جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا:

کار در تراکتور از استقلال و پرسپولیس سخت‌تر است/ منصوریان سبک مربیگری ندارد

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۲۳:۴۰:۳۰
کد خبر: ۱۱۰۲۱۷۸
کار در تراکتور از استقلال و پرسپولیس سخت‌تر است/ منصوریان سبک مربیگری ندارد
کارشناس فوتبال گفت: مربیگری در تیمی مثل تراکتور از استقلال و پرسپولیس هم سخت‌تر است.

جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا درخصوص تغییرات پی در پی روی نیمکت تیم فوتبال تراکتور اظهار داشت: در برخی از شهرها مثل تبریز مردم ذائقه فوتبالی خاصی دارند. ذائقه فوتبالی منطقه آذربایجان شرقی ذائقه خاصی است که یک مربی به ندرت می تواند این ذائقه را راضی کند. مربیان زیادی در سال های اخیر در تراکتور مربیگری کرده اند و نتوانستند سلیقه فوتبالی مردم این خطه را برآورده کنند. مالک باشگاه تراکتور هم فردی است که علاقه زیادی به فوتبال دارد و افرادی که به او مشاوره می دهند می گویند که فلان مربی توانسته نظر هواداران این تیم را جلب کند یا نه.

او ادامه داد: در سال های اخیر هم مربیانی به تراکتور آمده اند اما عمر مربیگری آنها کوتاه بوده و به همین دلیل که نتوانسته اند ذائقه فوتبالی مردم تبریز را تامین کنند از تراکتور جدا شده و رفته اند. در بین مربیان بومی تبریز هم فردی نیست که توانایی هدایت این تیم را داشته باشد. مربیگری در فوتبال تبریز ویژگی های خاصی را می طلبد و اگر یک مربی به نوبه خود صاحب سبک نباشد در این شهر دوام نمی آورد. در واقع مربیگری در فوتبال تبریز فرهنگ خاصی را می طلبد چون اینجا فقط بحث فوتبال در میان نیست و فرهنگ منطقه ای هم باید رعایت شود. در حالی که حتی در تیم هایی مثل استقلال و پرسپولیس هم اینطور نیست و می توان گفت مربیگری در تیمی مثل تراکتور از استقلال و پرسپولیس هم سخت تر است.

کارشناس فوتبال افزود: علیرضا منصوریان در ابتدای لیگ کار اشتباهی کرد که سرمربیگری تراکتورسازی را پذیرفت. او از جمله مربیانی است که سبکی در مربیگری ندارد. عملکرد منصوریان در استقلال نشان داد او روش و شیوه مشخصی در مربیگری ندارد و کاملا قابل پیش بینی بود که نتواند در تراکتور موفق شود. منصوریان باید از یک فرد صاحب سبک و کاربلد مشاوره می گرفت یا اینکه حداقل به خلاقیت بازیکنان تراکتور اکتفا می کرد و وقتی می دید که آنها می دانند و یاد گرفته اند برای اینکه از طرف تماشاگران هو نشوند چه کاری باید انجام دهند اجازه می داد خودشان کار را پیش ببرند. اگر یک مربی نمی تواند سبک به یک تیم اضافه کند نباید سبک خود تیم را هم بگیرد. الگوی فوتبالی که قرار است در یک تیم استفاده شود اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال مربیانی مثل استراماچونی و برانکو توانستند به استقلال و پرسپولیس سبک و الگو بدهند اما فردی مثل کالدرون هرگز نتوانست این کار را انجام دهد و در پرسپولیس دوام نیاورد. وقتی مربی می بیند که نمی تواند کاری از پیش ببرد باید به توانایی و خلاقیت بازیکنان اکتفا کند. مثلا والدیر ویرا، سرمربی برزیلی در بین دو نیمه بازی برگشت ایران و استرالیا به بازیکنان بروید هرطور می خواهید بازی کنید و همه دیدند که خلاقیت بازیکنان تیم ملی به کمک ما آمد.

چراغپور با اشاره به مربیگری مسعود شجاعی در تراکتور گفت: یک مربی نمی تواند فقط 40 درصد شکل بازی تیم را تغییر دهد و به بقیه کاری نداشته باشد. مثلا مربیانی مثل گواردیولا و مورینیو تمام ارکان بازی تیم را تغییر می دهند ولی مربیانی که این توانایی را ندارند باید به انجام کارهای مقدماتی اکتفا کنند و اجازه دهند بازیکنان به فراخور توانایی های خود اکتفا کنند. مسعود شجاعی هم در شرایط فعلی باید همین کار را انجام دهد. او باید پتانسیل بازیکنان تراکتور را به صورت رها شده کنترل کند تا زودتر نتیجه بگیرد. 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز