در گفتگو با دو مدیر شهری مطرح شد؛

ارجاع تخلف ساختمان بورس تهران به کمیسیون ماده ۱۰۰/ امضا طلایی برای مجوز ساختمان شیشه ای بورس/ کمبود ۳۰۰ واحد پارکینگ در برج بورس

۱۳۹۸/۰۶/۱۲ - ۰۵:۵۷:۰۳
کد خبر: ۸۹۳۲۷۸
ارجاع تخلف ساختمان بورس تهران به کمیسیون ماده ۱۰۰/ امضا طلایی برای مجوز ساختمان شیشه ای بورس/ کمبود ۳۰۰ واحد پارکینگ در برج بورس
تخلفات ساختمان شیشه ای بورس سبب واکنش مدیران شهری و اعضای شورای شهر تهران شد. در این رابطه این افراد ضمن انتقاد از بی اهمیتی مدیران بورس نسبت به تخلفات انجام شده شهردار منطقه دو شهرداری تهران از رای کمیسیون ماده 100 طی ماه آینده خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ساختمان بورس تهران هم اینک در خیابان حافظ قرار دارد و چندسالی است که بر ضرورت جابه جایی آن به ساختمانی دیگر تاکید می شود.

دوره گذشته مدیریت شهری مجوز ساخت مجتمع‌های بزرگ تجاری یا ساختمان های اداری بدون توجه به ظرفیت مناطق و داشتن پیوست ترافیکی و اجتماعی در منطقه دو شهرداری تهران و مقابل شهرداری این منطقه  داده شد، اما به دلیل عدم تامین پارکینگ این ساختمان بلند مرتبه اجازه بهره برداری نداشتند. چرا که در صورت بهره برداری از این ساختمان گره کور ترافیکی در این محدوده ایجاد می شود. اما تخلف این ساختمان به نبود پارکینگ خلاصه نمی‌شود بلکه شیشه‌ای بودن آن، از جمله تخلفات دیگری است که در گذشته به آن مجوز نما داده شده است.

با توجه به اینکه تهران روی گسل زلزله قرار دارد، نمای شیشه‌ای ساختمان‌ها می‌تواند در هنگام وقوع زلزله تبدیل به یکی از عوامل خطرآفرین شود که آثار غیر قابل جبرانی را به همراه دارد. ساختمان‌های نما شیشه‌ای به هنگام بروز حادثه آتش سوزی ناایمن هستند. این در حالی است که ساختمان بورس تهران نیز نمای شیشه ای دارد و بنا است پذیرای حجم عظیمی از افراد باشد. تخلفات این ساختمان زمانی نگران کننده می شود که همزمان با بهره برداری آن از سراسر ایران به این منطقه بیایند و حجم ترافیک وحشتناک سرسام آور شود. به نظر می رسد اجازه بهره برداری به این دسته از واحدها بدون تامین پارکینگ داده نخواهد شد زیرا این‌ مساله خود به معضلی تبدیل می شود که همانند دیگر پروژه های شهری، شهرداری مجبور به کشیدن خط مترو و یا زدن پل و زیر گذر خواهد شد.

سالاری: عدم توجه ساختمان بورس به پیوست‌های مطالعاتی/ ساخت پارکینگ از سوی مجموعه بورس در شعاع چند صد متری

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، در این رابطه گفت: ساختمان مرکزی بورس تهران در مجاورت ساختمان منطقه 2 شهرداری تهران ساخته شده است. به موجب بازدیدی که داشتیم؛ مشخص بوده که حجم قابل توجه بارگذاری صورت گرفته است. از آنجایی که این مجموعه یکی از مراکز جاذب سفر جدی شهر تهران در مقیاس شهری و کشوری است؛ اما ساخت این مجموعه مبتنی بر پیوست‌های مطالعاتی نیست. به خصوص اینکه به پیوست‌های ترافیکی توجه نشده است.

وی ضمن انتقاد از ساخت ساختمان بورس در این منطقه از سعادت آباد افزود: نه تنها موقعیت و جانمایی مجموعه برای این نوع بهره برداری و برای ساختمان بورس مناسب نیست بلکه حتی از پارکینگ هایی که در پروانه ساختمانی داده شده در عمل کم شده است. برای شهرداری منطقه 2 تکلیف کردیم تا مطالعات لازم با هزینه مدیریت مجموعه بورس انجام شود و راه های جایگزین برای استفاده کنندگان از این ساختمان در نظر گرفته شود بدین ترتیب از معضل پارکینگ در ساختمان جدید پس از بهره برداری جلوگیری شود.

سالاری تاکید کرد:  شهرداری منطقه 2 در ابتدا الزاماتی برای این ساختمان ایجاد کرد و اقدامات خوبی را شروع کرد ، در نهایت دوباره پیگیری نکرد اما  به دنبال پیگیری آن هستیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در رابطه با جزئیات این پیگیری اظهار کرد: شهرداری منطقه قرار بود که مالکان مجموعه بورس را ملزم کند تا در محیط‌های پیرامونی و شعاع چند صد متری محل‌هایی برای پارکینگ در نظر بگیرند اما هنوز به نتیجه نرسیده اند.

کشت پور: 300 واحد کمبود پارکینگ برای ساختمان بورس/ تخلف خودسرانه ساختمان بورس

رسول کشت‌پور، شهردار منطقه 2 در رابطه با تخلفات ساختمان بورس که در مجاورت شهرداری منطقه است، گفت: ساختمان بورس با بیش از 300 واحد کمبود پارکینگ مواجه است که پرونده اش به کمیسیون ماده 100 ارجاع شده است.

وی در رابطه با افرادی که در گذشته مجوز ساخت این ساختمان را داده‌اند، افزود: ساختمان بورس خودسرانه مرتکب تخلفات ساختمانی شده‌اند و تخلفات ساختمانی آن‌ها در کمیسیون ماده 100در حال رسیدگی است و ما اعلام کردیم تا زمانی که تخلفات را بر طرف نکنید اجازه بهره برداری ندارید. اگر هم این کار صورت بگیرد به دلیل ایجاد مزاحمت برای شهروندان و ایجاد تراکم ترافیک حق شکایت محفوظ است.

کشت‌پور در پاسخ به این سوال که چه زمانی رای کمیسیون 100 اعلام می‌شود، اظهار کرد: معمولا حداکثر ظرف سه ماه زمان طول می‌کشد که رای به منطقه اعلام شود و حدودا یک ماه و نیم از زمان طرح موضوع گذشته است.

شهردار منطقه 2 گفت: متاسفانه مدیران شرکت بورس  به این امر خیلی بی توجه بوده‌اند و باعث تاسف است که باید متولی اجرای قانون باشند اما خودشان تخطی می‌کنند و بدین ترتیب موجب مزاحمت برای شهروندان می شوند.

وی افزود: ساختمان بورس کارکرد ملی دارد و به عنوان جایی که نقطه جاذب سفرهای درون شهری محسوب می شود ترافیک زیادی در آینده ایجاد خواهد کرد. در شرایط فعلی دچار مشکل هستیم و برای تامین پارکینگ ارباب رجوعان مشکلاتی وجود دارد؛ حال فکر کنید که بورس فعال شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

کشت‌پور با ابراز تاسف از اینکه بورس به این ترتیب قانون شکنی کرده است، تاکید کرد: امیدواریم با استفاده از زمین هایی که وجود دارد تامین پارکینگ صورت بگیرد.

شهردار منطقه 2 در پاسخ به این سوال که شیشه ای بودن ساختمان بورس از جمله تخلفات دیگری است که آیا بنا است با آن برخورد شود یا خیر، گفت:  کمیته نما شهرداری مرکز در دوره گذشته به این ها مجوز ساختمان شیشه ای داده است اما از نظر ما بزرگترین تخلف عدم تامین پارکینگ در آن فضا است.

رسظ

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز