عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا خبر داد:

تحویل هفته ای دو میلیون دُز واکسن برکت از هفته ی اول مردادماه/ احتمال آغاز مطالعات بالینی واکسن برکت برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۶ سال بعد از جا به جایی دولت/ سطح ویروس دلتا در کشور زیاد است

۱۴۰۰/۰۴/۲۹ - ۰۴:۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۲۰۹۱۵۰
تحویل هفته ای دو میلیون دُز واکسن برکت از هفته ی اول مردادماه/ احتمال آغاز مطالعات بالینی واکسن برکت برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۶ سال بعد از جا به جایی دولت/ سطح ویروس دلتا در کشور زیاد است
مینو محرز گفت: تاکنون بیش از یک میلیون دُز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت شده است اما از 10 روز( هفته ی اول مرداد ماه) هفته دو میلیون دُز واکسن کووایران برکت به وزارت بهداشت تحویل داده می شود.

به گزارش برنا؛ مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و محقق تیم تحقیقاتی واکسن کووایران برکت گفت: ترافیک در بسیاری خیابان ها آنقدر زیاد است که به نظر می رسد انگار مردم فکر می کنند، همه جا قرار است تعطیل شود اما اینطور نیست و مشاغل ضروری باز هستند.

تهران باید زودتر تعطیل می شد

او با بیان اینکه سطح بیماری و ابتلا آنقدر زیاد است که تعطیلی چند روزه باید زودتر اعمال می شد، افزود: میزان ابتلا در کشور به طوری شدید است که تاکنون این میزان سرایت سابقه نداشته است.

محرز ادامه داد: تعطیلی چند روزه ی تهران و البرز کافی نیست اما از هیچ بهتر است چراکه رفت و آمد با وسیله ی نقلیه عمومی یا جمعیت زیاد خود باعث سرایت و انتقال بیشتر بیماری می شود و این تعطیلی فرصتی که مردم در خانه بمانند و افراد جدیدی مبتلا نشوند.

ابتلا بیشتر موجب ایجاد جهش های جدید می شود

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: از خصوصیات ویروس آن است که هر چه به انسان ها بیشتر سرایت کند، امکان جهش برای آن بیشتر است بنابراین برای جلوگیری از جهش های ویروس باید بیماری کنترل شود و از انتقال آن جلوگیری شود. همچنین در دو سال اخیر مشاهده کردیم که هر جا نوع شدید بیماری شایع شده حتماجهشی رخ داده است.

ایران درگیر ویروس دلتاست

او با بیان اینکه درحال حاضر نوع جهش یافته موجود در ایران دلتا است، ادامه داد: سویه جدیدی به نام لامبدا در آمریکای جنوبی شناخته شده است که در ایران مشاهده نشده است و برای شناسایی آن باید تست های بسیار سختی صورت گیرد.

محرز گفت: جهشی از ویروس کرونا از ایران شکل نگرفته است و اگر هم باشد برای قبل است همچنین واریانت هایی که در ایران شایع می شود همان واریانت هایی است در در اطراف کشور ما نیز وجود دارد.

نتایج فاز سوم کارآزمایی بالینی تا شهریور مشخص می شود

محقق تیم تحقیقاتی واکسن کووایران برکت درباره آخرین وضعیت کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت افزود: تقریبا تزریق نوبت دوم داوطلبان مطالعه بالینی فاز سوم به پایان رسیده است و این اتفاق در تهران به طور کامل تمام شده است و در سایر استان ها در مراحل پایانی است.

او با اشاره به اینکه روز 21،28 و 42 تزریق هر فرد آنتی بادی های آن ها اندازه گیری می شود، گفت: نتایج مطالعاتی فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت تا شهریورماه مشخص می شود که بعد از ارائه گزارشات آن به سازمان جهانی بهداشت می توانیم تأییدیه آن ها را نیز دریافت کنیم.

اغلب دریافت کنندگان واکسن برکت به صورت خفیف مبتلا به کرونا شدند

محرز درباره ابتلاء داوطلبان دریافت کننده واکسن برکت بعد از تزریق واکسن گفت: درحال حاضر میزان وجود ویروس بسیار زیاد است و ابتلا به ویروس ربطی به تزریق واکسن ندارد چرا که ویروس ضعیف شده بیماری نمی دهد اما درحال حاضر چون در بحبوحه ی اپیدمی هستیم تعداد زیادی را می بینیم که بیمار شدند.

او گفت: افرادی که بعد از تزریق واکسن برکت، بیمار شدند اغلب به صورت سرپایی درمان می شوند و به نوع خفیف بیماری مبتلا می شوند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: بسیاری از افراد به دلیل تزریق واکسن دچار اعتماد به نفس می شوند و ممکن است عادی انگاری هایی در برابر رعایت شیوه نامه ها داشته باشند.

ظرفیت خط تولید صنعتی واکسن برکت بالاست

او گفت:  تاکنون بیش از یک میلیون دُز واکسن برکت تحویل وزارت بهداشت شده است اما از 10 روز( هفته ی اول مرداد ماه) هفته ای دو میلیون دُز واکسن کووایران برکت به وزارت بهداشت تحویل داده می شود.

محرز با بیان اینکه ظرفیت تولید فاز صنعتی تولیدواکسن بالاست و زمانی که راه اندازی شود ظرفیت تولید بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: واکسن هایی که تاکنون تولید و تحویل داده شده است خط نیمه صنعتی آن را تأمین کرده است.

او تأکید کرد: راه اندازی خط صنعتی به تأمین واکسن و واکسیناسیون کشور کمک می کند.

کودکان هم درگیر کرونا شدند

محقق تیم تحقیقاتی واکسن کووایران برکت درباره انجام مطالعه بالینی واکسن برکت برای گروه سنی 12 تا 16 سال گفت: پروپوزال این مطالعه نوشته شده است که به دلیل تغییر دولت فعلا مشخص نیست از چه زمانی از وزارت بهداشت مجوز انجام دریافت خواهد شد.

او در پایان افزود: درحال حاضر این گروه سنی در کنار دیگر اعضای خانواده درگیر بیماری شده اند و در صورت بازگشایی مدارس باید هر چه زودتر واکسیناسیون برای این افراد انجام شود.

انتهای پیام/4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز