نایب رییس اتاق بازرگانی قزوین عنوان کرد؛

کاهش میزان صادرات در پی محدودیت های بانک مرکزی

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۱۲:۱۹:۳۶
کد خبر: ۷۹۸۰۲۴
کاهش میزان صادرات در پی محدودیت های بانک مرکزی
نایب رییس اتاق بازرگانی قزوین اعمال محدودیت‌های بانک مرکزی در زمینه صادرات را موجب کاهش میزان صادرات در نیمه دوم سال عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ مهدی بخشنده نایب رییس اتاق بازرگانی قزوین با اشاره به سیاست های بانک مرکزی در زمینه صادرات کالا اظهارکرد: صادرات کالا به دلیل محدودیت‌هایی که بانک مرکزی برای صادرکنندگان ایجاد کرده از نیمه دوم امسال کاهش یافته است.

بخشنده افزود: از شهریور ماه در پی ابلاغ بانک مرکزی مبنی بر اینکه صادرکننده، ارز حاصل از محل صادرات را باید به سیستم نیمایی بفروشد، اغلب صادرکنندگان انگیزه فعالیت در این عرصه را از دست دادند چرا که با این روش، صادرات برای آن‌ها مقرون به صرفه نیست.

وی تصریح کرد: اگرچه امسال با تحولات ارزی روبرو بودیم و صادرات مقرون به صرفه به نظر می‌رسد، ولی این روش که ارز حاصل از صادرات بالای یک میلیون یورو باید به سیستم نیمایی فروخته شود، انجام صادرات برای صادرکننده مقرون به صرفه نبود، چرا که تمامی هزینه‌های صادراتی برای صادرکننده به صورت آزاد محاسبه می‌شود و صادرکننده از یارانه‌ای برخوردار نیست.

رییس اتحادیه صادرکنندگان استان قزوین بیان کرد: این روشی که بانک مرکزی در پیش گرفته؛ درواقع به نوعی مجازات برای صادرکنندگان بزرگ است و همین دلیل آن‌ها نیز از نیمه دوم امسال که این روش ابلاغ شد، صادرات را کاهش دادند.

بخشنده با بیان این مطلب که ادعای سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و بخش دولتی مبنی بر افزایش میزان صادرات است، تصریح کرد: در صورت ادامه روش جدید صادراتی که بانک مرکزی تعریف کرده، پس از این شاهد کاهش آمار صادراتی استان خواهیم بود.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی باید این روش صادراتی را برای صادرکنندگان پتروشیمی، میعانات گازی و محصولات نفتی طرح می‌کرد و صادرکنندگان مواد غذایی و کشاورزی باید از این قانون مستثنا باشند.

نایب رییس اتاق بازرگانی قزوین ادامه داد: در این شرایط که بانک‌های کشورهای دیگر حواله کردن ارز به ایران را از صادر کننده نمی‌پذیرند و صادرکنندگان با تنگناهایی روبرو هستند، بانک مرکزی باید صادر کننده را مورد حمایت قرار دهد که متاسفانه این بانک خدماتی به صادرکنندگان نمی‌دهد و از سویی هم انتظار دارد ارزها به سیستم‌ نیمایی وارد شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ارز نیمایی ارزان تر از نرخ متداول ارز در بازار است و این صندوق باید به تامین ارز واردات کشور برای کالاهای اساسی اختصاص داشته باشد.

 

نظر شما