حمایت از طرح های پژوهشگران ایرانی با گرنت های مختلف

۱۴۰۲/۰۲/۱۲ - ۱۵:۴۵:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۸۰۷۹
حمایت از طرح های پژوهشگران ایرانی با گرنت های مختلف
در گذشته طرح‌های مشترک دانشگاه‌ها با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به این صورت بود که 30 درصدد هزینه‌های پژوهشی از سوی دانشگاه‌ها و الباقی آن از سوی صندوق تأمین می‌شد اما در سال جاری این نوع طرح‌ها 100 درصد مورد حمایت صندوق است و آورده‌ای از دانشگاه‌ها مطالبه نمی‌شود‌.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ دکتر علی جعفریان دهکردی معاون پژوهش و فناوری صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور در نشست خبری امروز با بیان اینکه جامعه علمی کشور به‌ویژه در دانشگاه‌ها،  پژوهشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی با خدمات صندوق آشنایی ندارند، گفت: این بنیاد برنامه‌های حمایتی زیادی برای محققان و پژوهشگران دارد.

وی حمایت از رساله‌های پسادکتری، پژوهش‌های پسادکتری، طرح‌های پژوهشی اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از طریق ارائه پروپوزال‌ها، گرنت‌ها،کرسی پژوهشی، طرح‌های بین‌المللی را از جمله برنامه‌های حمایتی این صندوق نام برد و ادامه داد: در دور جدید فعالیت‌های این نهاد، میزان حمایت‌های ما 2 تا 3 برابر شده است.

وی اضافه کرد: در گذشته طرح‌های مشترک دانشگاه‌ها با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور به این صورت بود که 30 درصدد هزینه‌های پژوهشی از سوی دانشگاه‌ها و الباقی آن از سوی صندوق تأمین می‌شد اما در سال جاری این نوع طرح‌ها 100 درصد مورد حمایت صندوق است و آورده‌ای از دانشگاه‌ها مطالبه نمی‌شود‌. از سوی دیگر از دانشگاه‌ها انتظار می‌رود پژوهشگران برجسته خودد را شناسایی و به ما معرفی کنند تا از طریق سامانه صندوق طرح‌های خود را ارسال و بعد از داوری و تأیید وارد حمایت‌های صندوق شود.

وی با اشاره به حمایت‌ از رساله‌های دکتری گفت: حمایت یک‌ساله ما در سال 1402 به 90 میلیون تومان رسیده است. همچنین برای حمایت از اساتید جوان 80 درصد حقوق استاد پایه یک در نظر گرفته شده است که این میزان در سال جاری 170 میلیون تومان خواهد بود.

جعفریان گفت: گرنت‌های متعددی به محققان اعطا می‌شود که مهم‌ترین آن "آغاز و استقرار اساتید" است به این معنا که اساتید جوانی که از 50 تا 100 دانشگاه برتر جهان فارغ‌التحصیل شده‌اند و به کشور بازگشته‌اند این گرنت تا سقف 600 میلیون تومان برای 2 سال به آنها تعلق می‌گیرد تا زیرساخت‌های مورد نیاز یک عضو هیئت علمی جوان دانشگاه‌ها را برای خود تهیه کند.

وی میزان حمایت این صندوق از طرح‌های پژوهشی را 60 تا 90 میلیون تومان دانست و توضیح داد: مشروط بر اینکه در یک طرح پژوهشی همکار بین‌المللی مشارکت داشته باشد، این حمایت تا سه برابر افزایش می یابد و به سقف 240 میلیون تومان خواهد رسید.

وی در خصوص حمایت از رساله‌های دکتری و طرح‌های پسادکتری گفت: تا سقف 210 میلیون تومان برای اساتید پایه یک دانشگاه ها اختصاص داده شده است به گونه‌ای که 170 میلیون تومان به دانشجویان و 40 میلیون تومان به سرپرست و مسئول طرح اعطا خواهد شد.

در پایان وی با اشاره به این موضوع که حمایت از پژوهشگران وظیفه اصلی بنیاد است گفت: کارگروه صندوق در 5 محور ؛ 1- علوم و فناوری و مهندسی ، 2- کشاورزی ، محیط زیست و منابع طبیعی ، 3- علوم انسانی و هنر، 4- علوم پزشکی و سلامت، 5- علوم پایه فعالیت و طرح های پژوهشی را مورد ارزیابی قرار می دهد و بعد از این پالایش به طرح های تایید شده گرنت های مختلف صندوق تعلق خواهد گرفت. 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز