افزایش ۱۰ برابری بودجه سالانه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور

۱۴۰۲/۰۲/۱۲ - ۱۴:۴۷:۴۱
کد خبر: ۱۴۶۸۰۶۳
افزایش ۱۰ برابری بودجه سالانه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور
رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: بودجه صندوق در سال 1401 نزدیک به 22 میلیارد تومان بوده است که در سال 1402 به 202 میلیارد تومان رسیده است.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ دکتر محمدعلی سلطانی رئیس صندوق پژوهشگران و فناوران کشور در نشست خبری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور اظهار کرد: نزدیک به 20 سال از تأسیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور می‌گذرد و مانند نهادهای مشابه در کشورهای دیگر، هدف خود را پژوهش و تحقیقات می‌داند. در همین راستا عمومی ترین حمایت ها از طرح های پژوهشی است.

رئیس صندوق پژوهشگران و فناوران کشور گفت: در دوره جدید معاونت علمی، صندوق قرار است توجه ویژه‌ای به موضوع علم داشته باشد و در حکم رئیس جمهور برای معاون علمی نیز موضوع علم، پژوهش و علوم پایه و علوم انسانی پررنگ شده است.

همچنین وی تصریح کرد: 10 هزار طرح به شکل‌های مختلف در 20 سال گذشته مورد حمایت قرار گرفته است که این طرح‌ها در بستر علمی، دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و ... شکل گرفته است و باعث رسوب دانش در دانشگاه‌ها شده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: بودجه صندوق در گذشته بسیار کم بوده است اما امروز چند برابر شده است. بودجه صندوق در سال 1401 نزدیک به 22 میلیارد تومان بوده است که در سال 1402 به 202 میلیارد تومان رسیده است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در تغییرات صندوق لحاظ شده است، برنامه‌محور شدن صندوق و هدایت علمی و پژوهشی است. در نگاه برنامه‌محوری، براساس نظرات کارشناسی تلاش می‌شود تا به جامعه علمی اعلام شود که در چه حوزه‌هایی پژوهش خواهند کرد تا حمایت صندوق شامل حال آنها شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: محور دوم معنادار حمایت‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور است. صندوق در این 20 سال در کنار حکایت‌هایی که وجود داشته، تورم و با هزینه‌های تحقیقاتی زیادی نیز روبه‌رو بوده است و انتظار این بود که منابع صندوق افزایش یابد. در فضای جدید تلاش می‌کنیم نوع حمایت‌های صندوق معنادار شده و سقف حمایت‌ها نیز افزایش یابد. ما در کشور، گروه پژوهشگران جوان را داریم که فارغ‌التحصیلان دکتری و پسادکتری هستند و موتورهای جدی پژوهش در کشور محسوب می‌شوند.

سلطانی گفت: در‌ یک‌سال گذشته حمایت از محققان پسادکتری تا سقف 80 درصد حقوق استادیار پایه یک تعریف شده است ضمن اینکه این محققان پسادکتری از دوره دکتری فارغ‌التحصیل هستند.

وی گفت: سازمان برنامه و بودجه، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بودجه مناسبی را برای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در سال جاری اختصاص داده‌اند.

سلطانی گفت: سامانه‌ای در سال گذشته طراحی شده است که همه داده‌های طرح‌های پژوهشی در این سامانه آمده است.

وی همچنین در خصوص تبادلات علمی و پژوهشی در حوزه بین الملل تصریح کرد: طرح‌های مشترک ما با کشورهای روسیه، چین، آلمان، ژاپن، برزیل و یک موسسه پژوهشی اتریشی است. روند پذیرش طرح‌های بین‌المللی به این صورت است که دو مجموعه ایرانی و خارجی بر روی یک طرحی توافق خواهند کرد و این طرح با حمایت مرکز تبادلات بین‌المللی و صندوق پس از تأیید طرح اقدام به حمایت از طرح‌ها خواهند کرد. به گفته وی، از سال 1396 تاکنون 170 طرح بین‌المللی اجرا شده است.

رئیس صندوق پژوهشگران و فناوران کشور اضافه کرد: ما تلاش می‌کنیم تعداد این طرح‌ها و مبالغ حمایت‌ها را افزایش دهیم. به طور کلی 30 تا 35 درصد طرح‌های موفق به دریافت حمایت‌های این صندوق می‌شود و نرخ پذیرش طرح‌های بین‌المللی 10 تا 15 درصد است.

انتهای پیام/

 
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز