طهماسب صلح‌جو: عنصر مهم و اساسی سینما مخاطب است

۱۴۰۱/۰۶/۲۱ - ۰۴:۵۷:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۵۸۰۲
طهماسب صلح‌جو: عنصر مهم و اساسی سینما مخاطب است
به مناسبت روز سینما با تهیه‌کنندگان، سینماگران، منتقدان و صاحبان سینما گپ و گفتی زدیم تا این روزهای سینمای ایران را با نگاهی بر اوضاع و احوال تولید، گیشه، تنوع ژانر و... بررسی کرده‌ایم که حاصل آن پیش روی شماست.

طهماسب صلح‌جو منتقد و کارشناس سینما در (روز ملی سینما) درباره اهمیت تماشاگر که مهمترین عنصر سینما محسوب می‌شود به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا گفت: ارزش سینما در واکنش‌های اجتماعی مردم است. پس بهتر است تماشاگر را دست کم نگیریم. متاسفانه دوستان ما این روزها استقبال مردم از سینما را عیب فیلم‌ها می‌دانند و مدام می‌گویند این فیلم عامه‌پسند است در صورتی که از نگاه من این مسئله حسن یک اثر سینمایی محسوب می‌شود. در طول تاریخ سینما همیشه مردم عنصر مهم و اساسی در سرنوشت سینما بوده‌اند. اگر با نگاهی دقیق و موشکافانه بررسی کنیم متوجه این امر می‌شویم که هر فیلمی که مورد پسند عامه مردم قرار گرفته است توانسته جریان‌سازی کند. 

او ادامه داد: هدف سینما فقط فیلم دیدن نیست. هدف تماشای دسته‌جمعی اثری است که گروهی دیگر آن را برای ما ساخته‌اند. برای مثال وقتی ما دسته‌جمعی به تماشای فوتبال یا فیلمی می‌نشینیم در واقع همنشین افرادی شده‌ایم که ممکن است دیگر هرگز آن‌ها را نبینیم ولی همین ارتباط باعث همراهی و همفکری می‌شود و احساسات مشترکی را در ما به وجود می‌آورد. این یک فرایند زیباست که نباید ارزش آن را دست کم گرفت.

این منتقد درباره جریان‌سازی در سینما گفت: هدایت سینما دست تماشاگران فیلم‌هاست. این مخاطبان سینما هستند که با حمایت از فیلمی باعث می‌شوند آن اثر تبدیل به جریان شود. البته برعکس این ماجرا هم وجود دارد. عدم استقبال مخاطب از اثری نشان‌دهنده این است که فیلم در جایگاه صحیحی قرار نگرفته است و نمی‌تواند به حیات خودش ادامه دهد. معتقدم هر شخصی که درباره سینما حرف می‌زند و اظهار نظری می‌کند در وهله اول باید حواسش به تماشاگر باشد. چون این تماشاگر است که سرنوشت یک فیلمنامه را تعیین می‌کند.

او در خصوص وضعیت این روزهای سینما عنوان کرد: سینما تازه به وجود نیامده است و مدیران امروزی هم سینما را اختراع نکرده‌اند. سینما با تمام پییچیدگی‌های که پیرامونش وجود داشته همیشه راه خودش را رفته است و وابسته به هیچ حزب و گروهی نشده است. آنطور که آمار نشان می‌دهد متاسفانه وضعیت سینما خیلی جالب نیست. البته پاندمی کرونا اوضاعرا آشفته کرد بنابراین باید این مسئله را هم در ارتباط مردم با سینما در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: بهتر است به این موضوع اشاره کنم وقتی صحبت از سینما و استقبال مردم  از آن می‌شود منظور این است که مردم از خانه‌هایشان بیرون بیایند و برای تماشای یک اثر پول بلیت بدهند و فیلم را در سالن‌های سینما تماشا کنند. این قضیه ربطی به فیلم ندیدن مردم ندارد. اتفاقا مخاطب فیلم‌ها را بسیار خوب دنبال می‌کند اما در خانه نه در سینما. این موضوعی است که به سینمادار، تهیه‌کننده و سایر عوامل ضربه می‌زند.

صلح‌جو در ادامه بیان کرد: حضور سینمای ایران در فستیوال‌ها و جشنواره‌های بزرگ سینمایی دنیا مهم است اما این موضوع در حاشیه‌ی سینما قرار دارد و جریانات دیگری را رقم می‌زند. معتقدم یک فیلمساز در درجه‌ی اول باید برای مردم کشور خودش فیلم بسازد حالا اگر در ادامه توانست در فستیوال‌ها هم دستاوردی داشته باشد بسیار خوب می‌شود. 

این منتقد سینما در پایان گفت: سینما یک جریان اجتماعی است. یعنی هرچه مردم از خانه‌هایشان بیشتر بیرون بیایند و در جامعه حضور پر رنگ‌تری داشته باشند در سینما تاثیرگذارتر خواهند بود و موجب جریان‌سازی و رشد اندیشه می‌شوند. تماشای فیلم در خانه ضد هدف اجتماعی و فرهنگی است که ذات سینما در خود دارد. البته این موضوع ربطی به مدیران ندارد. اینکه شخصی در کنج خانه فیلم تماشا می‌کند مقصرش مسئولان نیستند؛ تکنولوژی است که در جهان امروز حاکم است و مردم را از حضور در اجتماع به پستوی خانه‌ها کشانده است. 

خبرنگار: تبسم کشاورز

انتهای پیام/

 

نظر شما