رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین:

استقلال وکلا در آستانه نابودی/ مجلس نگذارد با زیرسوال رفتن استقلال وکلا یک فاجعه قانونگذاری رخ دهد

۱۴۰۰/۰۵/۲۰ - ۱۷:۲۶:۵۳
کد خبر: ۱۲۱۸۹۵۹
استقلال وکلا در آستانه نابودی/ مجلس نگذارد با زیرسوال رفتن استقلال وکلا یک فاجعه قانونگذاری رخ دهد
رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین گفت: در صورت تأیید طرح اصلاح موادی از قانون سیاست کلی اصل ۴۴ و احتساب وکالت به عنوان کسب و کار و صدور پروانه خارج از مجموعه کانون وکلا ، استقلال وکیل از بین رفته و فاجعه ای بزرگ در قانون گذاری صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ سید محمد حسینی روز چهارشنبه به مناسبت روز خبرنگار در نشست با اصحاب رسانه ضمن گرامیداشت سالروز شهادت شهید صارمی که بنام روز خبرنگار تعیین شده است گفت: خبرنگاران با رسالت سنگینی که بر عهده دارند با مخاطرات و سختی های زیادی مواجهند که باید قدردان شما در تنویر افکارعمومی و آگاه سازی جامعه باشیم.

وی اضافه کرد: خبرنگاری یک هنر و عشق است و در ایجاد روحیه عدالت خواهی نقش شما کلیدی است و براستی جامعه آگاه و مردمی که به اطلاعات به روز دسترسی دارند و به حقوق خود واقفند حتما از سلامت وامنیت بالایی برخوردار خواهند بود.

حسینی تصریح کرد: نقش رسانه ها در ایجاد شفافیت و جلوگیری از رانت و فساد برجسته است و همانگونه که شما در آگاهی از حق مردم و انعکاس واقعیت ها نقش دارید، وکلا نیز در احقاق حقوق مردم نقش آفرین هستند و این قرابت و وجه مشترک ارزشمند است.

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین یادآورشد: اگر رسانه ها بتوانند اطلاعات عمومی و حقوقی مردم و جامعه را بالا ببرند تا مردم به حقوق خود اشراف داشته باشند به همان میزان به تقویت امنیت جامعه کمک شده و از انحراف هم جلوگیری خواهد شد.

image_2021_8_11-12_27_57_55_Xg4

وی اضافه کرد: وکلا در احقاق حق و رسانه ها در ایجاد روحیه عدالت خواهی نقش اساسی دارند و در این میان در عرصه رسانه و هم جایگاه وکالت به شدت به استقلال نیازمندیم تا ماموریت ها بخوبی انجام شود.

حسینی بیان کرد: باید اذعان کرد شغل وکالت هم که دفاع از حقوق مردم محسوب می شود در واقع نوعی عشق و علاقه است و با تحمل سختی های فراوان و مشکلات مالی و معیشتی همراه است و هیچگاه وکلای ما در سخت ترین شرایط هم از رسالت سنگین خود دست برنمی دارند.

رسیدگی سالانه به 1500 پرونده تسخیری

حسینی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در کانون وکلا تصریح کرد: بر خلاف آنچه که برخی تصور می کنند رشته وکالت پولساز است اما متاسفانه به دلایل مختلف بخش زیادی از وکلا بویژه وکلای جوان و بانوان ما با مشکل اشتغال روبرو هستند و در معیشت چالش جدی دارند.

وی گفت: هنوز استفاده از وکیل در میان مردم و محاکم جا نیفتاده و فرهنگ نشده است و به طور میانگین حدود 10 درصد پرونده ها وکیل دارند و با توجه به تعداد زیاد وکلای موجود بسیاری بسختی امرار معاش می کنند.

1417175_349

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین یادآورشد: در این میان بخش عمده ای از فعالیت وکلا به صورت رایگان در قالب مشاوره های حقوقی، وکالت تسخیری و معاضدتی به صورت رایگان انجام می شود تا کسی از این خدمات محروم نماند اما وکلا با محدودیت مالی شدید مواجهند.

وی اظهارداشت: به طور میانگین ماهانه 80 پرونده تسخیری در استان داریم و برای نمونه اطفال زیر 18 سال حتما باید در دادگاه با حضور وکیل به پرونده آنها رسیدگی شود که معمولا این خدمات رایگان است.

حسینی بیان کرد: درحوزه تسخیری هم علیرغم این که دولت ردیف بودجه برای آن تعریف کرده که باید هزینه را تامین کند اما عملا پرداختی صورت نگرفته و در پرونده های معاضدتی هم تقریبا وکالت ما رایگان است و افراد ناتوان از پرداخت آن هستند. 

وی اضافه کرد: به طور میانگین ماهانه 30 پرونده معاضدتی و سالانه 1500 پرونده وکالتی به صورت رایگان توسط اعضای کانون وکلای دادگستری استان انجام می شود که در این راستا مشاوره حقوقی هم داریم و هر روز دو نفر از وکلای کانون با حضور در دادسرا، محاکم شهرستان ها روزی 5 ساعت مشاوره رایگان به افراد نیازمند در محاکم و ادارات بهزیستی و کمیته امداد ارائه می دهند.

ارائه 20 هزار ساعت مشاوره رایگان توسط کانون وکلا/ 750 وکیل عضو کانون استان

حسینی در ادامه تصریح کرد: به طور میانگین حدود 20 هزار «نفر ساعت» مشاوره رایگان در دادگاهها، محاکم، کمیته امداد و بهزیستی ارایه می شود و در این میان وکلای تبیینی هم داریم تا احقاق حق صورت گیرد.

وی افزود:  در حال حاضر در استان 750 نفر وکیل در کانون وکلای دادگستری استان عضویت دارند که حدود 40 درصد آنها را بانوان تشکیل می دهند.

تعداد وکلای استان بیش از نیاز جامعه/ 20 درصد وکلا قادر به تمدید پروانه خود نیستند

حسینی اضافه کرد: در حال حاضر به طور میانگین سالانه 100 وکیل به مجموعه خانواده وکلای استان اضافه می شود که بیشتر از نیاز و تقاضای جامعه است و چون همچنان فرهنگ استفاده از وکیل فراگیر و همگانی نشده به همین دلیل بسیاری از وکلای ما( بویژه زنان و جوانان) بیکار هستند و در حال حاضر 20 درصد وکلای استان هم قادر به تمدید پروانه خود نیستند.

3099622

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین یادآورشد: جذب بی رویه وکیل و اجباری شدن وکیل در دستگاه قضا از چالش های مهم این عرصه است و اگر برای آن تدبیر نشود بدون تردید در آینده با چالش های جدی تری مواجه خواهیم شد.

حسینی گفت: اگر تعداد پرونده های ارجاعی به وکلا بالا برود حتما هزینه دریافتی کمتر می شود و با حضور وکیل می توان از اطاله دادرسی و روند تشکیل برخی پرونده های غیرضروری جلوگیری و در هزینه های نظام و مردم صرفه جویی و هم مشکلات مردم در اطاله دادرسی و هم ‌مشکل معیشت وکلا را حل کرد.

لرزان شدن استقلال وکلا، سقوط حق دفاع از مردم/ استقلال وکلا را نابود نکنیم

حسینی در ادامه از مهمترین دغدغه و مشکل کانون وکلا صحبت کرد و گفت: مهمترین ویژگی و شاخصه یک وکیل مانند یک خبرنگار استقلال رای آن است و اگر آن را دچار خدشه کنیم نمی توان از حق موکل دفاع کرد و به جاری شدن عدالت و رفع ظلم امیدوار بود.

وی اظهارداشت: اخیر طرح « تسهیل در صدور برخی مجوزهای کسب و کار» مصوب کمیسیون مجلس برای به اصطلاح تحقق جهش ورونق تولید در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که با تصویب آن « فاتحه استقلال وکلا» خوانده می شود.

حسینی گفت: تصویب این طرح یک فاجعه در قانون گذاری ایران خواهد بود و با حذف و کم رنگ شدن استقلال وکلا عملا جسارت و ابزار دفاع همه جانبه از وکلا گرفته شده و دست بسته خواهیم شد و این روند بسیار نگران کننده و فاجعه بار است.

3333

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین یادآورشد: شورای نگهبان طرح اصلاح مواد 1 و 7 قانون سیاست‌های کلی اصل 44 را تأیید کرده و با تأیید این طرح، وکالت در زمره کسب‌ وکارها به حساب آمده و اختیارات کانون‌های وکلا که سال‌ها با ظرفیت‌گذاری در آزمون از صدور مجوزهای بیش از نیاز  برای وکلای جدید به دلیل اشباع بازار، خودداری می کردند لغو شده و دستگاه قضایی هم می تواند براحتی بدون توجه به ظرفیت جامعه نسبت به صدور پروانه وکالت اقدام کند که نگران کننده است.

وی بیان کرد: البته همه نمایندگان استان از جمله دکتر سیاهکلی و خانم محمد بیگی، مهندس رحمانی و دکتر عباسپور اعلام کرده اند با این طرح مخالفند و کمک خواهند کرد تا این طرح تصویب نشود و ما هم باور داریم کسی که ابتدایی ترین دانش حقوقی را داشته باشد هرگز زیر بار این طرح چالش برانگیز نخواهد رفت.

حسینی گفت: اگر ماهیت استقلال خبرنگاران گرفته شود دیگر جسارت و شهامتی برای بیان مشکلات، انتقاد، راهکار و افشاگری و آشنا کردن مردم به حقایق باقی نمی ماند و خبرنگاری مجیزگو و بله قربان در نقش روابط عمومی دستگاه خواهیم داشت و در وکالت هم اگر این استقلال گرفته شود عواقب سنگینی نصیب مردم و جامعه خواهد شد.

مجامع بین المللی ما را زیر سوال خواهند برد

حسینی اظهارداشت: اگر استقلال وکلا گرفته شود دیگر قادر به انجام رسالت خود نخواهیم بود و آینده ای نگران کننده و خطرناک در انتظار خواهد بود زیرا آزادی بیان و حق دفاع از حقوق مسلم انسان هاست که نباید خدشه دار شود زیرا هزینه های دیگری به جامعه تحمیل خواهد کرد.

وی گفت: هر ایرانی حق دارد در محاکم حاضر شود و با وکیل از حقوق خود دفاع کند و ترسی از رسیدگی به پرونده خود نداشته باشد و بداند قانون در موردش رعایت می شود و امیدواریم با حضور حجت الاسلام اژه ای در ریاست قوه قضاییه بتوان این موضوع را به سرانجام رساند و همچنان استقلال وکیل را حفظ و نگرانی ایجاد شده را برطرف کرد.

جذب کارآموز با کمترین حد نصاب نگران کننده است

حسینی با اشاره به چالش دیگر کانون وکلا اظهارداشت: موضوع دیگر نحوه جذب کارآموزان وکالت با کمترین حد نصاب نمره در آزمون است که می تواند به اقتدار و تخصص و توانمندی وکلا آسیب زده و زمینه حضور وکلایی کم دانش و کم توان را رقم بزند که این هم یک آسیب جدی در این عرصه است.

وی گفت: جذب بیش از نیاز وکیل و آسان گیری در ورود وکیل می تواند به ضعف جدی در دفاع قانونی و مستدل از حقوق مردم و ورود دلالی و رانت بازی و فساد در نهاد وکالت را موجب شده و آسیب رسان این عرصه شود.

حسینی اضافه کرد: طرح هایی که بدون نگاه کارشناسی در مجلس مطرح می شود چالش برانگیز شده و این که به بهانه اشتغال و رفع بیکاری تلاش شده با جذب کسانی که توان تخصصی لازم را ندارند این خلا در آمارها جبران شده و به جای دیپلم یا لیسانس و کارشناس بیکار از این پس باید شاهد «وکلای بیکار: در جامعه باشیم که نگران کننده است.

image_2021_8_11-18_4_3_864_M1b

وی اظهارداشت: بدون تردید اگر استقلال نهاد وکالت در معرض اضمحلال و نابودی قرار گیرد شاید در ظاهر استقلال وکیل حفظ شود اما در عمل هیچ اختیار و اقتدار و جسارتی در وکیل باقی نخواهد ماند و یکی از محل هایی که مجامع بین المللی می توانند ما را زیر سوال ببرند همین عرصه است که هزینه سنگینی به نظام تحمیل خواهد کرد.

حسینی اضافه کرد: وجود کانون وکلای مستقل برای بیمه های بین المللی هم یک الزام است و به اقتصاد و روابط سیاسی و اجتماعی و اقتصادی هم کمک می کند و باید به آن اهمیت دهیم.

همکاری کانون وکلا با دستگاه قضایی استان بسیار مطلوب است

رئیس کانون وکلای دادگستری استان قزوین در ادامه از همکاری خوب دستگاه قضایی، بویژه رئیس کل دادگستری و دادستان تشکر کرد و گفت: در استان تعامل بسیار خوبی بین کانون وکلا و دستگاه قضایی وجود دارد و هیچ مشکلی نداریم و بسیار امیدواریم با حل این مشکل در کشور بتوانیم از این نگرانی خارج شویم.

واکسیناسیون وکلا آغاز می شود

وی اضافه کرد: مسئولیت وکلا به گونه ای است که نیازمند حضور مستمر در محاکم و ارتباط حضوری با افراد است لذا همواره در معرض تهدید آلودگی به ویروس کرونا قرار دارند که با همکاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی، کادر درمانی، جانشین ستاد کرونا و مدیرکل مدیریت بحران واکسیناسیون وکلا در دستور کار قرارگرفته و قزوین به عنوان سومین استان این طرح را آغاز خواهد کرد و از روز شنبه هفته آینده ایمن سازی وکلا شروع می شود.

وکالت خبرنگاران و کادر بهداشتی را رایگان انجام می دهیم

حسینی با تقدیر مجدد از نقش خبرنگاران در انعکاس واقعیت ها و آشنایی مردم با حقوق خود اعلام کرد: برای تقدیر از خدمات و رسالت مهم خبرنگاران آمادگی داریم در صورتی که کادر بهداشتی و درمانی و نیز خبرنگاران استان در انجام رسالت قانونی خود دچار مشکلات حقوقی شوند، وکالت این دو گروه را به صورت رایگان بر عهده گیریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز