همزمان با روز جهانی صلح

درناهای کاغذی بر فراز خانه هنرمندان پرواز می‌کنند/ سیمرغ شمایید

۱۳۹۵/۰۶/۳۰ - ۰۹:۳۶:۴۹
کد خبر: ۴۵۹۲۶۰
درناهای کاغذی بر فراز خانه هنرمندان پرواز می‌کنند/ سیمرغ شمایید
امروز ۳۰ شهریور ساعت ۱۷ همزمان با روز جهانی «صلح» درناهای کاغذی بر فراز آسمان پارک هنرمندان به پرواز در می آیند.

به گزارش خبرگزاری برنا، مجید آهنگ مدیر جشنواره «درناهای کاغذی» (سیمرغ شمایید) درباره برپایی این جشنواره این که این روزها همزمان با برپایی جشنواره «هنر برای صلح» در خانه هنرمندان ایران برپاست، گفت: درنا سمبل روز جهانی صلح است و به داستان معروف ساداکو ساساکی برمی گردد که هنگامی که بمب به هیروشیما برخورد کرد توسط موج حاصل از انفجار به بیرون از پنجرهٔ خانه‌اش پرتاب شد اما زنده ماند. او به دلیل قرار گرفتن در معرض تشعشعات اتمی به بیماری لوسمی مبتلا شد و به بیمارستان صلیب سرخ در نزدیکی محل زندگیش منتقل شد و بالاخره در فوریهٔ ۱۹۵۵ بیماری او تشخیص داده و او بستری شد.

وی ادامه داد: ساداکو در دوران بیماری هیچ گاه امیدش را از دست نداد و بر اساس یک افسانه ژاپنی که می گوید اگر هزار درنای کاغذی بسازید به آرزوی خود می رسید شروع به ساخت درنا کرد اما فقط توانست ۶۴۴ درنا بسازد. پس از مرگش دوستانش شروع کردند به ساخت درنای کاغذی تا این عدد را به هزار برسانند و بعد نامه ای درباره این موضوع به سازمان ملل ارسال کردند و از آن پس درنا نماد صلح در جهان شد.

آهنگ در ادامه اظهار کرد: ما در موسسه خود که به ترویج هنر خلاق «اوریگامی» می پردازیم تصمیم گرفتیم در کنار باقی کشورهای دنیا که هر سال در روز جهانی صلح به ساخت هزار درنا می پردازند این جشنواره را راه بیندازیم اما از آنجا که ما ایرانیان مردم صلح طلبی هستیم ساخت هزار سیمرغ را با توجه به افسانه ایرانی سیمرغ به ساخت سی هزار درنا تغییر دادیم. شعارمان هم در این جشنواره این است که «سیمرغ شمایید-یگانه شوید».

دبیر جشنواره «درناهای کاغذی» (سیمرغ شمایید) ادامه داد: ما سال هاست روی هنر اوریگامی کار می کنیم که نوعی کاردستی است که شما اشکالی را با کاغذ و با هر دو دست می سازید. وقتی یک کار هنری با دو دست انجام می دهید در واقع هر دو نیم کره مغز شما فعال می شود و اگر شما ۵ تا ۷ دقیقه زمان برای ساخت چند درنا بگذارید به نوعی آرامش درونی می رسید. شعار ما هم این است که ابتدا باید با خودتان به صلح برسید. امسال هم حرف اصلی ما در این جشنواره این است که این درناها را به کسانی هدیه بدهید که دوستشان دارید.

وی درباره شیوه اجرایی این جشنواره نیز توضیح داد: ما در صفحه مجازی خود فراخوانی دادیم و هر کس اعلام آمادگی می کرد ما برای او ۱۲ کاغذ مخصوص ساخت درنا می فرستادیم که ۱۱ برگ دست خودشان می ماند تا درناهایی را که با آن می سازند به دیگران هدیه بدهند و باید یک درنا را همراه با آرزویی که داشتند برای ما می فرستادند.

او در پاسخ به اینکه به نظر می رسد تنها ۳۰ درصد تلاش گروه اجرایی جشنواره این روزها در خانه هنرمندان به نمایش در آمده و بحث هایی مثل بیان آرزوها و یا نمایش تعداد بیشتری درنای کاغذی که بتواند تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارد مغفول مانده است، بیان کرد: ما کاملا به دور از هر منفعت طلبی فعالیت می کنیم و از حاشیه هم خود را دور نگه می داریم. درست است که ۷۰ درصد فعالیت ما مغفول مانده است اما خوشحالیم در کنار جشنواره «هنر برای صلح» جشنواره ما هم برپا شد تا در راستای همان شعار «یگانه شوید» گام برداریم. ارگان ها و نهادها از ما حمایت نمی کنند و تنها از حرکت های اقتصادی حمایت می شود و موضوعات فرهنگی صرف حمایت نمی شود.

آهنگ ادامه داد: قرار بود حتی تعدادی از آرزوهایی که به دستمان رسیده بود برآورده کنیم و در سایت خود قرار دهیم اما در توانمان نبود. در حال حاضر امکان ما در همین حد بود و خوشحالیم با پیام «حال خوب را انتقال دهیم» با مخاطب ارتباط برقرار می کنیم.

وی در پایان گفت: امروز ۳۰ شهریور ساعت ۱۷ همزمان با روز جهانی صلح، درناهای کاغذی بر فراز آسمان پارک هنرمندان به پرواز در می آیند و این هم یک حرکت سمبلیک در همراهی با مردم دنیا در راستای رساندن پیام «آرزوی صلح » است. ما ملت صلح طلبی هستیم و کاش می شد روی این موضوع بیشتر کار تبلیغاتی انجام دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز