تبدیل جزیره قشم به قطب مهم کشاورزی، شیلات و دامپروری

۱۳۹۶/۰۲/۲۳ - ۰۸:۵۹:۵۸
کد خبر: ۵۵۷۳۳۴
تبدیل جزیره قشم به قطب مهم کشاورزی، شیلات و دامپروری
رئیس هیات مدیره نظام صنفی استان هرمزگان به اتفاق شش تن از رئیسان هیات مدیره نظام صنفی شهرستان های حاجی آباد، سیریک، رودان، میناب، جاسک و خمیر در نشست مشترک با مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور توسعه و عمران روستایی و مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان، بر اهمیت تبدیل قشم به قطب مهم کشاورزی، شیلات و دامپروری تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، مشاور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در امور توسعه و عمران روستایی در این جلسه گفت: برای تبدیل قشم به قطب مهم تولید و صادرات محصولات کشاورزی افزون بر 270 هکتار اراضی حاصل خیز در سه منطقه جزیره جانمایی شده است.

عبدالجواد کمالی با اعلام اینکه بیش از 60 هکتار زمین برای فعالیت های صنعت دامپروری در محدوده روستاهای باغ بالا و خالدین به عنوان پایلوت طرح توسعه این صنعت در نظر گرفته شده، افزود: طرح تامین علوفه مورد نیاز دامداران، خرید شیر و تسهیلات برای صادرات محصولات دامی هم در کنار ایجاد دامپزشکی از دیگر برنامه ها برای احیای صنعت دامپروری قشم است.

وی گفت: برای تبدیل کشاورزی سنتی قشم به کشاورزی دانش بنیان، طرح دوره های آموزشی و ایده های برتر در دستور کارگروه تخصصی سازمان منطقه آزاد قشم و جهاد کشاورزی قرار دارد.

به گفته وی، موقعیت جغرافیایی قشم و نزدیکی این منطقه به کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیاز این کشورها به محصولات کشاورزی فرصت مهمی است تا از مسیر توسعه فعالیت های صنعتی در بخش های کشاورزی، شیلات و دامپروری، اقتصاد این منطقه را متحول کنیم.

کمالی اظهار داشت: کارهای زیرساختی خوبی در صنایع کشاورزی و دامپروری قشم انجام شده و این منطقه تا سال 98 به صادر کننده محصولات خاص کشاورزی همچون توت فرنگی، آلوئه ورا، گوجه، خیار و بادمجان تبدیل می شود.

وی با اشاره به نگاه ویژه مقام معظم رهبری به اقتصاد مقاومتی و اینکه صنایع کشاورزی، دامپروری و شیلاتی ستون های اصلی اقتصاد مقاومتی هستند، افزود: خوشبختانه ظرفیت های حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی با هدف تولید و ایجاد اشتغال در منطقه آزاد قشم فراهم است.

مدیرامور توسعه و عمران روستایی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و هدایت سکان سازمان منطقه آزاد قشم توسط حمید رضا مومنی نگاه واقع بینانه ای به جزیره قشم شده و با فرهنگ سازی تلاش شده جوامع محلی را به سمت و سوی احیای صنایع کشاورزی، دامپروری و شیلات هدایت کنیم.

او از موقعیت جغرافیایی قشم و وجود دریا به عنوان نعمت بزرگی برای این منطقه یاد کرد که با شیرین سازی آب دریا می توان این منطقه را در شرایطی که بیشتر نقاط کشور از کمبود آب رنج می برند به قطب مهم صنایع کشاورزی و دامپروری تبدیل کرد.

کمالی از ورود بومیان جزیره در سرمایه گذاری طرح های کشاورزی، شیلاتی و دامپروری به عنوان اولویت اول سازمان منطقه آزاد نام برد و گفت: هم اکنون با سرمایه افراد بومی پرورش میگو در روستای دوستکو جزیره قشم به طور گسترده شروع شده است.

*** رئیس هیات مدیره نظام صنفی استان هرمزگان هم با تقدیر از برنامه های سازمان منطقه آزاد قشم در صنایع کشاورزی، دامپروری و شیلاتی، گفت: خروج قشم از رکود در این صنایع مهم موجب ایجاد اشتغال پایدار و ارتقای درآمدهای اقتصادی مردم می شود.

فرحناز علوی اعلام کرد: مردم قشم سابقه خوبی در تولید محصولات کشاورزی و دامپروری و صادرات آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشته اند و امروز باید این صنایع را در این منطقه مستعد احیا کرد.

وی با اعلام اینکه کشاورزی از مقدس ترین کارهایی است که با زندگی روزمره مردم دنیا سر و کار دارد، افزود: آب دریا مهمترین مزیت برای کشت متراکم محصولات کشاورزی در قشم است و در یک فرآیند دقیق می توان قشم را به قطب مهم تولید و صادرات محصولات کشاورزی، شیلاتی و دامپروری تبدیل کرد.

به گفته رئیس هیات مدیره نظام صنفی استان هرمزگان، با بسته های تشویقی باید مردم را از ورود به کارهای کاذب برحذر داریم و افراد علاقمند بومی را براساس قوانین حمایتی سازمان منطقه آزاد در مسیر فعالیت های تولیدی هدایت کرد.

وی با اشاره به نیاز مردم دنیا به محصولات سالم و ارگانیک، افزود: تغییر سریع روش های تولید سنتی به صنعتی مهمترین بخش حرکتی در همه بخش های کشاورزی، شیلاتی و دامپروری است.

*** مدیر جهاد کشاورزی قشم هم در این نشست، گفت: در آینده نزدیک براساس طرح مطالعاتی در سه منطقه قشم شهرک گلخانه ای برای تولید محصولات کشاورزی راه اندازی می شود.

مالک یزدان پناه، اعلام کرد: آب دریا مهمترین مزیت تولیدات محصولات گلخانه ای در قشم است و اقدامات مهمی برای سرمایه گذاری در تولید محصولات کشاورزی در این منطقه انجام شده است.

وی از احیای زمین ها و باغات رها شده در قشم و برنامه ریزی احیای دوباره آنها و اقدامات خوبی که در چند روستای جزیره در حوزه پرورش دام و طیور شروع شده به عنوان آمادگی مردم این منطقه برای سرمایه گذاری در تولید محصولات کشاورزی و دامی نام برد.

 یزدان پناه بیان داشت: براساس ارتباطات قوی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم با وزرات جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات، تعاملات بسیار خوبی در قشم در جریان است و همه امور مربوط به این حوزه ها در یک کارگروه تخصصی دنبال می شود.

در این نشست که در سالن مرکز بین المللی رشد قشم برگزار شد، رئیسان هیات مدیره نظام صنفی شهرستان های حاجی آباد، سیریک، رودان، میناب، خمیر و جاسک استان هرمزگان هم نقطه نظرات کارشناسانه خود برای تقویت حوزه کشاورزی، دامپروری وشیلات در منطقه آزاد قشم را بیان کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز