مظفر شجاعی فعال حوزه ادبیات:

کتاب صوتی موجب خوانش صحیح متون کلاسیک می‌شود

۱۳۹۹/۰۲/۲۴ - ۰۵:۵۸:۰۰
کد خبر: ۹۹۳۳۴۵
کتاب صوتی موجب خوانش صحیح متون کلاسیک می‌شود
مظفر شجاعی، فعال حوزه ادبیات، معتقد است: کتاب صوتی در اوقات فراغت، در طول مسیر و رانندگی، توی ترافیک و زمانی که خستگی کار روزانه مجال مطالعه نمی‌دهد، و هر زمانی که به هر دلیل دیگر فرصت خواندن وجود ندارد، می‌تواند جای کتاب را بگیرد و مورد استفاده قرار بگیرد.

مظفر شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در مورد مخاطبان کتاب‌های صوتی گفت: «عده‌ای به شنیدن عادت کرده‌اند و قصه شنیدن را بیشتر از خواندن دوست دارند، مخصوصا اگر کتاب با صدای نویسنده منتشر شده باشد و یا صداهای آشنا آن را خوانده باشند. به نظرم این هم خودش یک مزیت است.»

او با اشاره به گویا شدن ادبیات کلاسیک و خوانش صحیح ای متون هم گفت: «فکر می‌کنم هر پدیده جدید جای خودش را باز می‌کند و در مورد کتاب دیجیتال و گویا هم همین قانون وجود دارد و این اتفاق موجب نمی‌شود که نسخه چاپی کتاب کنار برود. اتفاقی که برای کتاب‌های صوتی افتاده و ما آن را با جدیت در انتشارات دنبال می‌کنیم، انتشار متون کهن به صورت گویا است. اعتقاد ما برا این است که این موضوع موجب نزدیکی نسل جدید به ادبیات کلاسیک و البته خوانش صحیح از آن‌ها می‌شود. ما این ضرورت را احساس کردیم چرا که گاهی حتی در رسانه‌‌های رسمی نیز خوانش غلطی از بعضی از کتب قدیمی مشاهده کردیم.»

شجاعی که یکی از دست‌اندرکاران چاپ کتاب در انتشارات نیستان است، در ادامه به فعالیت‌های این نشر اشاره کرد و گفت: «به همین دلیل همراه با همکاران‌مان در نشر نیستان، سراغ کتاب‌های «بوستان» از سعدی، «مثنوی معنوی» از مولوی، تاریخ بیهقی و چند کتاب دیگر رفتیم و تا این لحظه «بوستان» و دو دفتر از «مثنوی معنوی» با صدای استاد ساعد باقری آماده انتشار شده است.»

او در ادامه گفت: «همچنین هشتاد عنوان از کتاب‌های جدید انتشار نیستان را به صورت گویا آماده انتشار کرده‌ایم و برای سال آینده این تعداد به پانصد کتاب خواهیم رساند که شامل کتاب‌هایی با صدای نویسندگان آنهاست. اولویت ما کتاب‌های جدید و پرمخاطب است و آنها را برای انتشار به اپلیکیشن‌های فعال در این حوزه و سایت‌های رسمی خواهیم سپرد.»

این فعال حوزه کتاب در مورد استقبال از کتاب‌های گویا گفت: «استقبال از کتاب‌های گویا در ماه‌‌های اخیر و طبق محاسبات ما تقریبا ده برابر شده است و این موضوع نشان از توجه مخاطب به کتاب‌های صوتی دارد.»

شجاعی در پایان گفت: «باز هم تاکید می‌کنم پدیده کتاب گویا و دیجیتال محاسن و معایبی دارد و نمی‌تواند برای بسیاری جای کتاب چاپی را بگیرد و به عنوان مکمل در کنار آن می‌نشیند و برای اوقات فراغتی است که فرصت مطالعه وجود ندارد. این دو پدیده تازه هستند و جای خودشان را میان مخاطبان ادبیات باز خواهند کرد و طرفداران بیشتری پیدا خواهند کرد. این پدیده مشکلی برای کتاب چاپی ایجاد نخواهد کرد و چون حال و هوا و فضای دیگری دارد و برای زمانی است که مخاطب بخواهد چیزی بشنود.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز