بهنام بهزادی مطرح کرد؛

خطر ورود مافیای پخش به شبکه نمایش خانگی!

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۰۱:۲۹:۰۰
کد خبر: ۹۹۰۳۴۹
خطر ورود مافیای پخش به شبکه نمایش خانگی!
بهنام بهزادی که سابقه کارگردانی فیلم‌هایی چون «تنها دوبار زندگی می‌کنیم»، «قاعده تصادف»، «وارونگی» را در کارنامه خود دارد از نمایش آنلاین فیلم‌های سینمایی در شبکه نمایش خانگی استقبال کرد و این راه‌کار را برای بازگشت سرمایه اهالی سینما مفید دانست.

بهنام بهزادی، کارگردان سینما که سال گذشته با فیلم «من می‌ترسم» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، با استقبال از نمایش آنلاین فیلم‌های سینمایی در وضعیتی که سینماها تا مدت‌زمان نامعلومی تعطیل هستند، به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: «پیشنهاد اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی خوب و قابل توجه است. با در نظر گرفتن این‌که مشخص نیست چه زمانی به شرایط عادی بازمی‌گردیم و از آن مهم‌تر امروز نیاز به تولید و محتوای تازه از هر زمانی برای مخاطبان پررنگ‌تر شده است، به نظر می‌رسد پیشنهاد نمایش خانگی فیلم‌های سینمایی می‌تواند ایده خوبی باشد چرا که سرمایه اهالی سینما راکد نمی‌ماند و مخاطبان می‌توانند در روزهای قرنطینه آثار جدید سینما را ببینند.»

بهزادی در ادامه به معایب این طرح و حضور مافیای پخش در مسیر اکران آنلاین پرداخت: «دو نکته وجود دارد: ابتدا این‌که ساز و کار توزیع دیجیتال طوری هست که مورد سودجویی قرار نگیرد؟ و فیلم در فضای مجازی منتشر نشود. نکته مهم‌تر هم مافیای توزیع فیلم است که تا پیش از این چرخه نمایش سینماها را به طور انحصاری در اختیار داشتند و امیدوارم این اتفاق در چرخه نمایش آنلاین رخ ندهد.»

این فیلمساز درمورد نمایش فیلم‌های سینمایی در سالن‌ها سینما و مخالفت برخی از فیلمسازان با نمایش آنلاین آثارشان گفت: «این ایده که فیلم سینمایی برای سینما ساخته می‌شود واقعیت دارد. در روزگاری که حتی برخی سریال‌ها هم انگار برای پرده بزرگ ساخته شده‌اند، چاره‌ای وجود ندارد و باید این در را برای سینمای خودمان باز کنیم، به امید اینکه به زودی شرایط به حالت عادی خود بازگردد.»

بهزادی در ادامه گفت: «تمام آن‌چه در سینما به عنوان آزمون و خطا رخ می‌دهد باید در راستای میل به سمت بازگشت سرمایه باشد. فیلم‌هایی که با هزینه بخش دولتی ساخته می‌شوند و وارد حیطه نمایش آنلاین می‌شوند، حتی اگر که به فروش خوبی هم نرسند، ریسکی سازندگان‌شان را تهدید نمی‌کند. نکته دیگری که وجود دارد و با توجه تفاوت اکران آنلاین با پخش در شبکه خانگی، جدیت نهادهای ذی‌ربط در جلوگیری از هرگونه سواستفاده از آثار است. همان‌طور که با جدیت جلوی ورود مسائل حساس سیاسی و اجتماعی که علاقه‌ای به آن ندارد در رسانه‌ها و تولید‌های هنری گرفته می‌شود، باید در قبال این موضوع هم حساسیت وجود داشته باشد و صیانت از آثار هنری را وظیفه خودشان بدانند.»

او در آخر گفت: «با احتیاط و امیدواری حاضرم فیلمم را در شبکه نمایش خانگی نمایش بدهم و حتی مذاکراتی هم در این‌باره داشته‌ام اما باز هم تاکید می‌کنم که دو موضوع بسیار مهم وجود دارد: رسانه‌های خانگی آزمون و خطا را عهده‌دار بشوند و ریسک این تصمیم متوجه فیلم و صاحبان آن نشود. مسئله دوم هم این است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن این طرح، ما با یک مافیای جدید مواجه نشویم که سهم زیادی از این جریان را به خودشان اختصاص بدهند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز