شهرداری آماده همکاری برای بازگشایی موزه نفت‌سوزها است

۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۰۹:۳۵:۴۰
کد خبر: ۱۳۱۸۲۸۸
شهرداری آماده همکاری برای بازگشایی موزه نفت‌سوزها است
شهردار کرمان گفت: «شهرداری کرمان آمادگی دارد در بازگشایی و اداره‌ی موزه نفت‌سوزها با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه‌ کرمان همکاری کند».

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سعید شعرباف‌تبریزی افزود: «موزه نفت‌سوزها با توجه به قدمت ساختمان موزه و جایگاه ویژه‌ای که در طول تاریخ برای کرمان داشته، همچنین با توجه به اهمیت اشیا و اسناد باارزشی که در این موزه نگهداری می‌شود، ظرفیت بسیار خوبی در جذب گردشگر و معرفی به گردشگران دارد».

 

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی کارزار درخواست بازگشایی موزه نفت‌سوزهای کرمان، نشان از اهمیت این موضوع برای شهروندان فرهنگ‌دوست کرمان دارد، بیان کرد: «سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمان آمادگی دارد در زمینه‌ی اداره‌ی موزه نفت‌سوزها با شرکت نفت همکاری کند».

شعرباف‌تبریزی خاطرنشان کرد: «جاذبه‌های گردشگری شهر کرمان دیگر فقط تاریخی نیست؛ بلکه به لحاظ وجود مرقد مطهر سردار دل‌ها در این شهر، گردشگران مذهبی و زائران متعددی در طول سال و به‌ویژه در ایام تعطیل مانند نوروز و تابستان به کرمان سفر می‌کنند؛ بنابراین، لازم است از همه‌ی ظرفیت‌های گردشگری برای جذب گردشگر استفاده شود».

لازم به ذکر است؛ مجموعه‌ی «باغ آقا» که سال‌ها به‌عنوان کنسولگری انگلیس در کرمان فعال بود، در خیابان «شهدا» (زریسف) کرمان قرار دارد و شامل چندین خانه و عمارت مرکزی است. این عمارت توسط «سیدابوالحسن خان‌بیگی» در دوره‌ی «زندیه» در کرمان ساخته شد و بعدها به کنسولگری انگلیس در کرمان تبدیل شد. بعد از خروج انگلیسی‌ها، این ساختمان به شرکت نفت ایران و انگلیس واگذار شد و پس از ملی شدن صنعت نفت، مالکیت آن به شرکت ملی نفت ایران منتقل شد.

این موزه که زیرمجموعه‌ی شرکت نفت است، پس از بازسازی، در اواخر سال 1399 به‌عنوان «موزه نفت‌سوزها» به شماره ۳۱۷۸۵ در فهرست آثار ملی ثبت شد و علاوه بر آثار و اسناد مربوط به شرکت نفت، صدها شی نفت‌سوز که از سراسر کشور جمع‌آوری شده، در عمارت مرکزی این ساختمان نگهداری می‌شود.

گفتنی است؛ از اواخر سال گذشته با تغییر مدیریت موزه، درِ موزه به روی مردم بسته شد.
انتهای پیام

نظر شما