در دیدار اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه های گیلان با رییس مجمع نمایندگان مطرح شد؛

خانه مطبوعات گیلان در کشور جایگاه ویژه ای دارد/خبرنگاران چشم و گوش مردم هستند/خبرنگاران دارای بدترین شرایط و وضعیت زندگی هستند/لزوم مصوب شدن قوانینی در خصوص امنیت شغلی خبرنگاران

۱۳۹۹/۰۳/۳۱ - ۲۰:۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۰۱۷۸۴۵
خانه مطبوعات گیلان در کشور جایگاه ویژه ای دارد/خبرنگاران چشم و گوش مردم هستند/خبرنگاران دارای بدترین شرایط و وضعیت زندگی هستند/لزوم مصوب شدن قوانینی در خصوص امنیت شغلی خبرنگاران
رییس مجمع نمایندگان در جمع اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه های گیلان گفت : خبرنگاران دارای بدترین شرایط و وضعیت زندگی هستند و باید شرایط مطلوبی را برای این قشر فراهم کنیم تا با خیال آسوده قلم فرسایی کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از گیلان ؛ اعضای هیات مدیره موسسه خانه مطبوعات و رسانه های گیلان با دکتر دنیامالی رییس مجمع نمایندگان استان گیلان دیدار کرده و در خصوص مسایل مرتبط با این موسسه و فعالان رسانه استان با وی به گفتگو پرداختند.

بنابر این گزارش در این دیدار که در سالن کنفرانس دفتر مجمع نمایندگان در ادره کل محاسبان استان برگزار شد، ابتدا رییس هیات مدیره خانه مطبوعات گیلان با تشریح کلیات عملکرد خانه مطبوعات و جایگاه قانونی این نهاد حامی رسانه گفت: این موسسه با وجود همه مشکلات و تنگناها طی سه سال اخیر اقدامات و فعالیت های موثر و در خور توجه ای داشته است.

حجت السلام اسحاقی افزود: البته در این زمینه باید توجه داشت که خانه مطبوعات هگه فعالیت هایش را با دست خالی و با همدلی و مشارکت اعضای هیات مدیره و کمک های موضوعی برخی نهادی دولتی و خصوصی به پیش می برد.

 وی اظهار داشت: جا دارد همه مدیران و مسئولان استان و حتی نمایندگان گیلان به مدد و کمک خانه مطبوعات پرداخته تا همچنان  فضای رسانه ای مطلوبی را در استان استمرار ببخشیم.

 مدیر عامل خانه مطبوعات گیلان نیز ضمن تشریح فعالیت های خانه مطبوعات و همچنین همراهی اصحاب رسانه گیلان با مسوولین و انعکاس  و بیان مشکلات استان ، گفت : تعدد رسانه های دارای مجوز گیلان چه در بعد مکتوب و چه مجازی بالاست و از این جهت در سطح کشور، استان گیلان جایگاه خاصی دارد.

کریم خورسندی با اشاره به ایجاد خانه مطبوعات گیلان در دهه های گذشته به عنوان نخستین خانه مطبوعات در کشور اظهار داشت : خانه مطبوعات گیلان از اولین خانه های مطبوعات ایران بوده و طبق اساسنامه ای که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشخص کرده، کارکردها و وظایف خانه های مطبوعات و هیات مدیره این خانه ها معین شده و رسیدگی به امور جاری ،بحث های حمایتی اصحاب رسانه ،برگزاری دوره های آموزشی و... در این اساسنامه ذکر شده است.

 مدیرعامل موسسه خانه مطبوعات گیلان  با بیان اینکه انتخاب هیات مدیره خانه های مطبوعات طی  چند سال اخیر به صورت الکترونیکی برگزار می شود، گفت : انتخاب هیات مدیره خانه های مطبوعات با انتخاب اعضای مجمع به صورت الکترونیکی انجام می شود و هیات مدیره فعلی خانه مطبوعات گیلان امیدوار است تا پایان دوره فعالیت خود بتواند خدمات ارزنده تری را به فعالان رسانه استان ارایه دهد .

وی عنوان کرد : خانه مطبوعات گیلان در کشور جایگاه ویژه ای دارد و تلاشهای رسانه های استان و فعالان این عرصه نیز در کشور زبانزد است.

وی با بیان اینکه خانه مطبوعات هیچ گونه ردیف بودجه ای ندارد و با دست خالی و همت هیات مدیره اداره میشود، افزود:  نیازمند تقویت و حمایت هستیم تا بتوانیم تکیه گاه محکمی برای اصحاب رسانه گیلان باشیم.

خورسندی با یادآوری خریداری ساختمان خانه مطبوعات توسط دکتر نوبخت در اواخر دهه هفتاد و در اختیار قرار دادن آن ،گفت : این ساختمان در تملک اداره کل ارشاد گیلان قرار دارد و در حال حاضر نیاز به بهسازی و مرمت داشته و اگر این امر میسر شود فضای مطلوبی برای بحث های آموزشی و هم افزایی اصحاب رسانه ایجاد خواهد شد و به نوعی آبرو و پیشانی مطبوعات و رسانه گیلان خواهد بود .

وی به لزوم تعامل نمایندگان مجلس و مسوولین استان با اصحاب رسانه اشاره کرد و افزود: اگر ارتباط بین خبرنگاران و مسوولین دوسویه باشد و مسوولین خود را در جایگاه پاسخگویی ببینند قطعا بسیاری از معضلات استان مرتفع خواهد شد.

در ادامه داداشی، عضو هیات مدیره خانه مطبوعات گیلان نیز در این دیدار به سابقه 113 ساله مطبوعات در گیلان اشاره کرد و گفت : نخستین نشریه گیلان به نام خیر الکلام در بیش از یک قرن پیش منتشر می شد از این رو گیلان دارای سبقه تاریخی در خصوص فرهنگ و مطبوعات است.

وی ادامه داد :26 سال از عمر خانه مطبوعات گیلان می گذرد و بنابراین با توجه به قدمت این خانه باید تاثیر گذاری بیشتری در زمینه فعالیت های رسانه ای در استان داشته باشیم.

وی رتبه های مطبوعات و پایگاه های خبری استان را در سطح کشور از نظر تعدد بالا خواند و گفت : باید از پتانسیل رسانه های گیلان به نحو شایسته ای برای پیشبرد اهداف استان بهره گیری کنیم.

داداشی عنوان کرد : در بحث هدیه ی روز خبرنگار و پرداخت بیمه تکمیلی اصحاب رسانه جز خانه های مطبوعات خوب استانهای کشور هستیم و امیدواریم کما فی السابق این روند ادامه یابد .

فرهاد خراسانی، نایب رییس هیات مدیره خانه مطبوعات گیلان نیز در این دیدار به لزوم تصویب قوانین برای حمایت از خبرنگاران اشاره کرد و گفت : اگر از دیدگاه کلان به موضوعات خبرنگاران بپردازیم و با تصویب قوانین بحث های حمایتی و معیشتی این قشر را در نظر بگیریم بسیاری از معضلات اصحاب رسانه مرتفع خواهد شد .

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس در جایگاه قانونگذاری دارای اختیارات خوبی برای وضع چنین قوانینی هستند ، تصریح کرد : خانه مطبوعات گیلان این آمادگی را دارد که در زمینه موارد حقوقی و تنظیم لایحه  حمایت از  خبرنگاران طرح پیشنهادی خود را در اختیار نمایندگان پیگیر این امر قرار دهد.

میلاد ابراهیمی عضو هیات مدیره خانه مطبوعات گیلان نیز با تاکید بر حمایت نمایندگان و پیگیری آنها در خصوص تصویب قوانین مرتبط با بهبود شرایط خبرنگاران گفت : از جنابعالی به عنوان یک نماینده تاثیر گذار در حوزه فرهنگی و آگاه به امور رسانه و فرهنگ و هنر این درخواست را داریم که همگام با سایر نمایندگان استان در جهت حمایت از خبرنگاران اقداماتی در مجلس صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد : متاسفانه تاکنون در خصوص مباحث حمایتی و معیشتی خبرنگاران از سوی نمایندگان استان اقدام قابل توجه ای انجام نشده است.

  دکتر دنیامالی نماینده مردم بندر انزلی در مجلس شورای اسلامی و رییس مجمع نمایندگان گیلان نیز ضمن ابراز خرسندی از پیشگامی رسانه های گیلان در سطح کشور گفت : یکی دیگر از خصلت های خوب گیلانیان علاوه بر مهمان نوازی ،فرهیختگی آنان است و استان باید در مسایل فرهنگی پیشرو باشد .

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری و توجه به حوزه ی فرهنگی از اهم مسایل اجتماعی است عنوان کرد : اعتقاد بنده بر این است که اگر به حوزه فرهنگی توجه بیشتری شود بسیاری از هزینه های جاری در حوزه های نظارتی و امنیتی کاهش می یابد.

 دنیامالی به لزوم حمایت قضایی از خبرنگاران اشاره کرد و اظهار داشت : خبرنگاران چشم و گوش مردم هستند و مسوولین وظیفه دارند که پاسخگوی آنان و مردم باشند اما خبرنگاران از مصونیت لازم برای انتشار اخبار برخوردار نیستند.

 وی اذعان داشت: در حوزه  غنای فرهنگ و اندیشه ،تضارب آرا و اصالت فرهنگ در مجموع کم پرداخته شده  و در این بین خلاهای زیادی وجود داشته و حمایت قانونی نیز در این حوزه اندک می باشد.

  وی خاطر نشان کرد : خبرنگاران دارای بدترین شرایط و وضعیت زندگی هستند و باید شرایط مطلوبی را برای این قشر فراهم کنیم تا با خیال آسوده قلم فرسایی کنند.

دکتر دنیامالی داشتن امنیت شغلی و حمایت قضایی را از اهم موضوعات شغل خبرنگاری خواند و گفت : باید لوایحی قانونی در این موارد از سوی حاکمیت تنظیم و اجرایی گردد .

وی به ضرورت ارتقای سطح نوشتاری اصحاب رسانه اشاره کرد و گفت : باید با برگزاری ورک شاپ های آموزشی و ارتباط حوزه نشر و مطبوعات و تعامل آنان با حوزه بین المللی مطبوعات و رسانه ها را تقویت کنیم.

وی به بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی(ره) و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص پرداختن به حوزه فرهنگ و آموزش اشاره کرد و افزود : حضرت امام (ره ) بحث انسان سازی را در بیانات خود همواره مطرح می کردند و مقام معظم رهبری نیز همواره در کنار توسعه اقتصادی به بحث توسعه فرهنگی نیز تاکید داشته اند و ما نیز باید در جهت ارتقای فرهنگی جامعه گام برداریم .

رییس مجمع نمایندگان گیلان برگزاری جلسات مستمر نمایندگان مجلس با اصحاب رسانه استان را لازم خواند و گفت : امیدوارم که برگزاری جلسات فصلی نمایندگان موجب تعامل و همگرایی خواهد شد و حمایت از حوزه فرهنگ و رسانه دستاوردهای خوبی را به دنبال خواهد داشت.

دکتر دنیامالی درخاتمه آمادگی خود را برای کمک به خانه مطبوعات و تصویب قوانینی در راستای حمایت از خبرنگاران اعلام کرد.

 

نظر شما