یک جامعه‌شناس:

مردم معترض، نقش حداقلی را در آتش‌زدن اموال عمومی و تخریب‌ها داشتند/ عده‌ای به شکل سازماندهی شده سعی در ایجاد آشوب داشتند/ فاصله بین مسئولان و مردم کم شود

۱۳۹۸/۰۸/۳۰ - ۲۳:۰۶:۴۰
کد خبر: ۹۲۶۴۰۱
مردم معترض، نقش حداقلی را در آتش‌زدن اموال عمومی و تخریب‌ها داشتند/ عده‌ای به شکل سازماندهی شده سعی در ایجاد آشوب داشتند/ فاصله بین مسئولان و مردم کم شود
حریرچی با بیان اینکه به نظر می‌رسد در اتفاقات اخیر عده‌ای به شکل سازماندهی شده سعی در ایجاد آشوب‌ها داشته‌اند، توضیح داد: مردمی که معترض بودند نقش حداقلی را در آتش زدن اموال عمومی و تخریب‌ها داشتند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس و استاد دانشگاه در خصوص خشونت های اخیر اتفاق افتاده در پی اعتراضات به افزایش قیمت بنزین گفت: دولت و مسئولان باید برای مردم روشن کنند که ملت ساز هستند و در جهت این حق پایه‌ای تلاش کنند تا تحقق یابد.

او ادامه داد: مردم باید حق فعالیت مدنی را در جامعه داشته باشند. چراکه فعالیت های مدنی همواره فعالیت های صلح جویانه بوده‌اند. درواقع مردم باید بتوانند در راستای همان حقوق در جامعه‌ای که ملت سازی تعریف شده است، حق اعتراض داشته و خواسته هایشان را مطرح کنند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه به نظر می‌رسد در اتفاقات اخیر عده‌ای به شکل سازماندهی شده سعی در ایجاد آشوب‌ها داشته‌اند، توضیح داد: مردمی که معترض بودند نقش حداقلی در آتش زدن اموال عمومی و تخریب‌ها داشتند. در واقع روشن شده گروهی سازماندهی شده و مشخص از این فرصت سوءاستفاده کرده‌اند. از طرفی در کنار این افراد عده‌ای اراذل و اوباش که براساس تجربه در چنین شرایطی آماده غارت‌گری هستند به این اتفاق دامن زده اند.

حریرچی با تاکید بر اینکه مردم کاملا مسالمت‌جویانه خواهان احقاق حقوق خود بودند، تصریح کرد: بنابراین این آشفتگی‌ها در ابتدا توسط گروهی غارت‌گر و سپس به وسیله بدخواهان در خارج از کشور رخ داده است که از نظر من بیشترین لطمه از سمت همین افراد است.

این استاد دانشگاه اعتراضات را به 3 شاخه مردمی، غارتگران و آشوبگران خارجی تقسیم کرد و گفت: گروه اول مردم بودند که همواره در سخت‌ترین اتفاقات به زندگی خود ادامه داده‌اند حتی اگر جز قشر ضعیف یا متوسط جامعه باشند. این افراد انسان‌هایی هستند که به هیچ عنوان خشونت نداشته و احترام جز شاخصه نخست رفتاری آن هاست. 

او ادامه داد: گروه دوم افرادی هستند که همواره از چنین فرصت‌هایی سوءاستفاده کرده و با تهاجم و خشونت و دزدی شروع به اعمال تروریستی کرده و باعث ایجاد ناامنی و ترس در مردم می‌شوند.

این جامعه‌شناس عنوان کرد: گروه سوم هم سازماندهی شده و از طرف کشورهای خارجی حمایت می‌شوند.

635966828797107879

حریرچی قدرت را مسبب تمام اتفاقات دانست و خاطرنشان کرد: قدرت باعث می‌شود یک جوان در میان این قضایا عقده‌ها و ناراحتی‌های خود را بروز دهد و در این آشفته بازار به خاطر رنجی که کشیده فریاد عدالت‌خواهی سر دهد، با چنین فردی نباید با خشونت رفتار کرد چراکه قدرتی که اجتماع  در او ایجاد کرده باعث بروز چنین رفتاری شده است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه باید برای مردم فرصت‌ها را فراهم کنیم تا بتوانند از حقوق خود دفاع کرده و حرف بزنند و صدای‌شان شنیده شود، توضیح داد: باید فاصله بین مسئولان و مردم کم شود. زیرا مسئولی که بین مردم است درد مردم را بیشتر درک کرده و احساس مسئولیت بیشتری نسبت به آن‌ها پیدا می‌کند. 

این جامعه‌شناس در پایان گفت: بنابراین مسئولان ما باید این اعتماد را در مردم ایجاد کنند که حامی حقوق مردم هستند و منافع ملی را برای آسایش و آرامش آن ها در نظر بگیرند. از طرفی نیروهای امنیتی ما باید آنقدر توانمند باشند که بتوانند مردم عادی را از اختلال گران و اراذل و اوباش تفکیک، شناسایی و برخورد کنند. حیف است مردم کشور را با تمام رنج هایی که در سختی های امروز متحمل می شوند آشوب گر و خشن بدانیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز