سید ضیا هاشمی: ۹۹ درصد از سرمایه‌گذاران سینما بازنده هستند/ هیچ ارگانی از فیلم‌های هنری حمایت نمی‌کند

۱۴۰۱/۰۵/۲۳ - ۰۶:۰۲:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۲۷۹۴
سید ضیا هاشمی: ۹۹ درصد از سرمایه‌گذاران سینما بازنده هستند/ هیچ ارگانی از فیلم‌های هنری حمایت نمی‌کند
سید ضیا هاشمی را معمولا با فعالیت‌های مدیریتی در عرصه سینما می‌شناسیم. مدیریت سینماهای حوزه هنری و تاسیس شورای پخش فیلم در مجمع تهیه‌کنندگان از عمده فعالیت‌های اوست اما نمی‌توان حضورش را در فیم‌های پر سر وصدایی چون اعتراض و شوکران نادیده گرفت. هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا موضوع سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه را بررسی می‌کند.

سید ضیا هاشمی تهیه‌کننده سینما که در کارنامه‌اش فیلم سینمایی «عروس» به کارگردانی بهروز افخمی با بازی نیکی کریمی و ابوالفضل پورعرب دیده می‌شود و این فیلم توانست در زمان اکران پر سر و صدا ظاهر شده و در گیشه نیز موفق عمل کند؛ معمولا در حوزه مدیریت‌های سینمایی هم صاحب نقل و نظر است. او در پاسخ به این پرسش که آیا سرمایه‌گذارها در سینما برنده می‌شوند یا خیر به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: سینمای ایران با توجه به ورشکستگی در دوره‌های گذشته(حتی پیش از کرونا) و افت مخاطب امروزی دیگر توان چندانی در جذب تماشاگران ندارد و فقط معدود آثاری می‌توانند هزینه‌های خود را تامین و به سوددهی مالی برسانند. بنابراین باید بگویم در این وانفسا شاید فقط یک درصد از سرمایه‌گذاران موفق شوند که باز هم نمی‌توان نام برنده را بر آن‌ها گذاشت‌. تنها افرادی می‌توانند برنده باشند که فقط یک‌بار سرمایه‌گذاری کنند و با کسب موفقیت از گردونه این ریسک بزرگ خارج شوند مانند یک قمار باز. به جرات می‌توانم بگویم ۹۹ درصد از سرمایه‌گذاران سینما بازنده هستند.

او ادامه داد: امروزه سرمایه‌گذاری علاوه بر علاقه احتیاج به عشقی در حد جنون دارد‌. برخی سرمایه‌گذاران تنها برای شهرت وارد این حیطه شده و ظرف یکسال به خواسته خود نایل می‌آیند اما برخی نیز با درک شرایط جامعه و کرونا تصمیم می‌گیرند سفره‌ای را پهن کنند تا عده‌ای (۸۰ تا ۱۰۰ نفر) از همکاری در یک فیلم بهره‌مند شده و بیکار نباشند.

تهیه‌کننده فیلم «پرونده هاوانا» در خصوص ورود سرمایه‌های کلان و پول‌های مشکوک به سینما اضافه کرد: این بین برخی دیگر از سرمایه‌گذاران با آورده بیش از ۳۰ میلیارد بازیگران را تعیین کرده و با افزایش رقم تولید در سینما برای خود وجهه کسب کرده و سود خود را با ویرانی سینما همسو می‌کنند. شاید به هر دلیلی (ارائه بیلان‌کاری یا...) که چندان تفاوتی ندارد اما هرچه هست تنها به فکر منافع خود و مقاصدشان هستند و با افزایش ارقام تولید نابودی سینما را ارمغان می‌آورند.

او در ادامه عنوان کرد: تعدادی از سرمایه‌گذارانی که امروزه مورد توجه هستند با ترغیب فیلمسازان اول وارد این حیطه می‌شوند. این دسته از سرمایه‌گذاران معمولا چند نفری بر روی کار اول یک فیلمساز سرمایه می‌گذارند و تعداد قابل توجهی از آن‌ها هم بر سر مالکیت فیلم مشکل و اختلاف پیدا می‌کنند. متاسفانه این گروه هم کمکی به سینما نمی‌کنند و برنده نخواهند بود. مگر اینکه فیلمی در جایگاه جهانی قرار بگیرد و بتواند در جشنواره‌های درجه‌یکی مانند کن مطرح شود. در آن صورت سرمایه‌گذار علاوه بر وجهه جهانی بازده مالی خوبی به دست می‌آورد.

سید ضیا هاشمی در پاسخ به این پرسش که گیشه سینما بیشتر در دست چه نوع آثار و ژانرهایی است گفت: طبیعی است که برخی از سرمایه‌گذاران به تولید آثار کمدی روی می‌آورند اما ما مگر چند فیلمساز کمدی داریم؟ از سوی دیگر فیلمسازان با بسیاری از صنوف و اقشار جامعه امکان شوخی ندارند. فیلمی مثل «اجاره‌نشین‌ها» که امروز مورد توجه است در زمان خودش با مشکلات اکران مواجه بود و چندان به مذاق برخی از دست‌اندرکاران خوش نمی‌آمد.

او در این‌ خصوص ادامه داد: حال اگر سرمایه‌گذاران به سراغ تولید آثار کمدی می‌روند یا قصد دارند آثاری کم‌ هزینه تولید کنند یا هزینه هم می‌کنند اما موفق نمی‌شوند دلیلش این مهم است که نویسنده امکان شوخی و فراهم آوردن موقعیت طنز با صنوف یا مسائل مختلف مبتلا به جامعه (اقتصاد_سیاسی) را ندارد بنابراین این تولیدات موفقیت چندانی به دست نمی‌آورند. مردم نیاز به دیدن آثار کمدی‌ که به مسائل اجتماعی و اقتصادیشان می‌پردازد دارند. حالا ممکن است این شوخی‌ها از نگاه کارشناسان سطحی باشد اما باز هم این تولیدات مورد اقبال عموم قرار می‌گیرند.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «شوکران» درخصوص ساخت آثار هنری در سینما و حمایت ارگان‌ها عنوان کرد: در شرایط فعلی هیچ ارگانی از فیلم‌های هنری حمایت نمی‌کند. پیش‌تر فارابی یا گاهی حوزه هنری و کانون پرورش فکری روی فیلمنامه‌های هنری سرمایه‌گذاری می‌کردند اما امروزه همه ارگان‌ها کار ارزشی را در اولویت قرار داده‌اند. متر و معیار این آثار چگونه تعیین شده است که برخی فیلم‌ها ارزشی و دیگران ارزشی نیستند برای ما هم هنوز قابل درک نیست. تولید آثار ارزشی در دستور کار قرار گرفته و با اطلاعاتی که دارم هیچ ارگانی از آثار هنری حمایت نمی‌کند و ما تا سال ۱۴۰۲ با انبوهی از این دست آثار مواجه خواهیم بود.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز