گزارش ویژه «برای مردم»

کوروش زارعی: حمایت دولت از تئاتر گره‌گشا است

۱۴۰۱/۰۶/۰۶ - ۰۵:۰۵:۰۲
کد خبر: ۱۳۶۹۲۵۰
کوروش زارعی: حمایت دولت از تئاتر گره‌گشا است
دبیر تئاتر جشنواره فجر که این روزها در تدارک جشنواره پیش رو است در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری برنا به اوضاع و احوال تئاتر در یکسال اخیر پرداخته است.

کوروش زارعی بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون که سال‌ها سابقه مدیریتی را در عرصه‌های مختلف فرهنگی تجربه کرده است درخصوص وضعیت تئاتر به خبرنگار برنا  گفت: در دو سال گذشته اهالی تئاتر به دلیل پاندمی کرونا شرایط سختی را پشت سر گذاشتند و لطمه‌ی بزرگی خوردند. جلب اعتماد مردم برای حضور یافتن دوباره در سالن‌ها کار بسیار دشواری بود. اگر شما بهترین و فاخرترین تئاتر را هم روی صحنه ببرید اما تماشاگر نداشته باشید هیچ فایده‌ای ندارد. حیات هنرمند با حضور مخاطب و روی صحنه رفتن ادامه می‌یابد.

او ادامه داد: در ایام کرونا اهالی تئاتر شدیدا دلتنگ صحنه بودند‌. به همین دلیل بعد از بهبود نسبی شرایط، در یکسال اخیر گروه‌ها برای بازگشت به فضای نمایش با برخی از آثاری که از پیش آماده بود به سالن‌ها هجوم آوردند که خوشبختانه اوضاع کمی بهتر شد.

زارعی در خصوص رویکرد چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: چند روز گذشته جلسه‌ی رونمایی از پوستر و فراخوان چهل و یکمین دوره جشنواره تئاتر فجر برگزار شد‌. همانطور که می‌دانید امسال من مسئولیت دبیری جشنواره را بر عهده دارم و خادم همکاران و دوستان تئاتری هستم. در دوره‌های پیش، بخشی به نام مرور داشتیم که نمایش‌های یکسال گذشته که در تهران و شهرستان‌ها روی صحنه رفته بودند می‌توانستند متقاضی شرکت در جشنواره باشند اما رویکرد امسال جشنواره حضور تولیدات تازه است. آثار نمایشی باید برای اولین بار در جشنواره تئاتر فجر رونمایی شوند. به این شکل که گروه‌های متقاضی نمایشنامه‌های خود را می‌فرستند، پس از بازخوانی، بازبینی اتفاق می‌افتد و اگر تولیدات جدید مورد ارزیابی هیئت انتخاب قرار بگیرند برای اولین بار در جشنواره تئاتر فجر رونمایی و اجرا می‌شوند.

او در آخر گفت: دولت در همه‌ی جوامع غربی و پیشرفته پشت سر تئاتر ایستاده است و حمایت خودش را اعلام می‌کند. در کشور ما هم باید همین اتفاق بیفتد و اگرنه تئاتر به سمت و سوی درستی نمی‌رود و گروه‌ها مجبور می‌شوند برای فروش بیشتر و کشاندن تماشاچی سطح کیفی خود را تنزل دهند. آن وقت ابتذال به لحاظ موضوعی، کیفی و ساختاری وارد تئاتر می‌شود و کارهایی روی صحنه می‌رود که ارزش محتوایی ندارند.

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز