاستگذاری است. امروز از نظر من بالای 60 درصد آثار سینمای ایران اینگونه هستند و دلیل این اتفاق هم همان سیاستگذاری‌های گذشته است که در ازای غرق شدن سینما در ابتذال منافع عده‌ای خاص تأمین می‌شد.

انتهای پیام//

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز