اخبار و شخصیت های فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت؛

چه کسانی فیلم های جشنواره را انتخاب کردند!/آغاز بلیت فروشی جشنواره فجر/ بلاتکلیفی ابراهیم حاتمی کیا با حضرت موسی / وضعیت جدید مهران مدیری در نقش یک آیینه بین

۱۴۰۱/۱۰/۲۹ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۴۱۶۳
چه کسانی فیلم های جشنواره را انتخاب کردند!/آغاز بلیت فروشی جشنواره فجر/ بلاتکلیفی ابراهیم حاتمی کیا با حضرت موسی / وضعیت جدید مهران مدیری در نقش یک آیینه بین
در هفته ای که گذشت همه چیز معطوف به بازبینی فیلم های جشنواره و اخباری پیرامون بلیت فروشی و البته گمانه زنی بر سر داوران جشنواره فیلم فجر بود که در این میان آغاز بلیت فروشی بدون اطلاعات درباره فیلم ها در جای خود متفاوت بود. دلگرمی وزیر ارشاد برای برگزاری یک جشنواره پر و پیمان خبر از آن دارد که امسال جشنواره فیلم فجر می تواند در موقعیتی متفاوت اتفاقی ماندگار باشد.

گران هفته؛ سریال حاتمی کیا

  هزینه سریال حاتمی کیا؛ ۱۰ هزار میلیارد دلار، تومان یا ریال؟

شما که می‌خواستید دروغ بگید لااقل ۱۰هزارمیلیارد دلار می‌گفتید که باکلاس باشه و بتونید فحش آبدارتر بدید!

محمود رضوی تهیه کننده سریال تلویزیوی «موسی(ع)» با عصبانیت از شایعه شنیده شده درباره هزینه  به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا به پخش شایعه بودجه ده هزار میلیارد تومانی این سریال در فضای مجازی واکنش نشان داد.

احتمال اختصاص ردیف بودجه جداگانه برای این سریال در بودجه سالانه مصوب مجلس باعث شد برخی انتقاد کنند و بعد هم رقم‌هایی برای این سریال تخمین زده شد که یکی از آن‌ها بودجه ده هزار میلیارد تومانی برای تولید پروژه بود!

رضوی در توییتی نوشت: «‌حاکمی مردی را به هزار ضربه شلاق محکوم کرد. مرد گفت: ای حاکم، یا شلاق نخورده‌ای یا هزار نمیدانی چقدر است!

حالا داستان همین است یا سریال نساختید یا ۱۰هزار میلیارد نمی‌دانید چقدر است!

شما که می‌خواستید دروغ بگید لااقل ۱۰هزارمیلیارد دلار می‌گفتید که باکلاس باشه و بتونید فحش آبدارتر بدید!

دورهمی هفته؛  اعضای انتخاب جشنواره فیلم فجر۴۱

معرفی اعضای  انتخاب جشنواره فیلم فجر۴۱

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اعلام اسامی هیٲت انتخاب این دوره، از اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ تا پنجم بهمن ماه خبر داد.

 مجتبی امینی با اشاره به فضای خاص و ویژه برپایی این دوره جشنواره، گفت: امسال شرایط متفاوت آماده‌سازی فیلم‌ها و برنامه‌های اجرایی، سبب شد همکاران من در ستاد جشنواره، تلاش مضاعفی داشته باشند تا بتوانیم در بخش‌های مختلف، شاهد رویدادی مطلوب و کیفی باشیم. او در ادامه گفت: جشنواره چهل‌ویکم با شعار اخلاق، امید و آگاهی برگزار می‌شود و خوشبختانه بر اساس این چشم‌انداز و با مساعی مدیران فرهنگی و هنرمندان سینمای ایران، آثار خوبی به این دوره جشنواره رسیده است و حضور این فیلم‌ها یک جشنواره پرشور و پرنشاط را نوید می‌دهد.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر همچنین با معرفی اعضای هیٲت‌انتخاب جشنواره چهل‌ویکم گفت: هیٲت‌انتخاب این دوره را آقایان حبیب احمدزاده (نویسنده و کارگردان)، دکتر رضا پورحسین (استاد دانشگاه و مدیر فرهنگی)، روح‌الله سهرابی (نویسنده، کارگردان و مدیر کل اداره نظارت بر عرضه و نمایش آثار سینمایی)، محمدرضا شرف‌الدین (تهیه‌کننده)، پرویز شیخ طادی (نویسنده و کارگردان)، محمدرضا عباسیان (دبیر اسبق جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و فیلمساز) و محمدحسین نیرومند (مدیر فرهنگی و عضو شورای پروانه نمایش) به عنوان یک جمع باتجربه تشکیل می‌دهند که همدلانه و مسئولانه آثار را بازبینی کردند و زحمات شبانه‌روزی آنها در این مدت جای سپاسگزاری دارد. او ادامه داد: باید یک تشکر ویژه هم از تهیه کنندگان و فیلمسازان بابت تلاش‌ مثال‌زدنی‌‌شان برای رساندن فیلم‌ها به جشنواره در شرایط خاص داشته باشم چرا که امسال، اتفاقات رخ داده در جامعه، بر روند تولید آثار تاثیر گذاشته بود و همین شرایط هم، ما را به شکل اطلاع‌رسانی متفاوتی از همیشه رهنمون ساخت.امینی سپس به اعلام اسامی آثار سینمای کوتاه و مستند این دوره در اوایل بهمن اشاره کرد و درباره زمان نهایی اعلام آثار بخش مسابقه سینمای ایران گفت: امسال با توجه به آماده‌نشدن نسخه کامل برخی آثار برای بازبینی، تعداد بیشتری فیلم در فهرست نهایی قرار گرفته است.

بازبینی آثار رسیده به بخش سودای سیمرغ به پایان رسیده و با توجه به مهلت داده شده برای تحویل نسخه نهایی آثار، جلسه جمع‌بندی هیٲت‌انتخاب نهایتا تا ۵ بهمن ماه برگزار و اسامی آثار بخش مسابقه سینمای ایران -سودای سیمرغ رسما اعلام خواهد شد.

شایعه هفته ؛ آیا مهران مدیری ممنوع الکار است

مهران مدیری

مهران مدیری در فیلمی به کارگردانی محمود کلاری مدیرفیلمبرداری نامدار سینمای ایران و به تهیه‌کنندگی علی اوجی، مشغول بازی است.

برخلاف آنچه این روزها در شبکه های اجتماعی دست به دست می‌شود و اعلام می‌شود که مهران مدیری بعد از ویدیویی که در آن توضیح کامل در خصوص برنامه دورهمی داد کماکان ممنوع کار است باید گفت مهران مدیری ممنوع کار نیست و این روزها مشغول بازی در یک فیلم سینمایی است.

طبیعی است که تلویزیون شرایط کار را کم کم برای ستاره ها و سرمایه هایش مهیا کند تا به تولیداتی غنی تر از آنچه امروز در تلویزیون روی آنتن است برسیم با توجه به اینکه تعدادی از چهره‌های محبوب و معروف و کاربلد تلویزیون این روزها از رسانه ملی فاصله گرفتند و این مسئله روی کیفیت تولیدات تلویزیون هم موثر بوده است مهران مدیری هم می تواند یکی از گزینه های رسانه ملی برای ادامه فعالیت باشد.

مصاحبه ای که از مهران مدیری درباره عدم پخش برنامه دورهمی منتشر شد و سپس بعد از بازگشت از سفر خارجی اش با انتشار ویدیویی توضیحات کامل تری از او شنیدیم  می‌تواند به این شایعات خاتمه دهد اما نبودن او و عدم فعالیت  موثر وفعال در  شبکه های اجتماعی فرصت را ایجاد کرد تا درباره او وتصمیمی  که رسانه ملی و یا وزارت ارشاد برای او دارد دامن بزند اما حضور او در فیلم جدید محمود کلاری می تواند صحه ای باشد  بر این مدعا که مهران مدیری ممنوع الکار نیست.

مهران مدیری در فیلمی که با نام اولیه "تابستان همان سال" کلید خورده و در حال حاضر به "همچون در یک آینه" تغییر نام یافته است با بودجه سرمایه‌گذار بخش خصوصی جلوی دوربین رفته و مهران مدیری نقش یک آینه‌بین و رمال را در آن بازی می‌کند.

 

پر سر وصدای هفته ؛ بلیت‌فروشی مردمی جشنواره

جزئیاتی از بلیت‌فروشی مردمی جشنواره فیلم فجر/ قرعه‌کشی لغو می‌شود

پیش فروش بلیت‌های چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حالی از پایان هفته اول بهمن‌ماه آغاز می‌شود که بلیت‌ها بدون درج نام فیلم‌ها به‌فروش خواهد رسید.

در حالی که کمتر از سه هفته دیگر به آغاز بزرگ‌ترین رویداد سینمایی ایران زمان باقی‌مانده، هنوز فهرست فیلم‌ها راه‌یافته به این رویداد نهایی و منتشر نشده و هنوز همه‌چیز درباره ترکیب فیلم‌ها محدود به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است. هر چند به گفته وزیر ارشاد باید منتظر غافل‌گیری‌هایی در این زمینه هم باشیم.

یکی از مهمترین بخش‌های جشنواره فیلم فجر که هر ساله ارتباطی مستقیم با شوروحال میدانی این رویداد دارد، وضعیت میزبانی از علاقه‌مندانی است که خارج از کاخ اصلی جشنواره و در سینماهای مردمی به تماشای فیلم‌های راه‌یافته به این رویداد می‌نشینند.

پیش‌تر و درباره فرآیند پیش‌فروش بلیت‌های این دوره از جشنواره و حذف یکی از سامانه‌های فروش بلیت، نکاتی را مطرح کرده بودیم؛ فرآیندی که بنابر کسب اطلاع خبرنگار مهر از هشتم بهمن‌ماه به‌صورت رسمی کلید خواهد خورد.

پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره بدون نام فیلم

با آغاز پیش فروش بلیت‌های سینماهای مردمی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از هشتم بهمن‌ماه مخاطبان می‌توانند براساس جدول‌بندی‌های صورت گرفته اقدام به تهیه بسته‌های مورد نظر خود کنند و به احتمال زیاد بلیت‌هایی که پیش‌فروش می‌شود فاقد نام فیلم‌ها خواهد بود و تنها زیرگروه، سینما و سانس نمایش فیلم‌ها بر روی آن‌ها قید شده است.

از نکات دیگر اینکه در این دوره از جشنواره جدول اکران فیلم‌های بخش‌های اصلی در سالن اصحاب رسانه هم بدون برگزاری آیین قرعه‌کشی نهایی می‌شود و برهمین مبنا ترکیب و زمان‌بندی اکران فیلم‌ها در سینماهای مردمی هم تا زمان پیش‌فروش بلیت‌ها معین نخواهد بود.

مخاطبان علاقه‌مند به تماشای فیلم‌ها براساس بسته‌های اعلامی اقدام به تهیه بلیت خواهند کرد اما به احتمال زیاد از ترتیب تماشای فیلم‌ها تا روز آغاز رسمی جشنواره بی‌اطلاع خواهند بود.

ملاک چینش فیلم‌ها در جدول اکران؛ زمان تحویل نسخه نهایی

از آنجایی که فرآیند تولید برخی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره طولانی‌تر از موعد مقرر است و احتمال تأخیر در رسیدن برخی آثار به جشنواره به دلیل طولانی شدن فرآیند فنی وجود دارد، به همین دلیل هم جدول مرتبط با سالن اصحاب رسانه و هم جدول مربوط به اکران‌های مردمی همزمان با آغاز رسمی جشنواره نهایی خواهد شد و ملاک چینش آثار هم برمبنای زمان رسیدن نسخه‌های نهایی فیلم‌ها به دبیرخانه خواهد بود.

در این زمینه قرار بر این است که بخشی از سینماهای مستقر در مرکز شهر به جای میزبانی از مخاطبان مردمی به صنوف سینمایی اختصاص پیدا کند و میزبانی از مخاطبان مردمی جشنواره، بیشتر در پردیس‌های سینمایی متمرکز خواهد بود.

حالا باید دید هیأت انتخاب جشنواره امسال که هنوز اسامی‌شان به‌صورت رسمی اعلام نشده و در سکوت کامل خبری مشغول ارزیابی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره هستند، چه ویترینی را برای این رویداد تدارک خواهند دید و استقبال مخاطبان از این دوره از جشنواره با توجه به نامشخص بودن جدول اکران‌های مردمی تا روز برگزاری، به چه میزان خواهد بود؟

اتفاق هفته ؛ فروش فیلم هالیوودی در هند تاریخی شد

 

  فروش فیلم هالیوودی در هند تاریخی شد

با استقبالی که هندی‌ها از فیلم «آواتار: راه آب» به عمل آوردند این فیلم به پرفروش‌ترین فیلم هالیوودی تاریخ در هند بدل شد.

«آواتار: راه آب» با شکستن رکوردی که سال ۲۰۱۹ توسط «انتقام‌جویان: پایان بازی» رقم خورده بود، اکنون عنوان پرفروش‌ترین فیلم هالیوودی را از آن خود کرده است.

«آواتار: راه آب» جیمز کامرون با فروش ۴.۶ میلیارد روپیه (۵۶.۶ میلیون دلار) از فروش فیلم حماسی برادران روسو برای مارول با فروش ۴.۳ میلیارد روپیه (۵۳.۶ میلیون دلار) پیش افتاد.

اگر بخواهیم از زاویه موفقیت دیزنی در هند به ماجرا نگاه کنیم باید گفت از ۱۰ اکران موفق هالیوود در هند بیشترشان متعلق به این کمپانی هستند که شامل: «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» (۲۰۱۸) در رتبه سوم، «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (۲۰۲۱) در رتبه چهارم، «کتاب جنگل» (۲۰۱۶) در جایگاه پنجم، «شیر شاه» (۲۰۱۹) در رتبه ششم، «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» (۲۰۲۲) در رتبه هشتم و «آواتار» (۲۰۰۹) در رتبه نهم جای می‌گیرند. دو فیلم دیگری که ساخته دیزنی نیستند شامل «خشمگین ۷» یونیورسال (۲۰۱۵) در جایگاه هفتم و «دنیای ژوراسیک» (۲۰۱۵) در رتبه دهم هستند.

اما در میان فهرست ۱۰ فیلم پرفروش هند در طول تاریخ، همه فیلم‌ها هندی هستند و تنها ۲ فیلم هالیوودی به این میان راه پیدا کرده‌اند که شامل «آواتار: راه آب» در مکان هشتم و «انتقام‌جویان: پایان بازی» در رتبه دهم می‌شود. اگر «آواتار ۲» هنوز بتواند به فروش خود ادامه بدهد آن گاه رتبه هفتم را مال خود خواهد کرد که اکنون در اختیار «پی‌کی» راجکومار هیرانی در سال ۲۰۱۴ با بازی عامر خان است و در مجموع ۴.۷ میلیارد روپیه فروخته است.

تولیدات بزرگ هالیوودی به ویژه دنباله‌ها و فیلم‌های ابرقهرمانی در هند طرفدار زیادی دارند و به زبان‌ها محلی متعدد این سرزمین دوبله می‌شوند. پیش از همه‌گیری در سال ۲۰۱۹ آما فروش چنین فیلم‌هایی ۱۵ درصد باکس‌آفیس را به خود اختصاص می‌داد. این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۱۱ درصد رسید.

فقید هفته ؛زیباترین زن روی زمین درگذشت

لوئیجیا جینا «لولوبریجیدا» ستاره فیلم سینمایی «بمب‌افکن ایتالیایی» و «زیباترین زن روی زمین» در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

لولوبریجیدا که در حدود ۷۰ فیلم سینمایی از جمله فانفان لاتولیپ، شیطان را بران، بندباز و شب بخیر خانم کمپبل ایفای نقش کرده، در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ یکی از برجسته‌ترین بازیگران زن در اروپا به‌شمار می‌رفت.

او در کلینیکی در رم درگذشت و هیچ دلیلی برای مرگش عنوان نشده است.

ستاره ایتالیایی در ماه سپتامبر برای ترمیم استخوان رانش که بر اثر افتادن شکسته بود تحت عمل جراحی قرار گرفت، اما بهبود یافت.

170123923

جینا در نوجوانی به یادگیری مجسمه‌سازی و نقاشی پرداخت و در جوانی مدتی مدل بود. او نخستین بار نقش‌آفرینی در فیلم را در سال ۱۹۴۶ تجربه کرد و نخستین نقش مهمش را در سال ۱۹۵۰ در فیلم میس ایتالیا ایفا کرد.

این بازیگر مشهور ایتالیایی سه بار نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب و یک بار در سال ۱۹۶۱ به‌عنوان ستاره محبوب جهان برنده آن شد.

او در اواخر دهه ۱۹۷۰ فعالیت موفقیت‌آمیز خود را به عنوان یک عکاس خبری آغاز کرد و از مشاهیری نظیر پل نیومن، سالوادور دالی، دیوید کسیدی و تیم ملی فوتبال آلمان عکس گرفت و موفق به فراهم کردن یک گفتگوی اختصاصی دست اول با فیدل کاسترو شد.

170123921

لولوبریجیدا در سال ۱۹۷۳ مجموعه‌ای از آثار عکاسی خود با نام ایتالیا میا (Italia Mia) را منتشر کرد.

او در سال ۱۹۹۹ تلاشی ناموفق برای کسب یکی از کرسی‌های ایتالیا در پارلمان اروپا داشت. او از سوی حزب دموکرات‌های ایتالیا در این انتخابات نامزد شده بود. همچنین در انتخابات سال گذشته در ایتالیا که در سپتامبر برگزار شد، برای یک کرسی سنا رقابت کرد، اما برنده نشد.

این بازیگر و عکاس خبری ایتالیایی در سال‌های پایانی زندگی خود به عنوان فعال حقوق شهروندی شناخته می‌شد و در «بنیاد ملی ایتالیایی آمریکایی» (NIAF) فعالیت داشت.

170123924

لولوبریجیدا در فیلم ایتالیایی زبان زیباترین زن روی زمین به کارگردانی رابرت زی لئونارد (با نام مستعار زیبا اما خطرناک) بازی و جایزه بهترین بازیگر زن را در مراسم افتتاحیه جوایز دیوید دی دوناتلو در سال ۱۹۵۶ دریافت کرد.

او علاوه بر یک جایزه بفتا، در سال ۲۰۱۸، یک ستاره در پیاده روی مشاهیر هالیوود دریافت کرد.

حمایت هفته؛  عربستان از جانی دپ

  حمایت عربستان از جانی دپ

درام «ژان دو باری» با بازی جانی دپ از حمایت صندوق جشنواره فیلم «دریای سرخ» برخوردار ‌شد تا این پروژه تبدیل به اولین تولید مشترک عربستان و فرانسه شود.

 جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ عربستان اعلام کرد از درام تاریخی «ژان دو باری» با بازی جانی دپ که در فرانسه در حال ساخت است حمایت می‌کند.

مایوین کارگردان و فیلمساز فرانسوی ضمن کارگردانی فیلم، در نقش زن اصلی فیلم نیز بازی می‌کند و جانی دپ را در نقش لویی پانزدهم پادشاه قرن هجدهم فرانسه به تصویر می‌کشد.

سرمایه‌گذاری در این فیلم که بیش از نیمی از فیلمبرداری آن انجام شده از طریق بنیاد فیلم دریای سرخ، به معنی اولین محصول مشترک این جشنواره با فرانسه است.

این جشنواره اعلام کرده از سال ۲۰۱۹ که شروع به کار کرده تاکنون به مراحل تولید و پس از تولید ۱۷۰ فیلم از جهان عرب و آفریقا حمایت کرده است. این سرمایه‌گذاری جدید اما نشان دهنده تلاش این بنیاد برای فراتر رفتن از سطح منطقه است.

«ژان دو باری» ششمین فیلم مایوین است و خود وی با همکاری تدی لوسی-مودست و نیکلا لیویچی فیلمنامه آن را نوشت. این فیلم توسط نتفلیکس برای فرانسه خریداری شده و پس از اکران در سینماهای فرانسه روی پلتفرم استریم می‌رود.

روشن نشده که سرمایه‌گذاری عربستان در این فیلم چقدر و چگونه بوده، اما تاکید عربستان بر این بوده که بین‌المللی بودن فیلم و حمایت از زنان فیلمساز و تقویت روابط سینمایی عربستان و فرانسه از دلایل این همکاری بوده است.

هم‌زمان خبر دیگری نیز منتشر شد که حکایت از سرمایه‌گذاری عربستان در برنامه‌های سرگرمی کره داشت و «کاکائو انترتینمنت» که در کی‌پاپ، وبتون‌ها و محتوای آنلاین فعالیت دارد پنجشنبه اعلام کرد به میزان ۹۶۶ میلیون دلار از عربستان سعودی و سنگاپور حمایت مالی دریافت کرده است.

این کمپانی عظیم که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مدیریت استعدادهای کره‌ای است گفته قصد دارد به گسترش بین‌المللی خود به ویژه در آمریکای شمالی بیشتر توجه کند.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز