سعید خانی: حال این روزهای سینما خوش است

۱۴۰۱/۰۶/۲۱ - ۰۶:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۵۵۷۱
سعید خانی: حال این روزهای سینما خوش است
به مناسبت روز سینما با تهیه‌کنندگان، سینماگران، منتقدان و صاحبان سینما گپ و گفتی زدیم تا این روزهای سینمای ایران را با نگاهی بر اوضاع و احوال تولید، گیشه، تنوع ژانر و... بررسی کرده‌ایم که حاصل آن پیش روی شماست.

سعید خانی تهیه‌کننده فیلم‌های سینمایی «لونه زنبور»، «دوزیست»، «من» و... در (روز ملی سینما) درباره اوضاع سینما به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: خوشبختانه حال این روزهای سینما خوش است. ما در زمانه‌ای زیست می‌کنیم که عصر گفت‌‌وگو است. بنابراین باید شرایطی را فراهم کنیم که فیلمسازان جوان ما بتوانند در رخدادهای سینمایی دنیا حضور پررنگی داشته باشند و با فیلم‌هایشان با جهان و جهانیان ارتباط برقرار کنند.

او با اشاره به حمایت و اعتماد دولت از اهالی سینما عنوان کرد: معتقدم افراد جوان و با استعداد بسیاری هستند که اگر به آن‌ها بها داده شود می‌توانند ادامه‌رو راه امثال کیارستمی‌ها باشند. متاسفانه هر چهار سال یکبار دولتی جدید روی کار می‌آید که برنامه‌های کوتاه مدت خودش را دارد. خواسته‌ی من این است که دولت فعلی به چرخه‌ی تولید کمک، و مشکل معیشت اهالی سینما را حل کند. در کل حضور فیلمسازهای جوان و اعتماد به آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. اگر این چند اتفاق رخ بدهد بسیار مثبت و خوشحال‌کننده خواهد بود.

خانی در خصوص توقع‌اش از مدیران سینمایی گفت: یکی از دغدغه‌های مهم این روزهای ما این است که بتوانیم تولیدات خوبی برای سال آینده داشته باشیم. امیدوارم که دولت جدید به فیلم‌هایی با محتواهای خوب مجوز بدهد و این نگرانی فیلمسازان را برطرف کند. 

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» اظهار داشت: دولت‌ و سینماداران نباید سینما را سیاسی کنند. ما کار فرهنگی می‌کنیم بنابراین باید در خصوص تولیدات هنری گپ بزنیم و از طرف دولت حمایت اساسی شویم تا بتوانیم آثار خوبی را ارائه بدهیم.  فیلمسازان گاهی در آثارشان نقدهایی به مسائل اجتماعی می‌کنند اما متاسفانه به این انتقادها انگ سیاسی زده می‌شود که این مسئله، فیلم‌ها را در وضعیت بدی قرار می‌دهد. معتقدم باید بتوانیم بین صاحبان فیلم‌ها و دولت به صلح برسیم تا شاهد اتفاقات بهتری در سینما باشیم.

او ​در خصوص فروش فیلم سینمایی «دوزیست» و واکنش‌هایی که از اکران فیلم گرفته است عنوان کرد: در این سه سال سرمایه‌ی فیلم ما خوابیده بود اما خوشبختانه امروز از فروش «دوزیست» راضی هستیم و این نتیجه‌ی خوب را مدیون صبوری عوامل فیلم می‌دانم. با وجود اینکه مردم در وضعیت معیشتی و اقتصادی بدی به سر می‌برند اما از فیلم ما حمایت کردند. ما تقریبا چیزی نزدیک به ۱۳ میلیارد را رد کردیم که به نظرم عدد خوبی برای یک فیلم‌ اجتماعی با رگه‌های تلخ است. این ما را امیدوار می‌کند تا در کنار ساخت فیلم‌های کمدی به ساخت آثار ملودرام هم توجه خاصی داشته باشیم.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لونه زنبور» با توجه به استقبال مخاطب از فیلم‌هایی مانند «ابلق» و «دوزیست» توضیح داد: به ابلق و دوزیست توجه ویژه‌ای شد. این توجه نشانگر این است که همه‌ی ما باید تلاش کنیم تا در سبد اکران‌مان فیلم‌های متفاوتی را برای عرضه به مخاطب داشته باشیم و بدانیم که پیشرفت در همه‌ی ژانرها به نفع تمام اهالی سینماست.

او در خصوص دومین همکاری‌اش با برزو نیک‌نژاد گفت: برزو نیک‌نژاد کارگردان باسواد و کاربلدی است. بعد از  همکاری در «لونه زنبور» که تجربه‌ی موفقیت‌آمیزی برای هردوی ما بود تصمیم گرفتیم که یک فیلم ملودرام بسازیم. چندین فیلمنامه داشتیم که پس از بررسی آن‌ها به داستان «دوزیست» رسیدیم و تصمیم به ساخت آن گرفتیم. در کل تجربه بسیاری خوبی را کنار او داشتم و امیدوارم که به زودی بتوانیم در اثری جدید مجدد با هم همکاری کنیم. 

تهیه‌کننده «دوزیست» در خصوص فعالیت‌های این روزهایش گفت: در حال بررسی چند فیلمنامه هستم و به احتمال زیاد تا آخر سال ساخت یک فیلم سینمایی جدید را با «مصطفی تقی‌زاده» آغاز خواهم زد.

خانی در ادامه تاکید کرد: معتقدم حرف اول را فیلمنامه و پس از آن انتخاب و چیدمان صحیح بازیگر می‌زند. البته از آنجایی که «دوزیست» فیلمنامه‌ی قابل قبول و حرفه‌ای داشت اگر به هر بازیگری پیشنهاد داده میشد در این اثر نقش‌آفرینی می‌کرد و فروش خوبی را برای فیلم به ارمغان می‌آورد. 

او در آخر گفت: آن زمان که ما مشغول ساخت «دوزیست» بودیم سریال‌های نمایش خانگی به شکل امروزی وجود نداشتند و این چنین قدرتمند پیش نمی‌رفتند. همین موضوع باعث شده سینما در بحث انتخاب بازیگر چهره با مشکلات مواجه شود که این قضیه در درازمدت می‌تواند آسیبی جدی به سینما وارد کند.

خبرنگار: تبسم کشاورز 

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز