ذرات معلق بیشترین نوع آلودگی هوا در استان است

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۱۰:۰۸:۲۵
کد خبر: ۸۰۲۱۵۹
ذرات معلق بیشترین نوع آلودگی هوا در استان است
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: شاید این نکته به ذهن برسد که در استان وضعیت آلودگی هوا بحرانی نیست اما بیشترین نوع آلودگی ذرات معلق است که باید برای آن چاره اندیشی اساسی شود.

 به گزارش خبرگزاری برنا؛ حسن اکبری روز شنبه در کارگروه استانی مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: اخیرا در دنیا ذرات معلق با قطر 2.5 میکرون چالش سلامت جهانی مطرح شده است یعنی در کنترل مهمترین نوع آلودگی در دنیا مانده اند.

وی ادامه داد: ذرات معلق به راحتی از کیسه های هوا عبور و وارد خون می شود و اثرات بسیار زیان باری برای بدن دارد در حالیکه بدن در مقابل آن سیستم دفاعی ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: مسئله محیط زیست به ویژه هوا به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده که وظیفه آحاد مردم است در این موضوع نقش آفرینی کنند.

وی عنوان کرد: آمارها نشان می دهد روند وضعیت محیط زیست روند خوبی نیست بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی که به تصویب مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری نیز رسیده در ایران سالانه 23 میلیارد دلار خسارت ناشی از آلودگی هوا پرداخت می شود.

اکبری ادامه داد: سالانه 45 هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا فوت می کنند همچنین بیماری های مرتبط با آلودگی های هوا افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: آمار بیماران سرطانی اگرچه نسبت به میانگین جهانی خیلی نگران کننده نیست اما در 15 سال گذشته 6 برابر شده و آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر تشخیص داده شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه کمترین سهم آلودگی هوا در استان مربوط به صنعت است گفت: امسال چهار صنعت بزرگ استان از جمله کویر تایر بیرجند، زغال شویی طبس، کاشی فرزاد و سیمان قاین به عنوان چهار صنعت سبز ملی معرفی شدند که دوم بهمن ماه از طریق سازمان مرکزی از آنها تقدیر خواهد شد.

وی افزود: مشکل ما بیشتر به خشکسالی و مقداری سوء مدیریت در عرصه های طبیعی است که به طور مشخص سبب افزایش فرسایش خاک شده است که اگر شرایط اینگونه پیش برود سال های آینده با چالش جدی تر گرد و غبار مواجه خواهیم شد.

اکبری یادآور شد: منابع آلودگی ها طبیعی و مصنوعی هستند که در حوزه طبیعی جایگاه خوبی نداریم و یکی از محدود گیاهانی که مواد آلی تولید می کند درخت کاج است که به عنوان یکی از آلاینده های طبیعی محسوب می شود.

وی اظهار داشت: شعار امسال روز هوای پاک «آلودگی هوا، مردم و مسئولان » انتخاب شده که نشان می دهد مجموعه ها به این نتیجه رسیده اند که برای مدیریت آلودگی هوا باید ابتدا مردم آگاهانه پای کار آمده و مسئولان نیز در شیوه مدیریت تغییر ایجاد کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: بخش زیادی از مدیریت آلودگی هوا مربوط به ترافیک، مصرف انرژی و آب و بخشی به مدیریت عرصه های طبیعی بر می گردد با توجه به اینکه بزرگترین مشکل کشور در حوزه آلودگی هوا تقریبا گرد و غبار است بنابراین نیاز به همگرایی در این زمینه داریم.

وی افزود: همکاری بسیار خوبی در استان بین فرمانداران، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و برخی دستگاه های اجرایی در خصوص مسایل مربوط به آلودگی ها وجود دارد که امید است تداوم یافته و همگرایی دستگاه ها نیز افزایش یابد.

اکبری، دشت سهل آباد نهبندان را یکی از کانون های اصلی فرسایش بادی استان دانست و گفت: تالاب کجی نمکزار به سمت تخریب و تبدیل شدن به یک کانون گرد و غبار پیش می رود.

وی اظهار داشت: امسال برای نخستین بار سازمان حفاظت محیط زیست تالاب کجی نمکزار را رسما جزو تالاب های کشور اعلام و اعتبار اختصاص داد لذا اقدامات خوبی با همکاری شرکت آب منطقه ای در این حوزه آغاز شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از این اقدامات طرح مطالعاتی ظرفیت سازی، مشارکت و آگاهی رسانی « CEPA » است که محدودی از دستگاه ها نظرات خود را اعلام کرده اند که انتظار می رود در پایان طرح مطالعاتی ردیف اعتباری برای تالاب اخذ شود.

وی بیان کرد: تالاب کجی نهبندان به مساحت بیش از 22 هزار هکتار در 75 کیلومتری این شهرستان قرار دارد که همه ساله میزبان بیش از پنج هزار پرنده مهاجر است.

اکبری از برگزاری جشنواره تالاب در استان خبر داد و افزود: 13 بهمن ماه امسال به مناسبت روز جهانی تالاب ها جشنواره تالاب کجی نمکزار در شهرستان نهبندان برگزار می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز