گزارش روز؛

مسابقات آسیایی هانگژو، سکوی پرتاب والیبال ساحلی/ رشد کیفی لیگ برتر به پیشرفت بازیکنان کمک می‌کند

۱۴۰۰/۰۷/۱۶ - ۲۳:۰۱:۰۲
کد خبر: ۱۲۴۳۰۹۱
مسابقات آسیایی هانگژو، سکوی پرتاب والیبال ساحلی/ رشد کیفی لیگ برتر به پیشرفت بازیکنان کمک می‌کند
رشد کیفی رقابت‌های لیگ برتر والییال ساحلی به رشد و پیشرفت بازیکنان کمک می‌کند.

به گزارش برنا؛ آخرین مرحله از مسابقات لیگ برتر والیبال ساحلی ایران چند روز پیش برگزار شد که در نهایت تیم موج‌ سواران نوشهر توانست جام قهرمانی مسابقات را بالای سر ببرد. تیم موج سواران ساحل نوشهر و ساوانای بهشهر در دیدار نهایی لیگ برتر والیبال ساحلی به مصاف یگدیگر رفتند و موج سواران با ترکیب بهمن سالمی و آرش وکیلی با شکست زوج جوان و ملی‌پوش ایران (ابوالحسن خاکی‌زاده - علیرضا آقاجانی) به عنوان قهرمان لیگ برتر سال 1400 معرفی شد. این مسابقه بیست‌ویکمین دیدار موج سواران در لیگ برتر ساحلی امسال بود و این تیم به بیستمین برد خود دست یافت و در سکو نخست قرار گرفت.

لیگ برتر والیبال ساحلی امسال با الگوبرداری از مسابقات انتخابی المپیک و با کسب دو پیروزی از حداکثر سه مسابقه برگزار شد و پس از هشت دور مسابقه به صورت رفت و برگشت، نهمین دور از این مسابقات به عنوان مرحله نهایی در بندر عباس انجام شد. ایران دومین کشور در منطقه است که لیگ خود را به این شکل برگزار می‌کند و تنها قطر دارای چنین مسابقاتی در خاورمیانه است.

بهمن سالمی، بازیکن تیم والیبال ساحلی موج سواران ساحل نوشهر، درباره سطح کیفی رقابت‌های لیگ برتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا اظهار کرد: خوشبختانه مسابقات خوبی را شاهد بودیم و اکثر تیم‌ها برای قرار گرفتن روی سکو گام در لیگ گذاشته بودند که این امر کیفیت بازی‌ها و حس رقابت را بالا برده بود. امیدوارم در سال‌های بعد و فصل‌های پیش‌رو تعداد تیم‌های شرکت کننده بالاتر باشد چراکه هرچه تعداد بالا برود بازیکنان بیشتری در لیگ شاغل می‌شوند و از همه این موارد مهم‌تر می‌توانیم یک تیم ملی قوی را داشته باشیم. 

او با اشاره به قهرمانی تیم موج سواران ساحل نوشهر گفت: خیلی خوشحالم که زحمات‌مان نتیجه داد و مزد تلاش‌مان را با این قهرمانی به دست آوردیم. هدف ما از همان ابتدا هم قرار گرفتن روی سکوی قهرمانی بود که خوشبختانه محقق شد. روز فینال بازی بسیار زیبایی را به نمایش گذاشتیم که به نظرم به جذابیت بیشتر لیگ امسال نیز کمک کرد.

عضو تیم ملی والیبال ساحلی در خصوص حضور تیم ملی در بازی‌های آسیایی هانگژو توضیح داد: رشته والیبال ساحلی یک رشته المپیکی است. ما خیلی تلاش کردیم سهمیه المپیک را بگیریم اما به خاطر شرایط کرونا نشد و آمادگی لازم را نداشتیم. بنابراین با جدیت بیشتری به دنبال آن هستیم که در این مسابقات مهم روی سکو برویم. به نظرم حیف است که این تیم حمایت نشود و امیدوارم فدراسیون برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد چون فرصت محدودی داریم. 

آرش وکیلی، بازیکن تیم والیبال ساحلی موج سواران ساحل نوشهر در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: مسابقات خوبی را امسال در بازیهای لیگ شاهد بودیم. می توانم بگویم که واقعا تا به امروز در هیچ دوره ای هیچ یک از تیم ها تا این حد با انگیزه و آماده در لیگ شرکت نکرده بودند. جای خوشحالی است که با وجود کرونا و مشکلاتی که به وجود آورده همچنان انگیزه ورزشکاران کم نشده و این موضوع قطعا روی کیفیت تیم ملی نیز اثرگذار خواهد بود. ملی پوشان حاضر در تیم همه از دل همین باشگاه ها و مسابقات لیگ بیرون می آیند و طبیعتا اگر لیگ پویا و جذابی داشته باشیم تیم ملی سرحالی هم خواهیم داشت.

او با اشاره به قهرمانی تیم‌شان در رقابت‌های لیگ برتر گفت: هدف ما از همان ابتدا قهرمانی بود. برای تحقق آن با دوست خوبم بهمن سالمی بسیار تمرین مشترک داشتیم که خوشبختانه تلاش هایمان هم به ثمر نشست و هرچند کار ساده ای نبود اما در نهایت روی سکوی رفتیم.

وکیلی در پایان درخصوص برنامه‌های پیش رو تیم ملی والیبال ساحلی توضیح داد: مهم ترین رویدادی که می توان از نام برد بازیهای آسیایی هانگژو است. به رغم توانایی که تیم داشت نتوانستیم سهمیه حضور در مسابقات المپیک توکیو را به دست بیاوریم اما همه تلاش مان این است که در بازیهای آسیایی هانگژو روی سکو باشیم. این توانایی را داریم اما هنوز برنامه ای برای تحقق آن و آماده سازی تیم در این مسیر از سوی فدراسیون به ما اعلام نشده است.

والیبال ساحلی یک ورزش المپیکی است و به همین دلیل برای اکثر کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است. رشته ای که یکی از پر تماشاگرترین ها به شمار می رود. والیبال ساحلی در سال 1996 به عنوان یک ورزش نمایشی به المپیک راه پیدا کرد و حالا از المپیک آتلانتا یعنی از سال 1992 در المپیک بارسلون به صورت یک ورزش رسمی برگزار می‌شود. تیم ملی هرچند در سال 2011 موفق شد عنوان قهرمانی را در رقابت‌های آسیا را در کارنامه خود ثبت کند اما از رسیدن به المپیک توکیو باز ماند. 

ساحلی بازان ایران پیش از این نیز سال 2018 برای نخستین بار در بازیهای آسیایی جارکارتا حاضر شدند. دو تیم ایران در مرحله مقدماتی عملکرد خوبی داشتند و هر دو به یک هشتم نهایی رفتند. نمایندگان ایران در این مرحله هم با شکست حریفان راهی یک‌چهارم نهایی شدند. جایی که دیگر رقبای سرسختشان از قطر و چین اجازه صعود بیشتر را به آنها ندادند و هر دو تیم الف و ب با شکست مقابل حریفان از دور رقابت‌ها کنار رفتند. 

والیبال ساحلی ایران در دوره گذشته این بازیها با دو تیم راهی مسابقات شد اما نتایج به دست آمده نتیجه قابل تاملی نبود. فدراسیون در همه این سالها با برگزاری مسابقات تور جهانی والیبال ساحلی و گرفتن میزبانی ها گام خوبی را در جهت حمایت از این رشته برداشته است. هرچند این اقدامات و نگاه فدراسیون در دوره قبل مسابقات نتیجه جالبی را به همراه نداشت اما باید منتظر ماند و دید آیا در صورت اعزام مجدد این تیم به بازی های آسیایی هانگژو ساحلی بازان می توانند مدال آور باشند یا خیر.

انتهای پیام/ 5

نظر شما