متخصص بیماری‌های عفونی- داخلی:

آب‌های نیترات دار سرطان زا هستند/ تاثیرات مخرب ۱۵ ساله نیترات بر بدن انسان

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۲۳:۲۱:۳۷
کد خبر: ۹۳۹۱۰۱
آب‌های نیترات دار سرطان زا هستند/ تاثیرات مخرب ۱۵ ساله نیترات بر بدن انسان
مونسان گفت: مطالعاتی که اخیرا در کلمبیا انجام شد، نشان داد رابطه معنی داری بین شیوع سرطان معده و غلظت نیترات درآب آشامیدنی وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بیژن مونسان، متخصص بیماری‌های عفونی- داخلی در خصوص وجود نیترات در آب های آشامیدنی و اثرات مخرب آن بر بدن انسان گفت: متاسفانه آلاینده‌هایی نظیر نیترات که تاثیر آن حداقل ۱۵ سال بعد آشکار می‌شود، به مراتب خطرناک‌تر هستند.

او افزود: از آنجایی که نیترات به وسیله خاک به آب‌های زیرزمینی راه می‌یابد و روش‌های معمول تصفیه آب قادر به حذف آن نیستند، این محلول به آب‌های آشامیدنی راه پیدا می‌کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی- داخلی اضافه کرد: نیترات پس از ورود به سیستم گردش خون، آهن و هموگلوبین را اکسید کرده و پس از فرآیندی که در نتیجه تبدیل هموگلوبین به مِتهِموگلوبینِمی صورت می‌گیرد، ظرفیت اکسیژن رسانی کم شده و در نتیجه به بافت‌ها اکسیژن کافی نمی‌رسد که این فرآیند بعداز مدتی موجب تغییر رنگ پوستو تیرگی آن به ویژه در نواحی دور چشم و دهان شده  که به آن سندرم BIueBaby می‌گویند.

مونسان ادامه داد: متاسفانه این مشکل را در نوزادان زیر شش ماه به این دلیل که جز آسیب‌پذیرترین گروه‌های سنی هستند بیشتر مشاهده می‌کنیم. همچنین در بزرگسالان وجود سردردهای مزمن، خواب آلودگی و اشکال در تنفس نیز می‌تواند از علائم مسمومیت با نیترات باشد.

این متخصص در پاسخ به اینکه این ماده می‌تواند باعث وجود بیماری‌هایی چون سرطان شود یا خیر، عنوان کرد: مطالعاتی که اخیرا در کلمبیا انجام شد، نشان داد رابطه معنی‌داری بین شیوع سرطان معده و غلظت نیترات درآب آشامیدنی وجود دارد. اما بررسی‌های اپیدمیولوژیکی در دیگر نقاط دنیا رابطه مطمئنی را در این زمینه نشان نداده است.

این پزشک اضافه کرد: البته در فرآیندهای آزمایشگاهی که بر روی حیوانات صورت گرفت، ثابت شده که ترکیبات نیترات سرطان‌زاست.

او در پایان با تاکید بر اینکه وجود این ماده خطرناک در آب آشامیدنی خصوصا برای نوزادان و زنان باردار عوارض جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.، تصریح کرد: با توجه به اینکه روش‌های تصفیه آب آشامیدنی در کشور ما از فرآیند ابتدایی برخوردار بوده و از طرفی این ماده می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به بدن انسان منتقل کند، توصیه می‌شود که در صورت امکان از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی استفاده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز