معاون وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی «پیش رو»:

برگزاری آزمون تیزهوشان و طرح سمپاد حذف نمی شود/ انتقال آزمون به دوره دوم متوسطه

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۱۵:۰۸:۳۵
کد خبر: ۶۸۸۴۲۰
برگزاری آزمون تیزهوشان و طرح سمپاد حذف نمی شود/ انتقال آزمون به دوره دوم متوسطه
دکتر حکیم زاده، معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تکذیب شایعه حذف طرح سمپاد، از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی پیرامون بهبود این طرح خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ این برنامه که در روز یکشنبه مورخ 20 اسفندماه 96 میزبان دکتر سعید اسلامی عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علامه طباطبائی بود، با رویکرد مخالفت با حذف طرح سمپاد، به بررسی زوایا و اهمیت  اجرای این طرح در نظام آموزشی کشور پرداخت.

برگزاری آزمون استعداد درخشان پایه ششم، در تناقض با ارزشیابی کیفی

در ابتدای این برنامه، دکتر رضوان حکیم زاده، معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ارتباط تلفنی زنده با «پیش رو» شایعه حذف طرح سمپاد را تکذیب کرد و با اشاره به این موضوع که «تربیت» محور اصلی برنامه های آموزش و پرورش است اظهار کرد: برگزاری آزمون استعداد های درخشان در پایه ششم، در تناقض آشکار با ارزشیابی کیفی توصیفی بود و تاثیرات منفی و آزاردهنده ای برای دانش آموزان و خانواده های آن ها در پی داشت.

وی افزود: با جلسات کارشناسی در شورای عالی آموزش و پرورش به این نتیجه رسیدیم که برگزاری این آزمون را به دوره دوم متوسطه انتقال دهیم.

در ادامه دکتر حکیم زاده در پاسخ به اظهارات دکتر اسلامی اظهار داشت: ما در کارگروه های مختلف، برنامه توسعه انسانی 10 کشور برتر دنیا را بررسی کرده ایم و به نتیجه رسیده ایم که آن ها مدارس جداگانه ای برای استعداهای درخشان ندارند.

مقایسه ایران با کشور های پیشرفته اروپایی نادرست است

دکتر سعید اسلامی با اشاره به اینکه نظام آموزش و پرورش کشور به این نتیجه رسیده که در گذشته سیستم صحیحی برای تشخیص استعداد ها نداشته است، گفت: اصلی ترین دلیل این موضوع کمبودهای جدی در برنامه بودجه کشور است که متاسفانه در نتیجه آن، مدارس نقش درستی درشناخت صلاحیت استعدادی دانش آموزان ایفا نمی کنند.

دکتر اسلامی در ادامه اظهار داشت: اساساً مقایسه ایران با کشورهای پیشرفته اروپایی، مقایسه ای نادرست است زیرا کشوری مانند فنلاند سالانه 11 میلیارد یورو برای حدود 600 هزار دانش آموز، بودجه اختصاص میدهد که این رقم در ایران برای 15 میلیون ، 35 هزار میلیارد تومان است.

منتقد افزایش تعداد مدارس استعدادهای درخشان هستم

در بخش پایانی برنامه، دکتر سهراب پور، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان روی خط برنامه آمد و بیان کرد: این موضوع که نخبه پروری باعث خروج آنها از کشور میگردد، بسیار نادرست است و خروج از کشور برای ادامه تحصیل اتفاق ناخوشایندی نیست بلکه باید شرایط فعالیت نخبگان را پس از اتمام تحصیلشان در بازگشت به کشور فراهم کنیم.

وی با انتقاد از افزایش تعداد مدارس استعداد های درخشان، افزود: ورودی دانشگاه های برتر کشور، عموماً همین دانش آموزان استعداد های درخشان هستند که با یک برنامه اصولی و جامع، می توان زمینه ساز پیشرفت نخبگان را فراهم نمود.

گفتنی است برنامه «پیش رو» به تهیه کنندگی سید رامین موسوی، یکشنبه ها ساعت 21:30 به صورت زنده ازشبکه چهار سیما پخش می شود و در صدد است با سوال هاى اساسى از دست اندرکاران، متخصصان و متولیان فرهنگى کشور، چالش هاى فرهنگی پیش روی کشور و اساسى ترین مسائل ایران امروز را واکاوى کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز