آیا می‌دانید بازیگران بیکار چگونه امرار معاش می‌کنند؟!

۱۳۹۸/۰۸/۲۸ - ۰۴:۰۶:۰۰
کد خبر: ۹۲۵۶۸۱
آیا می‌دانید بازیگران بیکار چگونه امرار معاش می‌کنند؟!
مجتبی احمدی- دبیر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا

در دو هفته اخیر مصاحبه‌های بسیاری در رسانه‌های مختلف به چشم خورد که خبر از کم کاری و بیکاری بسیاری از بازیگران سینما و تلویزیون در سنین مختلفی داد. در واقع به‌رغم اینکه بسیاری از تولیدات در سینما و تلویزیون راه افتاده با این حال شاهد این مسئله هستیم که بسیاری از خانواده سینما مشغول به کار نیستند.

اگرچه بالا رفتن دستمزد بازیگران باعث شده بسیاری از تهیه کنندگان به سراغ بازیگران تازه کار یا حتی نابازیگران بروند و البته این اتفاق مستقیما به شرایط اقتصادی پروژه ها برمی گردد اما در عرصه بازیگری این روزها شرایط کمی بغرنج به نظر می رسد.

بازیگران در سنین مختلف خبر از کم‌کاری‌های چندماهه و حتی بیش از یک‌سال می‌دهند و این مسئله در  وضعیتی که حمایت چندانی از این گروه هنرمند نمی‌شود صدمات جبران ناپذیری را به عرصه هنر وارد خواهد کرد.

در واقع جدا از  اهالی سینما و خانواده تلویزیون در گروه تولید که از کم‌کاری‌هایشان در این مدت گلایه داشتند، باید گفت در حوزه بازیگری ماجرا کمی پیچیده‌تر است. چراکه بازیگران به دلیل چهره شناخته شده‌شان نمی‌توانند دست به هرکاری بزنند و عملا این مسئله بر روند معیشتی آنها تاثیر گذاشته و نیاز است با آنها و وضعیت حرفه‌ای‌شان نگاهی جدی‌تر شود.

بدیهی است تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون می‌توانند حتی‌المقدور این ماجرا را مدیریت کنند. جدا از تعداد بازیگرانی که معمولا در کارهای مختلف تکرار می شوند و معمولا در طول سال با یک گریم ثابت در آثار مختلف می چرخند می‌شود با یک تقسیم‌بندی مشخص سراغ بازیگران کم کار نیز رفت و با حداقل‌های فرصت ایجاد کار آنها را نیز در حرفه مورد علاقه‌شان که سال‌ها برای آن زحمت کشیده‌اند، به امنیت شغلی رساند.

فراموش نکنید بسیاری از بازیگرانی که سال‌ها با آنها خندیده‌ایم و اشک ریخته‌ایم در موقعیت فعلی به دلیل عدم امنیت شغلی حتی در زندگی خانوادگی‌شان دچار مخاطراتی شده‌اند که نیاز است به آنها توجه بیشتری شود و حتی مسئولان مربوطه را در این امر دخیل کرد. قطع به یقین تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون هم می‌توانند در این امر نقش موثری داشته باشند.

نظر شما