رئیس انجمن تغذیه ایران :

۲۸ درصد مبتلایان به کرونا سوءتغذیه دارند/ راه اندازی اپلیکیشن تاک برای پاسخ به سوالات تغذیه، ایمنی و کرونا/ توصیه‌های رئیس انجمن تغذیه ایران برای مقابله با کرونا

۱۳۹۹/۰۱/۰۸ - ۱۱:۵۰:۲۳
کد خبر: ۹۸۱۶۷۰
۲۸ درصد مبتلایان به کرونا سوءتغذیه دارند/ راه اندازی اپلیکیشن تاک برای پاسخ به سوالات تغذیه، ایمنی و کرونا/ توصیه‌های رئیس انجمن تغذیه ایران برای مقابله با کرونا
جلال‌الدین میرزای رزاز با اشاره به لزوم تغذیه سالم در شرایط کرونایی به تشریح برخی نکات ایمنی جهت تقویت سیستم ایمنی پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ جلال‌الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران، در ابتدای نشست خبری مجازی در خصوص نوع تغذیه برای مقابله با کرونا گفت: مباحث کلی تغذیه را در این مدت به طرق مختلف به اطلاع مردم رسانده ایم. اصول تغذیه، محور توسعه پایدار در جامعه است اما وقتی با بحران کرونا مواجه می شویم رعایت اصول تغذیه سالم اهمیت زیادی در تامین سلامت و کوتاه کردن بحران دارد.

رئیس انجمن تغذیه ایران افزود: تیم های مختلفی تشکیل دادیم و موفق شدیم از بعد پیشگیری از طریق تقویت سیستم ایمنی دستورالعملی ارائه کنیم. در کنار این‌ها، دستورالعملی برای دوره نقاهت بیماران کرونایی آماده و ابلاغ شده است تا با حمایت تغذیه‌ای از این شرایط عبور کنیم.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور  افزود: حدود 28 درصد بیماران بستری دچار سو تغذیه هستند. فراموش نکنیم در این مدت به صورت ویژه باید در مورد تغذیه رفتار کنیم.

میرزای رزاز در رابطه با استفاده از مکمل‌ها برای مقابله با کرونا گفت: به صورت کلی باید یک رژیم غذایی مناسب که از هرم غذایی تبعیت می‌کند متنوع باشد و از انواع گروه‌های غذایی استفاده شود. مواد غذایی 85 درصد نیازها را تامین می کند و نیازی به مصرف مکمل مگر در موارد خاص وجود ندارد.

میرزای رزاز با اشاره به راه اندازی اپلیکیشن تاک گفت: اپلیکیشن تاک در رابطه با ارائه اطلاعات تغذیه ای، ایمنی و مقابله با کرونا راه اندازی شده و  به سوالات تغذیه ای افراد پاسخ می دهد. همچنین اصول تغذیه سالم در آن ذکر شده است.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه یکسری سوالات متداول در این اپلیکیشن طرح شده است، اظهار کرد: برخی باورهای غلط کرونایی در این اپلیکیشن عنوان شده است. توضیحات علمی در کنار موارد درمانی نیز در این اپلیکیشن وجود دارد. همچنین دستورالعمل های مرتبط با تغذیه و کرونا و اخبار کرونایی نیز در این اپلیکیشن جمع بندی شده است.

او ادامه داد: پرسشنامه تست کرونا نیز در این اپلیکیشن وجود دارد. افراد با وارد کردن قد و وزن نیز می توانند از وضعیت سو تغذیه خود اطلاع پیدا کنند.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور در ادامه این نشست تصریح کرد: رژیم های تک غذایی در این شرایط به هیچ عنوان توصیه نمی شود و تنها لازم است افراد مانع اضافه وزن خود بشوند. ویتامین A، ویتامین D و ویتامین E می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. ویتامین A و E در مواد غذایی موجود است اما ویتامین D از طریق مواد غذایی وارد نمی شود و توصیه می کنیم کسانی که می خواهند سیستم ایمنی شان تقویت شود از ویتامین D 800 تا 1000 دوز به صورت هفته ای یکی مصرف کنند اما اگر از مواد غذایی که با این ویتامین غنی شده اند استفاده می کنند باید کمتر  این مصرف مکمل را داشته باشند.

رییس انجمن تغذیه ایران  اضافه کرد: زینک و سلنیوم جز مکمل هایی است که باید با نظر پزشک و در موارد خاص مصرف شود. مکمل ها در کشور ما فروش بدون نسخه دارند اما افراد نباید به دنبال خود درمانی بروند.

او در رابطه با نحوه ضدعفونی سبزیجات گفت: در شرایط عادی یکسری مواد ضدعفونی کننده وجود دارد اما در این شرایط از محلول چند قطره ماده ظرفشویی و سرکه می توان استفاده کرد و بدین ترتیب در حدود 5 دقیقه این محلول در همراه آب گذاشته شود و پس از شستشوی کامل گندزدایی می شود.

میرزای رزاز  در رابطه با نحوه رفع سو تغذیه اظهار کرد: روش سریعی برای رفع سو تغذیه وجود ندارد و چندین هفته زمان برای خروج از آن نیاز است. سو تغذیه عوامل متعددی دارد که یکی از آن ها به دلیل مسائل اقتصادی است و سیاستگذاران باید به آن امر بپردازند. توصیه کردیم به گروه های آسیب پذیر سبدهایی از مواد غذایی و مکمل ها ارائه شود. اما نوع دیگر سو تغذیه بیماری و شرایط ذاتی فرد است. بیماری های زمینه ای نیز از دیگر عوامل است که راه درمان آن با یکدیگر متفاوت است.  

او در رابطه با مصرف دمنوش های گیاهی گفت: دمنوش های گیاهی را می توان به عنوان مکمل در نظر گرفت اما نباید به جای برخی مواد غذایی دیگر مصرف کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز