پرویز شیخ طادی از تاثیر اجتماعی جشنواره ها می گوید

۱۴۰۱/۰۵/۱۰ - ۰۶:۵۵:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۶۳۷۰
پرویز شیخ طادی از تاثیر اجتماعی جشنواره ها می گوید
پرویز شیخ‌طادی، نویسنده و کارگردان گفت: جشنواره‌ای مثل جشنواره فیلم شهر باید جدی گرفته شود، نه صرفا بخاطر اینکه جشنواره‌ای باشد که هیاهو راه بیندازد، بلکه جشنواره‌ای که کار مفیدی در جامعه کند، فرهنگی بسازد و مشکلی را حل کند.

پرویز شیخ‌طادی، نویسنده و کارگردان درباره تاثیر برگزاری جشنواره فیلم شهر به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ گفت: در کشوری که از یک مقطعی به یک مقطعی دیگر وارد می‌شود، کار فرهنگی به خصوص در حوزه شهری تنها بر عهده یک جشنواره نمی‌تواند باشد. کار فرهنگی ابعاد گسترده‌ای دارد که نیازمند برنامه‌ریزی است، باید مسائل آن مطرح شود، افق و آینده آن مشخص شود، پس از آن برای آن سرمایه‌گذاری کرد، محصول فرهنگی تولید شود و بعد برای آن محصول فرهنگی جشنواره برگزار شود.

داور پیشین این جشنواره افزود: در حال حاضر، روال جشنواره فیلم شهر این است که منتظر محصولاتی باشد که در این حوزه ساخته شده باشند. تعدادی آثار به این جشنواره وارد می شوند که ممکن است مرتبط باشند و ممکن است مرتبط نباشند. حتی این آثار ممکن است در جشنواره‌های دیگر هم شرکت کنند. در این صورت آثار رسیده چندان نمی‌تواند متمرکز باشد و با هدف‌گذاری دقیق انجام شود؛ بیشتر بحث انتخاب در جشنواره مطرح است. در یک انتخاب نیز ممکن است تماما یا بخشی از آن فیلم مرتبط به مسائل شهروندی باشد.

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «روزهای زندگی» با بیان اینکه برگزاری جشنواره فیلم شهر بسیار خوب و به جاست، ادامه داد: مشخص است که از ابتدا کسانی که بنیان‌گذار این جشنواره بودند، اهداف و افقی داشته‌اند و با مسائلی روبرو شده‌اند نیاز به کار فرهنگی حس شده است. امور فرهنگی نیز به برگزاری جشنواره نیاز دارد تا هنرمندان تشویق شوند و در این مسیر حرکت رو به جلو داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «امپراتور جهنم» خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره معمولا در کشور ما در بحث تولید آثار ماندگار و مرتبط با موضوع آن جشنواره کارایی ندارد. نمی‌توان برای تغییر رفتار و یا ایجاد رفتار شهروندی از این جشنواره‌ها کمک جدی بگیریم. این موضوع نیازمند آن است که شهرداری برای این کار بودجه اختصاص دهد و در سال تولید 10 فیلم سینمایی با هدف‌گذاری دقیق داشته باشد. در غیر این صورت، آثار رسیده به جشنواره به طور تصادفی با موضوع شهر مرتبط خواهند بود و پس از آن ممکن است به جشنواره‌های دیگر بروند و بگویند در جشنواره فیلم شهر نیز جایزه گرفته‌ایم؛ یعنی ممکن است بخشی از آن فیلم به موضوعات دیگر نیز مرتبط باشد. بنابراین نمی‌توانند یک هدف جدی‌ را دنبال کنند؛ این موضوع بسیار مهم است.

جشنواره‌ای مثل جشنواره فیلم شهر باید جدی گرفته شود، نه صرفا بخاطر اینکه جشنواره‌ای باشد که هیاهو راه بیندازد، بلکه جشنواره‌ای که کار مفیدی در جامعه کند، فرهنگی بسازد و مشکلی را حل کند.

وی درباره شعار این دوره از جشنواره، «کلانشهر تهران، الگوی جهان اسلام» نیز گفت: البته این شعار بزرگی است. به نظر من این شعار می‌تواند هدف و الگویی برای آینده باشد. چرا که هنوز به این موضوع نرسیدیم.

شیخ‌طادی یادآور شد: زمانی می‌توان این جمله را شعار جشنواره قرار دهیم که به این هدف رسیده باشیم. برای رسیدن به این هدف باید برنامه‌ریزی کرد، از متخصصین جامعه‌شناسی و علوم‌انسانی کمک بگیریم، کارشناسان آمارها را بررسی کنند و کار تحقیقی و پژوهشی انجام شود. در نهایت بگویند بخشی از این هدف با کمک وزارت امور اقتصادی محقق می‌شود، بخشی از آن با کمک وزارت بهداشت و درمان و بخشی دیگر هم با کمک فرهنگ و رسانه هایی مانند سینما، تئاتر، تلویزیون.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز